• Ganglie

    1,5-åring 40 graders feber vill inte äta eller dricka

    Vår lilla tjej har haft 40 grader i feber i 2 dagar nu. Hon bara ligger slö i soffan eller sover. Vill inte äta eller dricka. Var på närakuten igår och hon fick hostmedicin och alvedon. De sa att vi ska avvakta men är orolig för att hon är så slö och inte vill äta eller dricka. Plus att febern bara går ned pyttelite av alvedonet.
    Ska vi avvakta eller hur gör man?

  • Svar på tråden 1,5-åring 40 graders feber vill inte äta eller dricka
  • jama34

    Jag kan inte komma på något annat än gå till en annan sjukhus,hoppas lillen blir friskt snart

  • Ebo88

    Jag hade åkt in, med tanke på att von främst inte dricker och är slö.

    när vår tjej hade febertopp på 40 grader i somras så sa dom till oss att så länge hon är med i matchen någorlunda och dricker så är det inte sådan fara.

    så jag hade nog åkt in så dom får titta på henne 

  • EnAnonumius
    Ganglie skrev 2022-03-24 17:27:30 följande:
    1,5-åring 40 graders feber vill inte äta eller dricka

    Vår lilla tjej har haft 40 grader i feber i 2 dagar nu. Hon bara ligger slö i soffan eller sover. Vill inte äta eller dricka. Var på närakuten igår och hon fick hostmedicin och alvedon. De sa att vi ska avvakta men är orolig för att hon är så slö och inte vill äta eller dricka. Plus att febern bara går ned pyttelite av alvedonet.
    Ska vi avvakta eller hur gör man?


    Bums tillbaka till sjukhuset.

    Ätningen är väl inte så direkt oväntat.. Vanligt att man tappar aptiten när man har hög feber. 
    Det som är oroande är ju att barnet inte dricker. Vätska är ju väldigt viktigt att få i sig, i synnerhet  när man är sjuk med hög feber. Risken är ju ganska hög att man blir uttorkad..

    Kan ju ge ett tips.. Har barnet något favorit dricka/saft/juice?  Prova att ge det även om ni åker tillbaka till närakuten. För en nytt utlåtande.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Joyho

    Det går mycket influensa just nu vilket brukar ge ganska hög feber hos små barn. Det är hemskt när man ser de ligga helt alla och orkeslösa men det viktiga är att få i vätska. Använd vätskeersättning och ge på tesked som man får göra om de har svår magsjuka. Så små barn blir snabbt uttorkade och framförallt när de har feber. Här finns bra tips och info om vätskeersättning https://www.1177.se/Uppsala-lan/barn--gravid/att-ta-hand-om-barn/praktiska-rad-med-sjuka-barn/vatskeersattning/

    Prova också att ge flytande Ipren istället för Alvedon. Det får ges från 6 månader. Kombinera båda bara på läkares /ssk ordination.


    När min son var liten och hade hög feber vi inte fick ner med Alvedon så funkade Ipren mycket bättre. Dock blev han lite speedad ett tag efter att han fått det men i jämförelse mot att se honom ligga helt däckad i soffan så tar jag gärna ett speedat barn. 

  • Pope Joan II

    Jag hade gett både alvedon och ipren (förutsatt att inga allergier föreligger) samt isglass (läsk, smaksatt vatten eller vad som kan tänkas gå ner efter att febern sjunkit något). 

  • Ganglie

    Nu har hon druckit en halv flaska mjölk i alla fall och sover. Fick 1 alvedon kl 18:30. Det var en sup. så det kan ta 2-3 timmar innan den får full effekt står det. Om tempen inte gått ned 20:30 åker vi in.

  • fjanten

    Hade gett både ibuprofen och paracetamol, samt erbjudit alla former av vätska samt isglass. Ungefär vad de gör på barnakuten också.

  • Joyho

    När hon nu väl börjat få i sig vätska så är det onödigt att åka in igen och utsätta henne för diverse andra smittor som finns på närakuten/akuten utan att först prova att få ner tempen med ipren (eller annat ibuprofen som andra skriver)
    Ofta är det så att när du väl får ner tempen så blir barnet mindre slö och lite lättare att lirka i mer vätska. Hon klarar sig utan mat men inte utan vätska.
    Jag vet att det är oroligt och läskigt med ett riktigt slött barn men inget barn är pigg när man har 40 grader i temp. Febern i sig är inte farlig utan visar bara att hennes immunförsvar jobbar stenhårt men det skulle hjälpa henne mycket att få ner tempen. Är hon sen ändå lika slö trots att tempen sjunker då är det läge att åka in igen. 

Svar på tråden 1,5-åring 40 graders feber vill inte äta eller dricka