• EbSmith

    Barn med annat efternamn

    Hej! Jag var gift när jag fick barn och barnet bär det efternamn som är pappans från början, men jag vill byta tillbaks till mitt gamla. behöver veta innan hur mycket mer detta kommer komplicera tillvaron. Det enda jag lyckats ta reda på själv är att det kan behövas personbevis och medgivande från den andre föräldern om vi vill resa utomlands, men det behövs det ju i vilket fall, eftersom vi har gemensam vårdnad? Är det nåt annat intyg som kan behövas och hur fixar man det? 

  • Svar på tråden Barn med annat efternamn
  • asdfgh

    Vi är visserligen gifta men jag har ett annat efternamn än övriga familjen. Har inte märkt av några problem.

  • lilly

    Jag har alltid kunnat resa med min mamma utomlands utan medgivande från min pappa trots att jag inte delade efternamn med min mamma, var aldrig någon som ifrågasatte det. Tänker att de är bäst att kolla inresereglerna i det aktuella landet man ska åka till men kan inte tänka mig att det skulle bli några problem att resa med barn på den grunden att man inte delar efternamn. Vill ni byta så barnet har bådas efternamn behöver pappan godkänna namnbytet eller att domstol godkänner o de anses vara för barnets bästa. 

  • Glinda från Oz

    Jag har aldrig hört talas om att det behövs något medgivande för att resa och då har jag och min dotter inte samma efternamn. Du tänker nog på passet, det måste båda föräldrarna godkänna vid delad vårdnad. 

  • snöblask

    Nu var det länge sen så minns inte exakt. Men när vi åkte till usa så var det någon blankett som skulle fyllas i. De med samma efternamn kunde gå med en blankett genom tullen. Min man o son kunde gå tillsammans och fylla i ett papper medan jag fick fylla i ett eget o gå själv. Andra problem som kan uppstå men då framförallt utomlands är att det inte är förgivet att ni är släkt. i Sverige är det vanligt med olika efternamn men i mer konservativa länder så kan folk höja på ögonbrynen.

  • Glinda från Oz
    snöblask skrev 2022-03-28 09:20:34 följande:

    Nu var det länge sen så minns inte exakt. Men när vi åkte till usa så var det någon blankett som skulle fyllas i. De med samma efternamn kunde gå med en blankett genom tullen. Min man o son kunde gå tillsammans och fylla i ett papper medan jag fick fylla i ett eget o gå själv. Andra problem som kan uppstå men då framförallt utomlands är att det inte är förgivet att ni är släkt. i Sverige är det vanligt med olika efternamn men i mer konservativa länder så kan folk höja på ögonbrynen.


    I västvärlden och Asien är det ingen som höjer på ögonbrynen
  • elsi
    EbSmith skrev 2022-03-26 21:16:06 följande:
    Barn med annat efternamn

    Hej! Jag var gift när jag fick barn och barnet bär det efternamn som är pappans från början, men jag vill byta tillbaks till mitt gamla. behöver veta innan hur mycket mer detta kommer komplicera tillvaron. Det enda jag lyckats ta reda på själv är att det kan behövas personbevis och medgivande från den andre föräldern om vi vill resa utomlands, men det behövs det ju i vilket fall, eftersom vi har gemensam vårdnad? Är det nåt annat intyg som kan behövas och hur fixar man det? 


    Jag har inte samma efternamn som mina barn, aldrig varit något problem alls. Jag har inte heller samma efternamn som min mamma, aldrig några problem när jag växte upp. 
  • Mortiscia80

    Att inte ha samma efternamn som sitt barn är väldigt vanligt och ger inga bekymmer. Att du behöver pappans medgivande i vissa situationer har inte med namnet att göra utan för att ni har gemensam vårdnad.

  • LaviniaLetitia

    Jag vet att kryssningsfartyg - alltså inte Ålandsbåtarna utan riktiga internationella kryssningsfartyg, där man är ombord i en vecka eller mer - brukar kräva intyg på att man är förälder och barn, om man reser med ett barn under 18 år som har ett annat efternamn. Det kan vara värt att tänka på. Kan ju vara så på andra ställen också - rätt som det är måste du bevisa att du är förälder på annat sätt, om barnet kommer in på sjukhus utomlands t.ex.. Legitimation räcker inte. Känns onödigt.

    Men vet du om att man kan göra dubbelnamn nu igen? Du kan alltså behålla ditt äktenskapsnamn och lägga till ditt flicknamn, med bindestreck emellan. Ordningen väljer du själv. Det bästa av två världar!

  • LaviniaLetitia

    Här är ett exempel på när det kan bli problem, från rederiet Royal Carribeans hemsida. Känns väldigt onödigt att skapa sådana problem för sig själv och sitt barn, bara för ett efternamn:

    www.royalcaribbean.com/faq/questions/what-if-my-last-name-does-not-match-my-childrens


    Q
    What if my last name doesn?t match my child(ren)?s?
    A

     


     


    When a child does not share the same last name as their parent/legal guardian, the parent/legal guardian needs to provide a legal document that the child is in their primary care. This can be a birth, marriage, divorce, or adoption certificate.


  • SweeneyTodd
    LaviniaLetitia skrev 2022-05-22 07:03:47 följande:
    Här är ett exempel på när det kan bli problem, från rederiet Royal Carribeans hemsida. Känns väldigt onödigt att skapa sådana problem för sig själv och sitt barn, bara för ett efternamn:

    www.royalcaribbean.com/faq/questions/what-if-...
    Q What if my last name doesnt match my child(ren)s?
    A

     


     


    When a child does not share the same last name as their parent/legal guardian, the parent/legal guardian needs to provide a legal document that the child is in their primary care. This can be a birth, marriage, divorce, or adoption certificate.


    Herregud. Hur ofta sker det där? 
  • snedtak
    SweeneyTodd skrev 2022-05-22 08:21:24 följande:
    Herregud. Hur ofta sker det där? 
    Om man betänker medelåldern på de som reser med Royal Caribbean så borde det inte vara jättevanligt med mindreåriga barn med annat efternamn
  • Spucks
    LaviniaLetitia skrev 2022-05-22 07:03:47 följande:

    Här är ett exempel på när det kan bli problem, från rederiet Royal Carribeans hemsida. Känns väldigt onödigt att skapa sådana problem för sig själv och sitt barn, bara för ett efternamn:

    www.royalcaribbean.com/faq/questions/what-if-my-last-name-does-not-match-my-childrens


    Q
    What if my last name doesn?t match my child(ren)?s?
    A

     


     


    When a child does not share the same last name as their parent/legal guardian, the parent/legal guardian needs to provide a legal document that the child is in their primary care. This can be a birth, marriage, divorce, or adoption certificate.


    "Sådana problem"? Det är väl inget stort problem att ta med en kopia av barnets födelsecertifikat när man reser utomlands.
    Ett av mina barn har ett annat efternamn än jag och jag har med en bekräftelse att jag har v
    årdnaden att visa, eftersom de frågar ibland på flygplatser. Jag ser det absolut inte som ett problem, man har ju ändå med pass och biljetter, kanske någon bokningskonfirmation av hotellet och liknande, då gör det inget att ha med en extra lapp.
  • LaviniaLetitia
    SweeneyTodd skrev 2022-05-22 08:21:24 följande:
    Herregud. Hur ofta sker det där? 
    Varje gång någon försöker ta med sig ett minderårigt barn som har ett annat efternamn..?
    Spucks skrev 2022-05-22 12:25:28 följande:
    "Sådana problem"? Det är väl inget stort problem att ta med en kopia av barnets födelsecertifikat när man reser utomlands.
    Ett av mina barn har ett annat efternamn än jag och jag har med en bekräftelse att jag har vårdnaden att visa, eftersom de frågar ibland på flygplatser. Jag ser det absolut inte som ett problem, man har ju ändå med pass och biljetter, kanske någon bokningskonfirmation av hotellet och liknande, då gör det inget att ha med en extra lapp.
    Nej, men hur många människor tror du vet om det? Det kom flera svar bara i den här tråden, där vederbörande trodde sig veta att det aldrig skulle bli några problem. Och inget nämndes om att ta med födelseattesten i stället. 

Svar på tråden Barn med annat efternamn