• Jordgubb90

    Vad gör ni med era barn?

    Hej, jag är en mamma 30+ med två barn 4 och 7 år. Vi bor på en lantbruksgård med höns, ankor, kaniner, katt. Jag och min man jobbar båda deltid (slutar så vi hämtar barnen 15) och tiden efter jobbet spenderas ofta med något projekt hemma. Vi grejar med odling, djuren och allt annat som hör en gård till och barnen är med oss och odlar själva samt trådgårdsfixar m.m. Sen leker dom även mycket med varandra. 


    Det har aldrig varit på tal att barnen vill ha med någon kompis hem (dom kanske är för små) och därav har vi hängt med varandra inom familjen. Vi hälsar även på kusiner och farmor/farfar och mormor och morfar samt gör olika fritidsaktiviteter tillsammans. 

    Men alltid kommer det där dåliga samvetet? prioriterar jag mina barn tillräckligt högt? Man hör ju om de som skjutsar sina barn till massa olika aktiviteter trots att barnen är så små. Och loven spenderar vi oftast hemma de med, kanske lyxar på med att tända en brasa och grilla lite marshmallows eller liknande. Men man får lite stresspåslag när man hör andra berätta om att de reser till sälen eller åker till lekland så fort de får chansen? 

    Räcker det att vi tillbringar tid med våra barn? Eller behöver dom mer än vad vi ger dom nu? 

  • Svar på tråden Vad gör ni med era barn?
  • Cusoon

    När barnen vill umgås med vänner eller t.ex börja spela fotboll så kommer dom säga det till er, såklart kan ni pusha för det själv om ni vill att dom ska göra det men det kommer tuds nog, om dom har det intresset. Dom går väl ändå i förskola/skola nu när ni jobbar, då träffar dom ju andra än familjen (läs: barn i lika ålder) och ägnar tid åt andra aktiviteter än vad ni gör hemma så varför tror du att det ni gör inte räcker? Jag tycker inte att det går att jämföra hur ni lever erat liv och hur ni aktiverar barnen jämfört med familjer som besöker lekland som du tänkte på. Då måste man nästan plocka isär dess olika aktiviteter likt pusselbitar och analysera vad barnen lär sig av dom olika sakerna, ge höns mat v.s hoppa på studsmatta, odla grödor v.s köpa glass i kiosken osv. Allt har sina för- och nackdelar och olika aktiviteter ger olika kunskaper. Jag tänker att ni har ju ett lärorikt sätt att leva och bo så det är ju superbra!

  • Spucks

    Låter som en underbar barndom era barn har! Mycket bättre än otaliga aktiviteter och ständiga utflykter.

Svar på tråden Vad gör ni med era barn?