Slippa mens m.h.a preventivmedel?
Ni med erfarenheter eller kunskap om detta får gärna svara på min fråga:
Om man har testat hormonspiral (den som innehåller mest gestagen, alltså Mirena), men inte lyckades bli av med mensen; Finns det något man kan göra för att eliminera mensen helt?
Hade den i 9 månader men mensen dök upp precis som vanligt varje månad . Väldigt liten blödning i för sig, men den varade i en hel vecka under alla dessa 9 månader, ingen skillnad mellan varje cykel. Längden på mensen fick mig att ge upp och tog ut den för några månader sedan.
Om mig:
30+,
Blöder ganska sparsamt i 3 dagar,
har ingen PMS och knappt mensvärk (= tolererar inte vilka biverkningar som helst eftersom det handlar om bekvämlighet här),
inga problem med livmodern (hade gärna opererat ut den annars?),
har regelbunden cykel och normal tid för ÄL.
typ aldrig testat p-medel innan hormonspiralen - endast typ en månad m.h.a p-piller och plåster från tonåren till 20+ någon gång. Slutade pga biverkningar och ökad blödning,
får inte ta p-piller av hälsoskäl,
är klar med barn För all framtid.
trodde att hormonspiral skulle ta bort mensen helt när man inte blöder så mycket(???). det är ju konstigt att de som blöder mycket kan bli av med den - av vad jag har läst på olika forum. Antar att det hänger på om ÄL påverkas eller ej.
p-stav, minipiller, p-ring - någon som har använt några av dessa och blivit av med mensen - men inte av hormonspiral??? det borde väl hänga på koncentrationen av gestagenet i livmodern? med andra ord lönlöst att testa något annat om hormonspiral inte gjorde jobbet?