• Feliciaeberstein

    Bästa tiden i månaden att säga upp sig.

    Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe men jag ogillar flashback då alla som svarar där är för brist på bättre ord, svin.

    Jag kommer säga upp mig i april och jag bara undrar om någon har några tips på NÄR under månaden som är bäst att säga upp sig på?

    Jag har 50 karensdagar (mån-fre) om jag säger upp mig som jag blir utan a-kassa. 
    Jag har sparpengar så jag klarar glappet men jag försöker planera in så drt inte blir längre än 50 lixom.

    Någon som har några tips?

  • Svar på tråden Bästa tiden i månaden att säga upp sig.
  • Anonym (Chef)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 10:47:29 följande:
    Bästa tiden i månaden att säga upp sig.

    Hej, jag vet inte om det här är rätt ställe men jag ogillar flashback då alla som svarar där är för brist på bättre ord, svin.

    Jag kommer säga upp mig i april och jag bara undrar om någon har några tips på NÄR under månaden som är bäst att säga upp sig på?

    Jag har 50 karensdagar (mån-fre) om jag säger upp mig som jag blir utan a-kassa. 
    Jag har sparpengar så jag klarar glappet men jag försöker planera in så drt inte blir längre än 50 lixom.

    Någon som har några tips?


    Efter du fått ett nytt jobb.

    Annars, anpassa efter uppsägningtid och när du kan förväntas få ett nytt jobb samt hur länge du kan vara kvar.

     Väldigt lite rekrytering sker mitten av juni till början av augusti.
  • Feliciaeberstein
    Anonym (Chef) skrev 2022-03-23 10:58:30 följande:
    Efter du fått ett nytt jobb.

    Annars, anpassa efter uppsägningtid och när du kan förväntas få ett nytt jobb samt hur länge du kan vara kvar.

     Väldigt lite rekrytering sker mitten av juni till början av augusti.
    Jag har 2 månaders uppsägning, men jag kan inte stanna kvar längre.
    Jag mår skit på jobbet och håller på att gå in i väggen.
    Planen är att jag ska byta stad, men problemet är att ingen vill anställa någon som har 2 månaders uppsägningstid och inte möjlighet till att provjobba då det inte är pendlar avstånd.
    Därav att jag planerar att säga upp mig så jag får min semester ut i pengar och sen ta en paus under sommaren, flytta ner och söka jobb till hösten i den nya staden. 
  • Anonym (Chef)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 11:03:13 följande:
    Jag har 2 månaders uppsägning, men jag kan inte stanna kvar längre.
    Jag mår skit på jobbet och håller på att gå in i väggen.
    Planen är att jag ska byta stad, men problemet är att ingen vill anställa någon som har 2 månaders uppsägningstid och inte möjlighet till att provjobba då det inte är pendlar avstånd.
    Därav att jag planerar att säga upp mig så jag får min semester ut i pengar och sen ta en paus under sommaren, flytta ner och söka jobb till hösten i den nya staden. 
    Vilken branch jobbar du i? PProvjobb, vad innebär det?

    Inte ovanligt att söka folk nu med planerad start augusti.

    Mår du dåligt i ditt nuvarande jobb så kanske ett sommarvikariet kan vara en möjlig mellanlandning.
  • Anonym (Olg)

    Är du säker på att du har 2månader? Om företaget saknar kollektivavtal så kan du gå på dagen. Vet dessvärre inte vilken dag som är bäst att säga upp sig på. Om du är med i facket så prata med dem. Har varit i samma situation och det var en härlig känsla att bara gå därifrån. Var inte rädd för att ta steget, andra  jobb finns att hitta!

  • Feliciaeberstein
    Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 11:29:06 följande:

    Är du säker på att du har 2månader? Om företaget saknar kollektivavtal så kan du gå på dagen. Vet dessvärre inte vilken dag som är bäst att säga upp sig på. Om du är med i facket så prata med dem. Har varit i samma situation och det var en härlig känsla att bara gå därifrån. Var inte rädd för att ta steget, andra  jobb finns att hitta!


    Jag jobbar på ett stort företag så alla lagligheter finns och oddsen att dom låter mig gå tidigare än min uppsägning är väldigt låga.
    Jo jag kommer säga upp mig oavsett då jag inte vill jobba kvar och vill flytta så.
    Men det är svårt att planera så jag inte hamnar i ett längre glapp än nödvändigt pengarmässigt lixom :)
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 11:29:06 följande:

    Är du säker på att du har 2månader? Om företaget saknar kollektivavtal så kan du gå på dagen. Vet dessvärre inte vilken dag som är bäst att säga upp sig på. Om du är med i facket så prata med dem. Har varit i samma situation och det var en härlig känsla att bara gå därifrån. Var inte rädd för att ta steget, andra  jobb finns att hitta!


    Oavsett kollektivavtal så är uppsägningstiden 1 mån enligt las. Så är man anställd tillsvidare eller på viss tid kan man inte gå på dagen.
    Är man däremot anställd intermittent på timme kan man helt enkelt avstå fler pass. Uppfattar det dock inte så då TS skriver om intjänad semester.
    Att planera för ett uttag av semester i pengar kan vara ett skönt avslut TS men du bör veta att intjänad semester som betalas ut i pengar beskattas med engångsskatt. Dvs högre än om du kommer överens med din chef om att lägga ut semestern. Ungefär som att du vill jobba din sista vecka vecka 16. Samtidigt har du 4v semester att lägga ut. Då säger du upp dig med sista anställningsdag 22 maj och så lägger du ut semester v 17-20.
    Man har inte rätt att få semester under uppsägningstid eller förlänga den på det här sättet men från arbetsgivaren så ska kostnaden för din semester ändå ut, så det är inte alltid de har synpunkter på det. 
    Alternativt så slutar du i april och så får du en klumpsumma som du får leva på efter sen.
  • Feliciaeberstein
    Anonym (Chef) skrev 2022-03-23 11:17:47 följande:
    Vilken branch jobbar du i? PProvjobb, vad innebär det?

    Inte ovanligt att söka folk nu med planerad start augusti.

    Mår du dåligt i ditt nuvarande jobb så kanske ett sommarvikariet kan vara en möjlig mellanlandning.
    Just nu jobbar jag på SL.

    Provjobba innebär att dom vill att du ska jobba in ocj jobba ett pass eller 2 för att se om det fungerar och du kan hantera tjänsten.

    Jag söker massor med jobb men många som jag hittar med start innan mina 2 månaders uppsägningstid är slut.
  • Feliciaeberstein
    Anonym (Tina) skrev 2022-03-23 11:48:04 följande:
    Oavsett kollektivavtal så är uppsägningstiden 1 mån enligt las. Så är man anställd tillsvidare eller på viss tid kan man inte gå på dagen.
    Är man däremot anställd intermittent på timme kan man helt enkelt avstå fler pass. Uppfattar det dock inte så då TS skriver om intjänad semester.
    Att planera för ett uttag av semester i pengar kan vara ett skönt avslut TS men du bör veta att intjänad semester som betalas ut i pengar beskattas med engångsskatt. Dvs högre än om du kommer överens med din chef om att lägga ut semestern. Ungefär som att du vill jobba din sista vecka vecka 16. Samtidigt har du 4v semester att lägga ut. Då säger du upp dig med sista anställningsdag 22 maj och så lägger du ut semester v 17-20.
    Man har inte rätt att få semester under uppsägningstid eller förlänga den på det här sättet men från arbetsgivaren så ska kostnaden för din semester ändå ut, så det är inte alltid de har synpunkter på det. 
    Alternativt så slutar du i april och så får du en klumpsumma som du får leva på efter sen.
    Jag har utlagd semester 27-30 så planen är att min uppsägning ska vara slut innan semestern börjar så jag slipper hålla på med att fiffla med det, så min uppsägningstid är slut innan min semester börjar.
  • Anonym (Tina)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 11:51:32 följande:
    Jag har utlagd semester 27-30 så planen är att min uppsägning ska vara slut innan semestern börjar så jag slipper hålla på med att fiffla med det, så min uppsägningstid är slut innan min semester börjar.
    jo det förstår jag att du inte kommer använda den semestern då.
    Men du skulle kunna be att få tidigarelägga den.
    Du kommer ju inte "vara där" oavsett.
    Utan antingen så låtsas vi att du säger upp dig med sista dag söndag 24 april (vecka 16) och slutar. Jobbar inte mer. Får semestern i klump.
    Eller så jobbar du din sista dag fredag 22 april (vecka 16) och så läggs semestern ut i fyra veckor. Du får pengarna som "lön" och undgår engångsskatten.
    Du är som sagt inte där oavsett.
    Och arbetsgivaren är fortfarande skyldig dig kostnaden för semestern.
  • Feliciaeberstein
    Anonym (Tina) skrev 2022-03-23 11:54:07 följande:
    jo det förstår jag att du inte kommer använda den semestern då.
    Men du skulle kunna be att få tidigarelägga den.
    Du kommer ju inte "vara där" oavsett.
    Utan antingen så låtsas vi att du säger upp dig med sista dag söndag 24 april (vecka 16) och slutar. Jobbar inte mer. Får semestern i klump.
    Eller så jobbar du din sista dag fredag 22 april (vecka 16) och så läggs semestern ut i fyra veckor. Du får pengarna som "lön" och undgår engångsskatten.
    Du är som sagt inte där oavsett.
    Och arbetsgivaren är fortfarande skyldig dig kostnaden för semestern.
    Enligt mitt avtal så har jag 2 månaders uppsägning så min sista dag blir någon gång i maj isåfall.
    Eller har jag missförstått ?
  • Anonym (Chef)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 11:48:12 följande:
    Just nu jobbar jag på SL.

    Provjobba innebär att dom vill att du ska jobba in ocj jobba ett pass eller 2 för att se om det fungerar och du kan hantera tjänsten.

    Jag söker massor med jobb men många som jag hittar med start innan mina 2 månaders uppsägningstid är slut.
    Fortsätt sök jobb, säg upp dig snart och hoppas på det bästa.
  • Anonym (Tina)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 12:02:16 följande:
    Enligt mitt avtal så har jag 2 månaders uppsägning så min sista dag blir någon gång i maj isåfall.
    Eller har jag missförstått ?
    Det är ett minimum. Om du säger upp dig idag och vill jobba kvar till sista juni så är det ju bara schysst av dig. Visst, om det står 2 mån så kan du vänta till 30/4 (2 mån innan) men det sätter kanske chefen på pottan helt i onödan om du VET att du inte vill jobba kvar from juli.
    Man har som sagt inte rätt att få ut semester under uppsägning. Men är ni överens om att du slutar en viss dag, dvs det blir din sista "arbetsdag" så är det alltid upp till diskussion vad som händer med semestern, om man får lov att lägga ut den efter eller om det mest enligt rutin kommer ut som en slutlön. 
  • Anonym (Chef)
    Feliciaeberstein skrev 2022-03-23 12:02:16 följande:
    Enligt mitt avtal så har jag 2 månaders uppsägning så min sista dag blir någon gång i maj isåfall.
    Eller har jag missförstått ?
    Kolla med facket. Samma sak vad som brukar hända med semester.
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 11:29:06 följande:

    Är du säker på att du har 2månader? Om företaget saknar kollektivavtal så kan du gå på dagen. Vet dessvärre inte vilken dag som är bäst att säga upp sig på. Om du är med i facket så prata med dem. Har varit i samma situation och det var en härlig känsla att bara gå därifrån. Var inte rädd för att ta steget, andra  jobb finns att hitta!


    Verkar som du missuppfattat ordentligt. 
    Som redan nämnts finns det lagar som reglerar vissa saker, men förutom det har man normalt sett fortfarande ett anställningsavtal som tar upp sådant även om man inte har kollektivavtal. Sen kan naturligtvis ett företag gå med på att låta någon gå på dagen, någon som vill göra det är det ju inte omöjligt man ändå inte vill ha kvar. 
    Har man en tidsbegränsad anställning och utan avtalad uppsägningstid så innebär inte heller ens det att man kan gå på dagen utan snarare att man inte kan säga upp sig i förtid alls. Fysiskt hindra en kan de ju naturligtvis inte, men de kan stämma en för saken. 

    Däremot finns det ju företag som inte inser att de sätter sig själva i skiten när de vill undvika att anställa tillsvidare för utan använder de typiska vikarievarianterna där det är pass för pass (kommunerna har ofta mycket fult med sig för det för att undvika att någon råkar bli inlasad då omplaceringsskyldigheten gäller hela kommunen som arbetsgivare och det blir svårt att hävda arbetsbrist), där någon de verkligen faktiskt behöver helt enkelt kan sluta att ta pass och på det sättet "gå på dagen". 

    Det är i vilket fall som helst inte kopplat till kollektivavtal eller inte. 
  • Anonym (Halvår)
    Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 11:29:06 följande:

    Är du säker på att du har 2månader? Om företaget saknar kollektivavtal så kan du gå på dagen. Vet dessvärre inte vilken dag som är bäst att säga upp sig på. Om du är med i facket så prata med dem. Har varit i samma situation och det var en härlig känsla att bara gå därifrån. Var inte rädd för att ta steget, andra  jobb finns att hitta!


    Jag har haft anställningar med 6 månaders uppsägning, både med och utan kollektivavtal. Gör det rätt knepigt att byta jobb om man inte lyckas förhandla ner tiden.

  • Anonym (Olg)

    Kan inte citera, men när jag pratade med facket (många år sedan) så sa de att jag kunde gå på dagen eftersom företaget saknade kollektivavtal. så det gjorde jag. Hade jobbat där i några månader men företaget hävdade att jag hade 3 månaders uppsägning. Orkade inte tjafsa med dom utan hänvisade till facket. tog mina saker och gick. 


    det verkar förvisso vara andra här som kan saken bättre, så jag kan inte svara på om det var fullt lagenligt, om jag hade blivit missinformerad, eller om reglerna var annorlunda då. Någon som vet kanske känner till vad konsekvenserna blir om man går på dagen? 


    du kanske har möjlighet att prata med chefen och kanske bli uppsagd om situationen är ohållbar? Så du slipper karens dagen

  • Anonym (Tina)
    Anonym (Olg) skrev 2022-03-23 12:54:08 följande:

    Kan inte citera, men när jag pratade med facket (många år sedan) så sa de att jag kunde gå på dagen eftersom företaget saknade kollektivavtal. så det gjorde jag. Hade jobbat där i några månader men företaget hävdade att jag hade 3 månaders uppsägning. Orkade inte tjafsa med dom utan hänvisade till facket. tog mina saker och gick. 


    det verkar förvisso vara andra här som kan saken bättre, så jag kan inte svara på om det var fullt lagenligt, om jag hade blivit missinformerad, eller om reglerna var annorlunda då. Någon som vet kanske känner till vad konsekvenserna blir om man går på dagen? 


    du kanske har möjlighet att prata med chefen och kanske bli uppsagd om situationen är ohållbar? Så du slipper karens dagen


    Går man på dagen inom ramen för en anställning där man inte kan lämna en anställning på så kort varsel så riskerar man skadestånd. Dvs företaget behöver ju på något sätt bemanna den tjänst som du lämnar vilket till 99% kommer vara förenat med kostnader. Dem kan du på olika sätt bli skyldig att stå för.
    Att säga "ring facket" är en bra uppmaning om man tror att man blir felbehandlad eller så. Men annars så är ju facket motpart i avtalen. Facket vet precis vad som står i avtalen och kommer bara förklara så att man förstår. Arbetsgivaren sitter på samma information. Har man en chef som inte är kompetent så vänder man sig förslagsvis till HR eller personalavdelningen som ska kunna avtalen och arbetsrätten på sina fem fingrar.
Svar på tråden Bästa tiden i månaden att säga upp sig.