• Anonym (Lånetorsken)

Låna mycket pengar till hus

Förstår att många i Stockholm lånar betydligt större belopp till sina hus än vad man generellt gör i Göteborg/Malmö.

Vi sitter på ca 6Mkr i kontantinsats, total inkomst på 180kkr/mån. Indikerar ju med 4,5 gånger årsinkomst att vi får låna 10Mkr utan problem.

Det känns dock väldigt mycket pengar. 

Ni andra som lånar 4,5 gånger årsinkomst eller mer med ganska hög inkomst, hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Låna mycket pengar till hus
  • Anonym (Fegis)

Jag skulle aldrig låna sådana belopp, även trots att vi sitter på ännu högre kapital.

1. Räkna med att räntan går upp rejält.

2. Var beredd på att en av er kan bli av med arbetet och kanske inte får ett nytt hyfsat snabbt.

3. Blir det lågkonjunktur får ni inte egen i närheten av insatt kapital på dyra villan. Då kan era 6 miljoner vara borta om ni tvingas sälja huset.

• Anonym (Bostad)
    Anonym (Lånetorsken) skrev 2022-03-28 09:04:41 följande:
    Låna mycket pengar till hus

Förstår att många i Stockholm lånar betydligt större belopp till sina hus än vad man generellt gör i Göteborg/Malmö.

Vi sitter på ca 6Mkr i kontantinsats, total inkomst på 180kkr/mån. Indikerar ju med 4,5 gånger årsinkomst att vi får låna 10Mkr utan problem.

Det känns dock väldigt mycket pengar. 

Ni andra som lånar 4,5 gånger årsinkomst eller mer med ganska hög inkomst, hur resonerar ni? 

Mycket beror på alternativen, bo måste man. 
    Bo kvar?
    Hyra dyrt?
    Köpa billigare?

Om ni lånar mindre, vill kan ni då använda pengarna till istället, resor, sommarhus, pensionsspar?

Hur riskbenägna är ni?
  • Anonym (Katja)

Vi räknade inte så som du gör. Vi tänkte mer hur mycket lån kan vi tänka oss att ha. Vi hade ca 5,5 miljoner till insats och lånade 3,5 när vi byggde vårt hus i en kranskommun till Stockholm. Våran brutto inkomst är idag på 105 tusen och var då något lägre. Att bygga tyckte vi var en bra affär när man har mycket pengar på fickan för ofta blir huset högre värderat när man är klar än vad men har lag in. Vårt hus är idag värderat till ca 12 miljoner. 

• Anonym (Lånetorsken)
    Anonym (Fegis) skrev 2022-03-28 10:21:29 följande:

Jag skulle aldrig låna sådana belopp, även trots att vi sitter på ännu högre kapital.

1. Räkna med att räntan går upp rejält.

2. Var beredd på att en av er kan bli av med arbetet och kanske inte får ett nytt hyfsat snabbt.

3. Blir det lågkonjunktur får ni inte egen i närheten av insatt kapital på dyra villan. Då kan era 6 miljoner vara borta om ni tvingas sälja huset.

1) Påverkar så klart sparande, och känslan att ha råd med det mesta, men egentligen inget problem.
    2) Sant, men inkomstförsäkring skapar en trygghet och spontant ganska anställningsbarhet båda två av oss. Sedan kan allt hända... 
    3) Visst, men går marknaden ner går annat ner, vi tänker många år i ett sådant boende. Sedan kan allt hända... 
  • Anonym (Lånetorsken)
    Anonym (Bostad) skrev 2022-03-28 10:27:06 följande:
    Mycket beror på alternativen, bo måste man. 
    Bo kvar?
    Hyra dyrt?
    Köpa billigare?

Om ni lånar mindre, vill kan ni då använda pengarna till istället, resor, sommarhus, pensionsspar?

Hur riskbenägna är ni?
    Ja, det är ju frågan om hur riskbenägna vi är och idag är vi inte tillräckligt riskbenägna, men är samtidigt inte villiga att kompromissa på område och önskar större. Då är det bara risken vi kan skruva på.

Där av frågan, och diskussionen hur andra tänker/agerar. 
  • Anonym (resten)

Jag funderade mer på resten när jag köpte hus. Dvs vad ville jag ha råd med utöver huset. Jag drog till med att räkna med att ha 14% ränta på bolånet, vilket var vanligt på 80-talet. Skulle jag då ha råd med det jag ville? Om inte, vad skulle jag behöva och vara villig att tulla på?

• Anonym (Snåljåp)

Vi skulle aldrig våga låna 4,5 gånger inkomsten. Men vi är betydligt försiktigare. Sen har jag drivit eget och i perioder/vissa år kunnat ta ut mycket pengar och andra perioder haft det skralare samtidigt som min fru inte jobbat. Men om vi både haft trygga anställningar med konstant höga löner kanske vi skulle tänka annorlunda.

sen får man ju bra också fundera på hur man vill leva. Mycket rolig fritid med resor ofta eller vara hemma i sitt fina hus?!

• Anonym (Hmm)

Bor i hus sedan  ..... 2003. Köpte för 820 och löste ut x-kärring 2914 för 1.25.
    Nu värt ca 2,5 med lån på kanske 1,2. Sälja eller bo kvar ?
    Kostnad på kanske runt 6 för lån.
    Sälja eller bo kvar?
    Radhus 116 kvm klart övervärderat men top.of-the line i området
    Vad gör man?

• Anonym (Nk)

Hej ts, 

Jag och min sambo satt nyligen i lite likande sits när vi skulle köpa lägenhet. Dock inte lika höga siffror som ni.

Jag tycker först ni ska resonera er fram till vart och hur ni vill bo. Bara för att ni kan köpa ett hus för 15 miljoner så måste man inte det. Steg två är att fundera över vilken månadskostnad ni själva skulle tycka var lagom.  Det är guld att inte behöva lägga massa pengar på ränta i månaden och att inte heller behöva amortera och låsa in så mycket. Många behöver låna allt de kan för att ha råd, inget fel i det men jag är glad över att lägga mindre än hälften på bokostnader än vad de gör. På så sätt kan jag spara mer samt resa mer. 

• Anonym (Fegis)
    Anonym (Hmm) skrev 2022-03-28 21:36:18 följande:

Bor i hus sedan  ..... 2003. Köpte för 820 och löste ut x-kärring 2914 för 1.25.
    Nu värt ca 2,5 med lån på kanske 1,2. Sälja eller bo kvar ?
    Kostnad på kanske runt 6 för lån.
    Sälja eller bo kvar?
    Radhus 116 kvm klart övervärderat men top.of-the line i området
    Vad gör man?

Bo kvar om du trivs.

Svar på tråden Låna mycket pengar till hus