• Thu 24 Mar 2022 15:00
    6623 visningar
    30 svar
    30
    6623

    Vad får en lärare göra? Elever med Adhd

    Får en lärare som misstänker Adhd hos en elev föreslå en utredning till föräldrarna?
    Jag har en elev som i flera år haft problem pga sina koncentrationssvårigheter. Föräldrarna har inte själva tagit upp sitt barns beteende som ett problem. Får jag som lärare tala om för föräldrarna att jag tror att eleven har någon form av koncentrationssvårighet/adhd och att eleven skulle kunna gynnas av en utredning? Min chef säger att man inte får det. Men hur ska man isf kunna hjälpa detta barn? 
  • Svar på tråden Vad får en lärare göra? Elever med Adhd
  • Thu 24 Mar 2022 16:41
    #1
    -2

    Tja, du kan ta upp det med rektorn. Så kan rektorn tvinga eleven. Så gjorde man på mig. 

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 24 Mar 2022 17:15
    #2

    Ja läraren har rätt att föreslå det men det är vårdnadshavarna som väljer helt själva hur hen/de vill göra. Skolan kan aldrig tvinga ett barn att genomgå utredning eller remittera till BUP eller liknande. Skolsköterska, skolpsykolog mm får inte heller göra sådana utredningar eller undersöka barnet på det sättet. Tänk dock på att det kan vara ett känsligt ämne, och att det kan vara en missbedömning från skolans sida att eleven har en diagnos. Så länge hen inte diagnosticerats ska hen behandlas och omtalas på samma sätt som vilken annan elev som helst. Man ska fortsätta göra anpassningar utifrån elevens behov och förmågor så långt det är möjligt, både allmänt och särskilt stöd.

  • Anonym (Rekto­r)
    Thu 24 Mar 2022 17:25
    #3
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 17:15:30 följande:

    Ja läraren har rätt att föreslå det men det är vårdnadshavarna som väljer helt själva hur hen/de vill göra. Skolan kan aldrig tvinga ett barn att genomgå utredning eller remittera till BUP eller liknande. Skolsköterska, skolpsykolog mm får inte heller göra sådana utredningar eller undersöka barnet på det sättet. Tänk dock på att det kan vara ett känsligt ämne, och att det kan vara en missbedömning från skolans sida att eleven har en diagnos. Så länge hen inte diagnosticerats ska hen behandlas och omtalas på samma sätt som vilken annan elev som helst. Man ska fortsätta göra anpassningar utifrån elevens behov och förmågor så långt det är möjligt, både allmänt och särskilt stöd.


    Jodå, vi remitterar. Tidigare gjorde bara skolläkare det (om och när remissen kom från skolan) men sedan någon månad har regionen här ett samverkansavtal, genom de centrala elevhälsorna, med de kommunala skolorna om remissansvar och förfarande och involverar andra professioner än skolläkaren. 
  • Anonym (Lina)
    Thu 24 Mar 2022 17:31
    #4
    Anonym (Rektor) skrev 2022-03-24 17:25:33 följande:
    Jodå, vi remitterar. Tidigare gjorde bara skolläkare det (om och när remissen kom från skolan) men sedan någon månad har regionen här ett samverkansavtal, genom de centrala elevhälsorna, med de kommunala skolorna om remissansvar och förfarande och involverar andra professioner än skolläkaren. 
    Den erfarenheten har jag också. Man har rätt att samråda inom skolan först, alltså elevhälsoteam plus lärare inom arbetslaget (inte alltid som läkare och psykolog finns till hands). Man vill alltid ha föräldrarna med på tåget men är det fler som uppmärksammar samma svårigheter/problematik så har man mer fog för att verkligen betona värdet i att låta barnet utredas. Sen är det som ovan skriver samtidigt att alla barn oavsett diagnoser eller utredningar ska ges det stöd som dom behöver.
  • Anonym (Johan­na)
    Thu 24 Mar 2022 17:49
    #5
    +1

    Enligt skollagen har alla barn rätt till det stöd de behöver, oavsett om de fått diagnos eller ej.

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 24 Mar 2022 18:13
    #6
    -1
    Anonym (Rektor) skrev 2022-03-24 17:25:33 följande:
    Jodå, vi remitterar. Tidigare gjorde bara skolläkare det (om och när remissen kom från skolan) men sedan någon månad har regionen här ett samverkansavtal, genom de centrala elevhälsorna, med de kommunala skolorna om remissansvar och förfarande och involverar andra professioner än skolläkaren. 
    Det har ni inte lagstöd för utan vårdnadshavarens tillstånd.
  • Anonym (Rekto­r)
    Thu 24 Mar 2022 19:14
    #7
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 18:13:30 följande:
    Det har ni inte lagstöd för utan vårdnadshavarens tillstånd.
    Du, läraren, läs innantill. Jag svarade att remisser skrivs som svar på ditt påstående "Skolan kan aldrig [...] remittera till BUP eller liknande."
    Det stämmer alltså inte. Dock har jag aldrig påstått att det görs utan vh:s medgivande. Nu är vi t.o.m ålagda i skolan att remittera på vh:s uppdrag och göra förhandsbedömningar utifrån vissa frågor som ska ligga till grund för frågeställningen i remissen. Inte en odelat bra utveckling, tycker jag.

    Sedan skriver du  "Skolsköterska, skolpsykolog mm får inte heller göra sådana utredningar eller undersöka barnet på det sättet." Stämmer ej. Undersöka i form av kartläggningar görs av all pedagogisk personal och kuratorer. Utredning av en helt annan kaliber än adhd, som IF, görs ofta av skolpsykolog, kurator, skolläkare och specialpedagog. Så nog både utreds och undersöks barn i skolan, även om inte just neuropsykiatriska utredningar och fastställande av diagnos åligger utbfv och dess psykologer m fl, dock medverkar annan elevhälsopersonal i vissa delar av en adhd-utredning. 

  • Anonym (Lärar­e)
    Thu 24 Mar 2022 21:52
    #8
    -1
    Anonym (Rektor) skrev 2022-03-24 19:14:02 följande:
    Du, läraren, läs innantill. Jag svarade att remisser skrivs som svar på ditt påstående "Skolan kan aldrig [...] remittera till BUP eller liknande."
    Det stämmer alltså inte. Dock har jag aldrig påstått att det görs utan vh:s medgivande. Nu är vi t.o.m ålagda i skolan att remittera på vh:s uppdrag och göra förhandsbedömningar utifrån vissa frågor som ska ligga till grund för frågeställningen i remissen. Inte en odelat bra utveckling, tycker jag.

    Sedan skriver du  "Skolsköterska, skolpsykolog mm får inte heller göra sådana utredningar eller undersöka barnet på det sättet." Stämmer ej. Undersöka i form av kartläggningar görs av all pedagogisk personal och kuratorer. Utredning av en helt annan kaliber än adhd, som IF, görs ofta av skolpsykolog, kurator, skolläkare och specialpedagog. Så nog både utreds och undersöks barn i skolan, även om inte just neuropsykiatriska utredningar och fastställande av diagnos åligger utbfv och dess psykologer m fl, dock medverkar annan elevhälsopersonal i vissa delar av en adhd-utredning. 
    Fortfarande: inte utan vårdnadshavares tillstånd.
  • Anonym (Rekto­r)
    Thu 24 Mar 2022 22:04
    #9
    Anonym (Lärare) skrev 2022-03-24 21:52:20 följande:
    Fortfarande: inte utan vårdnadshavares tillstånd.
    Fortfarande, vad gjorde att du trodde att du behövde upplysa mig om det? Jag kommenterade dina felaktigheter gällande remisser med mera, och du kontrar med en banal självklarhet om vh:s samtycke jag är mkt väl insatt i. 
  • Anonym (Adhdm­amman)
    Thu 24 Mar 2022 22:10
    #10
    +1

    Du kan väl hjälpa eleven på samma sätt som du hade hjälpt en elev med en diagnos? Förstår inte varför det måste finnas på papper för att eleven ska få extrahjälp och hjälpmedel eller är det så att du tycker att eleven borde medicineras, för det är känsligt att ta upp.

    Jag har ett barn med adhd som inte medicineras. Vi har provat och det hjälpte inte nämnvärt, däremot triggade det depression och ätstörning som gör livet mycket svårare för mitt barn. Önskar att alla elever ska få den hjälpen dom behöver oavsett diagnos.

Svar på tråden Vad får en lärare göra? Elever med Adhd