• Emjol

    Graviditetspenning lagerarbetare

    Jobbar på lager och funderar på om man ska ansöka om graviditetspenning.
    Har någon av er gjort det? 

  • Svar på tråden Graviditetspenning lagerarbetare
  • Anonym (Tajt)

    Logga in på Försäkringskassans webb och ladda ner ansökan om gravidpenning så ser du hur den är uppbyggd, vad som krävs i form av att din arbetsgivare berättar om din situation och om det går /inte går att omplacera.
    Det finns bra info i övrigt också på deras sajt. 
    Du kan alltid söka, särskilt om arbetet är tungt, innehåller upprepade tunga moment och man inte kan omplacera till annan tjänst.

  • Emjol
    Anonym (Tajt) skrev 2022-03-24 10:23:23 följande:

    Logga in på Försäkringskassans webb och ladda ner ansökan om gravidpenning så ser du hur den är uppbyggd, vad som krävs i form av att din arbetsgivare berättar om din situation och om det går /inte går att omplacera.
    Det finns bra info i övrigt också på deras sajt. 
    Du kan alltid söka, särskilt om arbetet är tungt, innehåller upprepade tunga moment och man inte kan omplacera till annan tjänst.


    Tack för svar, ska kika! Glad

    Tänkte om det fanns fler som jobbar på lager och har gjort det tidigare. Är ju rätt svårt att bli omplacerad på just lager.
  • Anonym (Tajt)
    Emjol skrev 2022-03-24 10:29:14 följande:
    Tack för svar, ska kika! Glad

    Tänkte om det fanns fler som jobbar på lager och har gjort det tidigare. Är ju rätt svårt att bli omplacerad på just lager.
    Vi får hoppas att någon annan kan. Jag jobbade inom förskola när jag fick barn, och där var det inga problem. Inga möjligheter till omplacering heller. Jag vet att några fick flytta från småbarn till storbarnsavdelning för där är det inte tunga lyft och så på samma sätt. Så då kan man ju jobba längre. Men i mitt fall fanns inga såna tjänster och på småbarn gick det inte på slutet. 
  • Anonym (Hej)
    Emjol skrev 2022-03-24 10:29:14 följande:
    Tack för svar, ska kika!  // Glad

    Tänkte om det fanns fler som jobbar på lager och har gjort det tidigare. Är ju rätt svårt att bli omplacerad på just lager.

     


    Lagerarbete kan ju se väldigt olika ut.
    Har du tunga lyft i arbetet kan det absolut ses som ?tungt arbete? hos försäkringskassan. Men helt ärligt så beror det helt på vilken handläggare du får. Det finns liksom exempel med personer med samma arbetsuppgifter på samma arbetsplats med exakt samma text i ansökan fått olika beslut.

    har din arbetsgivare gjort en riskbedömning av ditt arbete? det är de skyldiga att göra 

Svar på tråden Graviditetspenning lagerarbetare