• Wed 23 Mar 2022 12:18
    3293 visningar
    4 svar
    4
    3293

    Solgalsögon till barn med glasögon?

    Hej! 


    min dotter blir tre i juni. I höstas fick hon glasögon. Men nu när det börjar bli varmt och soligt så funderar jag på hur man brukar göra med solglasögon till barn med glasögon? Hur har ni gjort? 


    Köper ni solglasögon med styrka eller finns det nått annat alternativ? Typ sådana där klipps som fanns förr? Hur gör ni? 


    tacksam för svar Glad

  • Svar på tråden Solgalsögon till barn med glasögon?
  • Wed 23 Mar 2022 13:03
    #1

    Har inte glasögon eller barn med glasögon, men kanske är värt att testa solglas som träs över de ordinarie?

    Skickar länk nedan, det finns säkert på fler platser:

    www.webboptik.se/sv/articles/2.160.14439/suncover-barn-130-x-50-mm

  • Wed 23 Mar 2022 15:43
    #2
    Astmaj skrev 2022-03-23 12:18:26 följande:
    Solgalsögon till barn med glasögon?

    Hej! 


    min dotter blir tre i juni. I höstas fick hon glasögon. Men nu när det börjar bli varmt och soligt så funderar jag på hur man brukar göra med solglasögon till barn med glasögon? Hur har ni gjort? 


    Köper ni solglasögon med styrka eller finns det nått annat alternativ? Typ sådana där klipps som fanns förr? Hur gör ni? 


    tacksam för svar Glad


    När jag hade glasögon så hade jag ibland såna där clip-ons, men vet inte om det skulle funka för ett litet barn, lätt att de kommer bort, jobbiga att fippla med etc. Annars brukar jag gilla att ha keps, och det eller solhatt kanske funkar bättre för små barn ändå.
  • Magica­l
    Wed 23 Mar 2022 16:55
    #3

    När mitt barn var så litet körde han keps. 

    När han blev lite större hade han nåt år såna clip-ons. När han blev ännu äldre hade han solglasögon med slipat glas, men det kanske man inte vill "kosta på" små barn Glad

  • Thu 24 Mar 2022 11:31
    #4

    Tack för svar!

    Ska kolla upp alternativen med optikern. Solhatt/keps kommer vi absolut att köra på när det blir lite varmare. Tänkte mest nu, hon lider av att få solen i ögonen men det behövs fortfarande mössa. På förskolan tror jag inte att hon bryr sig nämnvärt, men när hon är hemma och åker vagn/är ute och leker/åker bil märker jag att hon tycker att det är jobbigt. Clip-ons skulle ju faktiskt funka bra då. Har ju ingen större lust att köpa solglasögon med styrka till en snart 3-åring som absolut inte är rädd om sina saker ;)

Svar på tråden Solgalsögon till barn med glasögon?