• Anonym (Kille)

Hon är upprörd för att jag gillar bilder på andra tjejer

Min tjej är upprörd för att jag gillar bilder på andra tjejer på instagram och så. Jag gillar både på tjejer jag inte känner och tjejer jag känner, som jag följer helt enkelt. Det är inga porrbilder jag gillar, mest selfies och ja, nån bild på nån i bikini eller gymkläder/underkläder har jag väl gillat också, om den dykt upp i flödet. 

Jag tycker att det är konstigt att hon har koll på vilka bilder jag gillar. Det betyder ju alltså att hon är inne där och stalkar mig och ser vad jag gör? Jag har ingen koll på hennes sociala medier och skulle inte bry mig alls om hon gillade på killar. 

För mig är detta överdriven svartsjuka. Jag är ju liksom inte kär i tjejerna jag gillar på. Visst, många som jag gillar på ser ju bra ut, men nog måste jag väl få tycka att andra människor ser bra ut. Det tycker väl hon med. 

Som sagt så är hon upprörd och arg och hon vill att jag slutar. Givetvis kan jag sluta gilla bilder på tjejer, men samtidigt känns det också konstigt att hon ska bestämma vad jag får och inte får göra på mina sociala medier? Tycker ni att det här känns rimligt?

• Svar på tråden Hon är upprörd för att jag gillar bilder på andra tjejer
  • Anonym (-)

Jag tycker att det är sjuklig svartsjuka och nej, det är inte rimligt att hon ska bestämma vad du får och inte får gilla på. Jag vet att det finns många som tycker att det är sjukt att partnern gillar bilder på personer av motsatta könet men jag tycker inte det. 

Hon själv gillar inte bilder på någon man då, antar jag? Hur många fler regler ska ni ha? Får du följa någon kvinna på instagram eller får du bara följa män? Får du prata med någon annan kvinna utan att hon reagerar? Min erfarenhet är att såna här kvinnor oftast är väldigt svartsjuka och det brukar visa sig på fler sätt och inte bara i att de vill bestämma vilka bilder man får gilla på instagram. Snart kommer hon mer fler svartsjukekrav och regler. Det kommer inte stanna här.

• Anonym (M.M)

För mig ringer det varningsklockor när jag läser att hon håller koll på dina sociala medier. Det låter inte alls sunt. Det låter som att hon övervakar dig. Det är faktiskt rätt sjukt att hon har koll på vilka bilder du gillar. Hon verkar svartsjuk, obehaglig och kontrollerande. Fundera på om du ens ska vara tillsammans med henne.

Jag kan bara svara för min egen del och jag kan då säga att ingen bestämmer vad jag får göra på mina sociala medier. 

• Anonym (??)

Men hur menar du håller koll? Nu är jag väl ingen expert men om ni tex följer varann på insta så ja, då kan hon väl se om du gillat någon bild? Inte att hon aktivt spionerar utan man ser vad ens vänner gör? 

Vet inte hur gamla ni är men jag skulle tycka min partner var oerhört omogen om han höll på och "gillade" på andras bilder, om bilderna enbart handlar om utseende. Ok om det är vänner han faktiskt umgås med, men inte random bara för att de är snygga på Insta. Det handlar inte om svartsjuka utan jag skulle bara inte förstå varför han skulle göra det.  Att män tycker det är fint med snygga tjejer på bild är vällingen konstigt, men att han ska behöva "gilla" dem och liksom visa aktivt för den som lagt upp fotot att den "gillar" - det är i mina ögon rätt barnsligt. 

• Anonym (-)
    Anonym (??) skrev 2022-03-23 16:49:52 följande:

Men hur menar du håller koll? Nu är jag väl ingen expert men om ni tex följer varann på insta så ja, då kan hon väl se om du gillat någon bild? Inte att hon aktivt spionerar utan man ser vad ens vänner gör? 

Vet inte hur gamla ni är men jag skulle tycka min partner var oerhört omogen om han höll på och "gillade" på andras bilder, om bilderna enbart handlar om utseende. Ok om det är vänner han faktiskt umgås med, men inte random bara för att de är snygga på Insta. Det handlar inte om svartsjuka utan jag skulle bara inte förstå varför han skulle göra det.  Att män tycker det är fint med snygga tjejer på bild är vällingen konstigt, men att han ska behöva "gilla" dem och liksom visa aktivt för den som lagt upp fotot att den "gillar" - det är i mina ögon rätt barnsligt. 

Om ts gillat en bild på någon som både han och tjejen följer så ja, då kan hon se att han gillat den bilden, utan att det betyder att hon aktivt har varit där och spionerat. Om han däremot gillar på tjejer som hon inte följer så kan hon inte se det på annat sätt än att hon håller koll på dessa tjejers instagram och är inne där och spionerar och håller koll på vilka han gillar på. 

Jag tvivlar på att hon följer alla dessa tjejer som ts följer och gillar på. 

• Klartsomvatten

Om det är bilder på halvnakna tjejer så förstår jag henne eller om det är bilder på tjejer som flashar röven eller brösten. Förstår henne också om det är så att du gillar selfies på helt okända tjejer. 

Gäller det tjejer som du känner, till exempel en gammal klasskompis eller en kollega, så förstår jag henne inte alls. Klart att du då ska kunna gilla en selfie om det är på en tjej som du faktiskt känner. Kan inte din tjej hantera det så har hon problem. 

Jag känner flera par och i samtliga par gillar de bilder på personer av motsatt kön. Då är det oftast bilder på folk de känner. Aldrig hört att det skulle vara något fel med det. Sedan det ju vissa som gillar bilder på halvnakna personer av motsatt kön och det tycker jag är konstigt och olämpligt men det är en annan sak. 

• Anonym (B)

Hur kul är det att veta att ens kille drägglar över andra kvinnor...? Alla tittar på attraktiva människor men det är inte alla som gör det offentligt.

• Anonym (Boll)

Hade min man gillat random brudar på nätet hade jag tyckt det varit extremt avtändande och lämnat. Sjävklart får man göra vad man vill på sociala medier, men om han har det behovet så hade jag tappat intresset helt. 

• Anonym (-)
    Anonym (B) skrev 2022-03-23 17:16:36 följande:

Hur kul är det att veta att ens kille drägglar över andra kvinnor...? Alla tittar på attraktiva människor men det är inte alla som gör det offentligt.

Som du själv säger så tittar alla på attraktiva människor så du vet redan att han gör det.

Vadå offentligt? Han gillar bilder. Om hon då sedan väljer att gå in där för att se det och spionera så får hon väl skylla sig själv.

Och var går gränsen? Får ts gilla på kvinnor han känner eller är det också helt fel? 

Jag antar att du inte är okej med porr?

• Anonym (Q)
    Anonym (Kille) skrev 2022-03-23 16:26:48 följande:
    Hon är upprörd för att jag gillar bilder på andra tjejer

Min tjej är upprörd för att jag gillar bilder på andra tjejer på instagram och så. Jag gillar både på tjejer jag inte känner och tjejer jag känner, som jag följer helt enkelt. Det är inga porrbilder jag gillar, mest selfies och ja, nån bild på nån i bikini eller gymkläder/underkläder har jag väl gillat också, om den dykt upp i flödet. 

Jag tycker att det är konstigt att hon har koll på vilka bilder jag gillar. Det betyder ju alltså att hon är inne där och stalkar mig och ser vad jag gör? Jag har ingen koll på hennes sociala medier och skulle inte bry mig alls om hon gillade på killar. 

För mig är detta överdriven svartsjuka. Jag är ju liksom inte kär i tjejerna jag gillar på. Visst, många som jag gillar på ser ju bra ut, men nog måste jag väl få tycka att andra människor ser bra ut. Det tycker väl hon med. 

Som sagt så är hon upprörd och arg och hon vill att jag slutar. Givetvis kan jag sluta gilla bilder på tjejer, men samtidigt känns det också konstigt att hon ska bestämma vad jag får och inte får göra på mina sociala medier? Tycker ni att det här känns rimligt?

Räcker det inte att du titta på bilderna, varför måste du trycka gilla? Gör du samma sak IRL, om du ser en snygg tjej på stan? 

Känns konstigt att man måste visa okända kvinnor sitt gillande när man är i en relation. 

• Anonym (Hö hö)

Jag tror att vi alla vet vilken typ av bilder du gillar.  Det är ju knappast din kusins bild på hur de bygger ihop nya IKEA-bokhyllan, eller hur?
    Är det överdrivet svartsjukt? Japp. Betyder det att du inte är en oförstående rövhatt? Nope.
    Jag hade inte tyckt det var jobbigt om min partner gjorde likadant för att jag är svartsjuk, jag hade tyckt det var SÅ JÄVLA PINSAMT. Det är ett lite gubbsjukt hö hö-beteende som närmast får en att tänka på de där grabbarna som blev kvar hemma i byn för att de inte kan läsa vägskyltar...
    Liksom kolla och runka bäst ni vill, men visa det inte öppet på sociala medier.

Svar på tråden Hon är upprörd för att jag gillar bilder på andra tjejer