• Anonym (Fundersam)

Gravid i samband med byte av spiral?

Torde va så att en hormonspiral som ska bytas har nästan helt slut verkan?
    Kan de då va så att man kan bli gravid i närheten av innan den måste bytas ut?

• Svar på tråden Gravid i samband med byte av spiral?
  • Räkan77

Jag utgår från att den har full effekt även ett antal månader efter den angivna tiden. Tror de har stora marginaler. 

• LFF
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-03-28 07:53:05 följande:
    Gravid i samband med byte av spiral?

Torde va så att en hormonspiral som ska bytas har nästan helt slut verkan?
    Kan de då va så att man kan bli gravid i närheten av innan den måste bytas ut?

När jag bytte ut min spiral förra året (efter 5 år) frågade de om jag fått förändrade blödningar som då indikerar att hormonerna börjar ta slut. Svarade "Nej" och då berättade BM att de numera inte byter ut innan dess men eftersom jag redan fått ut min nya spiral och hade den med mig så bytte de ändå. Tycker att det känns lite obehagligt att man inte längre håller på de tider som står för spiralerna då jag inte vill ha fler barn (är 46 år). Vill inte riskera en ny graviditet, det är ju därför jag har preventivmedel. 
  • Anonym (Fundersam)

Ok.. har nämligen haft liten regelbunden mens alla år tills för 5 månader sen när de upphörde helt. Nu har ja dessutom ömma bröst, dålig mage och ett illamående som kommer och går ??????? spiralen ska bytas nästa vecka..

• LFF
    Anonym (Fundersam) skrev 2022-03-30 07:35:42 följande:

Ok.. har nämligen haft liten regelbunden mens alla år tills för 5 månader sen när de upphörde helt. Nu har ja dessutom ömma bröst, dålig mage och ett illamående som kommer och går ??????? spiralen ska bytas nästa vecka..

Ta ett test för säkerhets skull.
Svar på tråden Gravid i samband med byte av spiral?