• Anonym (Feglort)

Risk för missfall?

Har ett MA I bagaget som gör mig så nojig. (Den gången hade hjärtat slutat slå I vecka 11+) 
    Innan mitt MA Har jag två friska pojkar (helt okomplicerade graviditeter förutom foglossning) 

Till min fråga: har sett ett hjärta slå på Kub-ul , vecka 13. 

Hur hög är risken för ännu ett missfall efter att man sett hjärtat slå I vecka 13? 

Försökte fråga hon som gjorde ultraljudet men hon sa mest att de finns aldrig garantier. Vilket jag förstår. 

Men tänker om man har en ökad risk för missfall när man tidigare haft de ? 
    Var inte alls lika nojig med mina två första graviditeter ,utan berättat glatt.  Nu börjar min mage synas redan, och jag har inte berättat för någon än.. för jag törs inte. Är rädd för ännu ett MA och hoppas på att lyckas dölja min graviditet tills efter RUL  men dit är det nästan sex veckor.. 

• Svar på tråden Risk för missfall?
  • Anonym (Oerhört låg)

Risken är nere på 0,5%. Jag frågade min gynekolog och han gav det svaret. Man har ingen ökad risk för m.f automatiskt förrän man haft minst 3 tidigare m.f. 3 m.f beror nämligen oftast på nåt fel hos kvinnan och då är ju risken förhöjd även nästkommande graviditeter såvida man inte får medicin. 3 m.f är dock väldigt ovanligt.

Jag hade 4 m.f innan jag fick barn. Vi berättade för absolut närmaste släkten v.14/15. Då hade jag gjort VUL v.13. Jag hade dessutom ganska uppenbar gravidmage redan då. Riktigt offentligt inte förrän efter RUL.

• Anonym (Gasell)

Jag fick ett ma i min första graviditet som upptäcktes på kub. Fostret hade dött i v 11+ alltså endast några dagar innan vi kom på ultraljudet. Efter det har jag fått fyra friska och välskapta barn. Graviditeterna har gått bra utan större komplikationer. Dock har jag aldrig riktigt kunnat njuta av en graviditet vilket jag kan sörja såhär i efterhand. 

Svar på tråden Risk för missfall?