• humlan00

    Klumpfot, abort eller inte?

    Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.

    om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?

  • Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?
  • Tino
    humlan00 skrev 2022-03-24 19:52:04 följande:
    Klumpfot, abort eller inte?

    Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.

    om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?


    Det hade jag inte gjort. Eller jag har till och med varit med om att få det beskedet men på RUL. Det var inte ens något tal om att göra fostervattenprov och än mindre abort. Eftersom att allt annat såg fint ut så behövdes inget fostervattenprov enligt läkaren. Det finns en mycket effektiv behandlingsmetod för PEVA. Det finns en jättebra Facebookgrupp som heter PEVA (Klumpfot). Sen har jag absolut hört om de som gjort abort och det står ju alla fritt att göra det. Men för mig är det ofattbart att tänka tanken.

    Stort grattis till graviditeten! 
  • Elin pelin

    Min dotter föddes med "falsk klumpfot" det ser ut som klumpfot men foten går att vrida upp och kan tränas bort. Äkta klumpfotr ju inget som är ett allvarligt fel- det försöker ju åtgärda det så barnet kan gå normalt.

  • Anonym (Sanna)

    Nej, det hade jag definitivt inte gjort abort för, och hade nog i hemlighet dömt kvinnor som gjorde abort av det skälet.

  • Anonym (Jadu)

    Tänk såhär, skulle du ha velat bli aborterad pga du har en defekt på kroppen. Troligtvis inte. Personen har ett fullvärdigt människovärde även om ngn kroppsdel inte är 100%.

  • Anonym (Tror)
    humlan00 skrev 2022-03-24 19:52:04 följande:
    Klumpfot, abort eller inte?

    Är i v14 och har idag varit på ultraljud, allt såg bra ut förrutom att barnmorskan tyckte sig se en vriden vänster fot.

    om det visar sig att det stämmer om 2v vid läkarundersökning hade ni gjort abort då?


    Jag har läst många av dina tråder och har tyckt synd om dig med alla missfall osv och sen när det kommer en defekt så överväger du ens abort ?!

    Det finns ju effektiv behandling idag mot klumpfot
  • Anonym (Xxx)

    Är det bara jag som inte fattar grejen? Jag är emot abort eller vad man ska kalla det så nej jag hade inte gjort abort. Men jag utgår ifrån att de flesta av er som skriver är för fri abort eftersom de flesta är det. Varför kan man då inte göra abort på grund av det här? varför är det mer okej att göra abort av vissa anledningar? Antingen så är det okej med abort eller inte?

  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Xxx) skrev 2022-03-25 07:50:57 följande:

    Är det bara jag som inte fattar grejen? Jag är emot abort eller vad man ska kalla det så nej jag hade inte gjort abort. Men jag utgår ifrån att de flesta av er som skriver är för fri abort eftersom de flesta är det. Varför kan man då inte göra abort på grund av det här? varför är det mer okej att göra abort av vissa anledningar? Antingen så är det okej med abort eller inte?


    Jag är inte alls för fri abort så sent, över huvud taget. Då ska det ske för att barnet är så skadat och/eller sjukt att denne inte skulle överleva ändå, m.a.o. INTE ok med abort för klumpfot, downs, läpp-gomspalt, saknar ett finger o.s.v. Ska man göra abort ska man göra det innan vecka 8 helst enligt mig. Helst tycker jag man ska redogöra för skälen till abort även då.
  • Anonym (Sanna)

    Ärligt talat tror jag många (i synnerhet personer som redan har barn och vet hur välutvecklade foster är efter vecka 12-någonstans och hur det känns veckorna som följer) tycker det är fel att vi har fri abort ända till vecka 18. Problemet är bara att debatten är så OERHÖRT känslig att ta på, politiskt, så ingen rör abortfrågan. Fatta att 1/3 aborter som godkänns t.o.m. efter vecka 18 är på fullt friska barn, men av sociala skäl. Helt sjukt. I ena salen har man ihjäl ett barn, i andra försöker man rädda ett barn, skillnaden kan vara 1 dag utv.mässigt på dessa två barn. Nej, fy fan. Barbariskt.

Svar på tråden Klumpfot, abort eller inte?