• Blommise

Dåligt bemötande, systembolaget

Idag när jag skulle in på ett lite mindre systembolag på en liten ort så fick jag skumt bemötande av personalen.

(Jag är en ung kvinna.)

Många tror att jag är 15-17 vilket är yngre än vad jag är.

Iallafall, personalen där inne såg riktigt bekymrad ut och tittade på mig i princip hela tiden. de frågade mig om jag behövde hjälp och jag svarade att jag kollar runt lite. orkar inte lägga in alla detaljer men helt enkelt så var personalen fruktansvärt misstänksam av någon anledning. jag visade upp mitt leg och fick iallafall hem varorna. 

Jag fick nästan skuldkänslor och kände att jag hade oroat personalen/gjort något fel. 

Jag har varit in på ett annat systembolag innan och där var det inga problem alls, personalen var hur lugn som helst. 

Trodde hon att jag var minderårig och skulle försöka handla ändå? trodde hon att jag skulle  langa? eller finns det bara personal som inte kan acceptera att unga dricker alkohol? 

tycker att det är onödigt att äldre ska vara tjatiga på ungdomar om att alkohol är "dåligt". och bara för att man är ung och går till systemet så betyder inte det att vi alla är oansvariga.

• Svar på tråden Dåligt bemötande, systembolaget
  • Anonym (ung)

Ja antagligen trodde de att du var under 20 eller skulle snatta och höll ett extra öga på dig. Förstår inte vara du måste ta det så personligt att du går runt och mår dåligt av det. Alternativt kände du dig lite självmedveten vilket gjorde att du bara tolkade det som att de kollade konstigt på dig.

• Anonym (ppp)

Inget konstigt alls. De måste så klart syna sina kunder eftersom de säljer alkohol. Det finns skyltar inne på alla systembolag som säger att är man under 25 ska man visa leg eftersom det är svårt att bedöma människors ålder. 
    Givetvis inget konstigt om de spanade på dig. 

Min son var 19 när han gick med sin äldre bror in, bara för att titta. Han visste så klart att han inte fick köpa något och hans bror skulle inte köpa ut något till honom heller. Det var helt sant men personalen kan så klart inte veta det. De förhörde både honom och storebror innan de fick lämna butiken. 

• Blommise
    Anonym (ung) skrev 2022-03-23 15:38:39 följande:

Ja antagligen trodde de att du var under 20 eller skulle snatta och höll ett extra öga på dig. Förstår inte vara du måste ta det så personligt att du går runt och mår dåligt av det. Alternativt kände du dig lite självmedveten vilket gjorde att du bara tolkade det som att de kollade konstigt på dig.

Tack, ja, de misstänkte nog det, personalen gick ju fram till mig och kollade på mig. 
    jag fick såklart visa mitt leg förra gången också eftersom att jag ser ut att vara under 25, men då var jag till ett större systembolag och inte blev jag sådär iakttagen. tyckte det var lite obehagligt nästan. förstår inte varför personalen kände sig tvungen att iaktta mig sådär. kommer nog inte gå in på mindre systembolag numera, verkar som att de är mer misstänksamma på kunderna där.
  • Anonym (Y)

Nu var det många år sedan jag jobbade på systemet men det var många gånget folk inte fattade att vi inte frågar efter leg för att jäklas utan att vi är SKYLDIGA att fråga efter leg om vi gör bedömnigen att en person KAN vara under 25.

Att man kollar på de som ser unga ut är då inte det minsta konstigt.

• Anonym (Men)

Men hur ung är du? Om du tros vara mellan 15-17 år yngre och får handla på systembolaget så måste du väl vara 30? Minst? Men ja, kanske att hon trodde att du var för ung, eller skulle köpa ut, eller snatta, eller att du var onykter kanske. Svårt att säga något då du inte berättar på vilket sätt de behandlat dig dåligt. Sedan har de säkert mer koll på kunderna på ett litet ställe, då de kanske inte har så hög arbetsbelastning.

• Blommise
    Anonym (Men) skrev 2022-03-23 19:37:51 följande:

Men hur ung är du? Om du tros vara mellan 15-17 år yngre och får handla på systembolaget så måste du väl vara 30? Minst? Men ja, kanske att hon trodde att du var för ung, eller skulle köpa ut, eller snatta, eller att du var onykter kanske. Svårt att säga något då du inte berättar på vilket sätt de behandlat dig dåligt. Sedan har de säkert mer koll på kunderna på ett litet ställe, då de kanske inte har så hög arbetsbelastning.

Jag är 20. folk brukar tro att jag är 15-17 år. 
    Personalen behandlade mig dåligt genom att ge mig blickar, se misstänksam och bekymrad ut, gå fram till mig, fråga om jag behövde hjälp (vilket är helt okej) men när jag svarade att jag inte behövde det (med en vänlig ton) så stod de och tittade på mig som om jag var helknäpp.  flög nästan bokstavligen på mig så att jag inte kunde kolla på varorna ifred. jag tycker inte att personalen ska göra så oavsett om man nu skulle vara minderårig, har man inte leg så har man inte och är man under 20 så är man, tycker man kan ta det i kassan och inte "attackera" kunden när de ska handla.

De såg ju helt bekymrade ut även när jag hade visat leg, betalat och packat ner varorna i påsen, så jag gissar på att de blev oroliga att jag skulle ge alkoholen till någon annan eller att jag skulle dricka oansvarsfullt..
  • Anonym (Men)
    Blommise skrev 2022-03-23 20:48:25 följande:
    Jag är 20. folk brukar tro att jag är 15-17 år. 
    Personalen behandlade mig dåligt genom att ge mig blickar, se misstänksam och bekymrad ut, gå fram till mig, fråga om jag behövde hjälp (vilket är helt okej) men när jag svarade att jag inte behövde det (med en vänlig ton) så stod de och tittade på mig som om jag var helknäpp.  flög nästan bokstavligen på mig så att jag inte kunde kolla på varorna ifred. jag tycker inte att personalen ska göra så oavsett om man nu skulle vara minderårig, har man inte leg så har man inte och är man under 20 så är man, tycker man kan ta det i kassan och inte "attackera" kunden när de ska handla.

De såg ju helt bekymrade ut även när jag hade visat leg, betalat och packat ner varorna i påsen, så jag gissar på att de blev oroliga att jag skulle ge alkoholen till någon annan eller att jag skulle dricka oansvarsfullt..
    Aha, förlåt, jag missuppfattade hur du menade. Ja men om du är 20 så är det väl åldern helt enkelt. Inte behöver du vara orolig för att de såg bekymrade ut.
  • Katjasvärld

De kollar alltid människor med avvikande utseende, dvs folk som ser att ha drog eller alkoholproblem. Så jag tror det är därför, du ser antagligen väldigt sliten ut och därför höll de ett extra öga. 

• Anonym (Fia)

Det låter faktiskt inte som dåligt bemötande utan att de gör sitt jobb. Det är säkert lite svårare att förstå skillnaden på systembolaget och en vanlig affär idag när det är självbetjäning och man inte är gammal nog att ha upplevt hur det brukade vara där du endast kunde köpa över disk. 
    Systemet har ett särskilt ansvar, de får inte bara inte sälja till någon som är för ung men även inte till någon som är påverkad eller någon som kan misstänkas ska langa. De får heller inte locka någon att köpa mer än de tänkt (därav ingen reklam, rea eller erbjudanden heller). 
    Det är inte riktigt gjort för att man ska strosa runt och "undersöka varorna" och eventuellt lockas till impulsköp (något som alltså vore helt omöjligt innan det fanns självbetjäning då du inte hade något annat val än att veta exakt vad du skulle ha eller eventuellt be om en rekommendation av personalen, något som var ett stort argument mot att de skulle få börja med självbetjäning alls). 
    Systemet är i grunden snarare ett en kontrollinstitution än något som existerar för att ge service och tjäna pengar. Att det finns ett helt oöverträffat sortiment jämfört med de flesta andra länder har mer att göra med att behålla dess existensberättigande och priserna hålls uppe av höga skatter inte för inkomsten av dessa utan för att folk ska köpa lite mindre. 

Att det blir mindre koll på dig på en större är snarare en praktisk konsekvens av hur upptagna de anställda är jämfört med mängden kunder att hålla koll på. 

Men nej det går inte riktigt för dem att helt uppfylla sitt uppdrag om de bara kollar leg i kassan, de behöver hålla lite koll på ditt beteende för att se om du uppträder "suspekt" för att vara påverkad, försöker snatta eller verkar handla till någon annan som själv inte får (det är mer troligt att någon som precis fyllt 20 har kompisar som är lite yngre än att någon som är 30 har kompisar under 20)

• Blommise
    Katjasvärld skrev 2022-03-24 11:28:30 följande:

De kollar alltid människor med avvikande utseende, dvs folk som ser att ha drog eller alkoholproblem. Så jag tror det är därför, du ser antagligen väldigt sliten ut och därför höll de ett extra öga. 

Tack, men jag ser verkligen inte sliten eller trött ut, ser ut som de flesta vanliga 20-åringar. Så jag är helt säker på att det inte var därför de betedde sig som de gjorde. 
  • Blommise
    Anonym (Fia) skrev 2022-03-24 13:45:05 följande:

Det låter faktiskt inte som dåligt bemötande utan att de gör sitt jobb. Det är säkert lite svårare att förstå skillnaden på systembolaget och en vanlig affär idag när det är självbetjäning och man inte är gammal nog att ha upplevt hur det brukade vara där du endast kunde köpa över disk. 
    Systemet har ett särskilt ansvar, de får inte bara inte sälja till någon som är för ung men även inte till någon som är påverkad eller någon som kan misstänkas ska langa. De får heller inte locka någon att köpa mer än de tänkt (därav ingen reklam, rea eller erbjudanden heller). 
    Det är inte riktigt gjort för att man ska strosa runt och "undersöka varorna" och eventuellt lockas till impulsköp (något som alltså vore helt omöjligt innan det fanns självbetjäning då du inte hade något annat val än att veta exakt vad du skulle ha eller eventuellt be om en rekommendation av personalen, något som var ett stort argument mot att de skulle få börja med självbetjäning alls). 
    Systemet är i grunden snarare ett en kontrollinstitution än något som existerar för att ge service och tjäna pengar. Att det finns ett helt oöverträffat sortiment jämfört med de flesta andra länder har mer att göra med att behålla dess existensberättigande och priserna hålls uppe av höga skatter inte för inkomsten av dessa utan för att folk ska köpa lite mindre. 

Att det blir mindre koll på dig på en större är snarare en praktisk konsekvens av hur upptagna de anställda är jämfört med mängden kunder att hålla koll på. 

Men nej det går inte riktigt för dem att helt uppfylla sitt uppdrag om de bara kollar leg i kassan, de behöver hålla lite koll på ditt beteende för att se om du uppträder "suspekt" för att vara påverkad, försöker snatta eller verkar handla till någon annan som själv inte får (det är mer troligt att någon som precis fyllt 20 har kompisar som är lite yngre än att någon som är 30 har kompisar under 20)

Jaha, var det kanske därför jag upplevde att personalen blev lite bitter när jag sa att jag inte behövde hjälp? förra gången jag var in på ett större systembolag så frågade kassörskan mig samma sak men jag skakade på huvudet och då sa hon bara "inte? okej". 
    den kassörskan var super trevlig och sa "ha det så kul!" efter jag hade betalat. 
    Jag kan tänka mig att det bolaget jag gick in på var så litet att de kanske aldrig hade haft unga kunder där innan, så att kassörskan inte visste hur hon skulle bete sig. 
    det här var alltså i en "by" med några hundratals invånare. andra bolaget var i en stad med ca 16 000 invånare.
  • Blommise

(Vill tillägga att jag upplevde det som dåligt bemötande just pga personalens dömande/bekymrade ansiktsuttryck/blick och för att personalen inte var särskilt trevlig. var extremt bitter och misstänksam och jag fick en känsla av att hon tyckte att jag var skum på något sätt. och det finns ingen anledning till att tycka det då jag är snäll och lugn och inte heller ser jag annorlunda ut i utseendet/klädseln. blev smått obekväm och gick hem med en känsla av att jag gjort något fel.)

• Anonym (Men)

Menar du bister kanske? Tror knappast att hon var bitter?

Men ja, som andra skrivit. Hon blev misstänksam om du ser yngre ut än dina 20 och det ingår i deras jobb att hålla koll. Ta det inte personligt.

• Anonym (nja)
    Blommise skrev 2022-03-25 13:07:21 följande:
    Jaha, var det kanske därför jag upplevde att personalen blev lite bitter när jag sa att jag inte behövde hjälp? förra gången jag var in på ett större systembolag så frågade kassörskan mig samma sak men jag skakade på huvudet och då sa hon bara "inte? okej". 
    den kassörskan var super trevlig och sa "ha det så kul!" efter jag hade betalat. 
    Jag kan tänka mig att det bolaget jag gick in på var så litet att de kanske aldrig hade haft unga kunder där innan, så att kassörskan inte visste hur hon skulle bete sig. 
    det här var alltså i en "by" med några hundratals invånare. andra bolaget var i en stad med ca 16 000 invånare.
    Inte för så: Men jag har svårt att tro att det finns ett Systembolag i en by som bara har några hundra invånare. ;) 
  • Blommise
    Anonym (nja) skrev 2022-03-25 14:19:25 följande:
    Inte för så: Men jag har svårt att tro att det finns ett Systembolag i en by som bara har några hundra invånare. ;) 
    Det gör det, vet inte exakt hur många men ca 500 kanske. det är ju som sagt ett väldigt litet systembolag med enbart en personal och väldigt litet sortiment
Svar på tråden Dåligt bemötande, systembolaget