• Medelad20

    Gå ut trots feber?

    Kan man gå ut en stund på gården med en 3 åring så han får leka en stund.
    Feber och lite hosta snorig. 
    Är medtagen men säger att han vill ut.
    Det är - 1 grad ute.

    Läser lite olika, att man inte ska gå ut om barnet har feber, och på vissa ställen står det att det inte blir värre av det.

    Eller ska man försöka få barnet att ta det lugnt?

  • Svar på tråden Gå ut trots feber?
  • Cusoon

    Frisk luft mår man bra av så gå ni ut en stund, ni kan ju leka lugnt. Leka inne skulle barnet ändå gjort så samma lika där. Håll er på avstånd till andra barn bara och klä barnet bra sen låter du barnet vila också, barnet ska ju inte anstränga sig när en är sjuk.

  • Anonym (2 barns mor)

    Klart ni ska gå ut.
    Ta på barnet lagom med kläder,
    Undvik lekplatser och andra barn.
    För din egen skull, stoppa ner ungen i vagnen och ta en härlig promenad i vårsolen. ta gärna med en liten fika.

  • Medelad20

    Bra då får minsta också komna ut.
    Några andra småttingar finns inte på långa vägar där vi bor :)

  • Anonym (Sanna)

    Skulle inte tagit ut mitt febriga barn. Är de sjuka med feber ska man uppmuntra till lugna aktiviteter, utomhus blir det ofta mer stoj och stim. Om du inte har en lugn treåring.

  • Anonym (klart)
    Medelad20 skrev 2022-03-27 09:03:40 följande:
    Gå ut trots feber?

    Kan man gå ut en stund på gården med en 3 åring så han får leka en stund.
    Feber och lite hosta snorig. 
    Är medtagen men säger att han vill ut.
    Det är - 1 grad ute.

    Läser lite olika, att man inte ska gå ut om barnet har feber, och på vissa ställen står det att det inte blir värre av det.

    Eller ska man försöka få barnet att ta det lugnt?


    Såklart du kan ta med barnet ut! Frisk luft kan göra att man känner sig lite bättre. Man kan ju ta det lugnt även ute, sitta på en bänk, åka vagn eller annat: Men vara utomhus.

    Och barn är så aktiva som de orkar vara, om de orkar leka så orkar de. De blir inte sjukare eller är sjuka längre bara för att de varit lite piggare och mer aktiva en stund när de orkat. Tvärtom skulle jag tro. 
  • Anonym (klart)
    Anonym (Sanna) skrev 2022-03-27 15:30:49 följande:

    Skulle inte tagit ut mitt febriga barn. Är de sjuka med feber ska man uppmuntra till lugna aktiviteter, utomhus blir det ofta mer stoj och stim. Om du inte har en lugn treåring.


    Äsch, vad baserar du det på? Barn orkar så mkt de orkar, de kan vara pigga och rasa runt ena minuten för att däcka nästa, med feber. Och man behöver inte alls vara mer aktiv än barnet orkar bara för att man är utomhus. Men frisk luft gör ofta att man känner sig lite bättre och piggare. 
  • Medelad20

    Ja det gick hur bra som helst, vi tog en liten promenad,  barnet var ju inte lika leksugen och aktiv som brukar. Men när vi väl kom in igen var han piggare o lekte med ny energi inomhus :)

  • Anonym (Mamma)

    Nej jag skulle inte ta ut ett sjukt barn med feber för att leka. Är man sjuk ska man vila och ta det lugnt!

Svar på tråden Gå ut trots feber?