• Anonym (hej)

Återkommande analfissurer

Hej! Jag är i tidiga tjugoårsåldern och har haft problem med min ändtarm i cirka fyra år nu. blöder och gör ont vid toabesök, det går över några veckor då och då i samband med att jag använt xyloproct, men återkommer sedan direkt när jag slutar. Har varit på läkarbesök två gånger, senast i höstas och båda gångerna fått höra att jag har analsprickor och en liten hemorrojd. Senaste gången blev jag undersökt med rektoskopi och läkaren trodde besvären kom från omvänd förstoppning och jag fick movicol och visiblin som skulle hjälpa i kombination med salvan(första veckorna). Detta funkade faktiskt rätt bra och lyckades vara symtomfri flera månader i rad, vilket har varit så jäkla skönt, innan det kom tillbaka igen nu i helgen och jag blev väldigt nedstämd. Nu har jag märkt att xyloproct (som är den enda salvan som brukar läka) är slut överallt, så har lite stress över detta. Läkaren sa att jag skulle gå tillbaka och få en remiss vidare om det inte blev bättre, men eftersom jag varit symtomfri längre än jag tidigare lyckats med vill jag gärna testa lite på egen hand hemma först (är väldigt rädd för sjukhus och sjukdomar). Har lite övriga magproblem också och funderar på om det kan vara ibs. Är nästan alltid lös i magen på morgonen och behöver ibland gå två eller flera gånger, när jag vaknar kan jag ofta känna att det trycker på rätt mycket och jag går alltid det första jag gör på toa. På kvällen är jag däremot oftast lite trög eller relativt normal. ibland kommer det lite hårda bitar först och sedan löst. Känner mig ofta gasig/bubblig i magen och kan ibland få ont på olika ställen i magen, och ofta lindras det när jag går på toa. Är det någon med ibs här som även har problem med ändtarmen, skulle det kunna ha någon koppling? och finns det någon som känner igen sig i situation och har tips på vad man kan göra? ni får jättegärna dela med er om ni har liknande problematikGlad

Svar på tråden Återkommande analfissurer