• Elist95

Kortisonsvullnad

I november 2021 började jag äta 40mg kortison pga Takayasus arterit. Har sedan dess trappat ner successivt och är för tillfället nere på 10mg, om en vecka ska jag börja äta 8,75mg och från 1/5 7,5mg. 

Svullanden kom rätt fort för mig och är något jag lider otroligt mycket av. Har även gått upp ca 15kg och kan inte ha några byxor eller kläder i garderoben. Är det någon här inne som ätit kortison som kan svara på hur fort det tar för svullnaden att lägga sig? Minskar den vid låg dos eller försvinner det endast om man slutar med kortison helt? Enligt min reumatolog så lät det på honom som att jag bör se skillnad när jag kommer ner på 7,5/5mg. Är så himla trött på att inte känna igen mig själv i spegeln och se ut såhär ???? vill bara få vara mig själv igen? 

• Svar på tråden Kortisonsvullnad
  • Anonym (Svullen)

Jag har gått på kortison sedan 2009 och det har kostat mig 75kg man lagrar ju lättare fett när man äter kortison. Den värsta svullnaden la sig när jag kom ner på 7,5 men fettet sitter ju kvar även den jäkla puckeln i nacken man får av höga doser. Jag har vissa perioder tagit 80 mg och även fått direkt i dropp när jag legat inlagd
    så lagom till jag har börjat tappa nåt kilo har det varit dags för nästa runda högdos 

Svar på tråden Kortisonsvullnad