• Anonym (Vatten)

Hur länge håller sig vatten?

Nu har jag äntligen sett till att skaffa några dunkar att ha vatten i hemma (som krisberedskap altså), men nu undrar jag hur ofta man bör byta vatten i dunkarna? Alltså, hur länge håller sig vatten fräscht? 

• Svar på tråden Hur länge håller sig vatten?
  • Avenia

I frysen, länge. I rumstemp, 3 mån. Jag vattnar blommorna med det innan jag fyller på igen. Har petflaskor.

• Anonym (Vatten)
    Anonym (H2O) skrev 2022-03-28 18:23:45 följande:

Ett par timmar

?
    Anonym (X) skrev 2022-03-28 18:24:38 följande:
    www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/dricksvatten/dricksvatten-i-dunk1~:text=F%C3%B6lj%20dessa%20r%C3%A5d%20s%C3%A5%20h%C3%A5ller,och%20s%C3%A5%20svalt%20som%20m%C3%B6jligt.
    Avenia skrev 2022-03-28 18:35:08 följande:

I frysen, länge. I rumstemp, 3 mån. Jag vattnar blommorna med det innan jag fyller på igen. Har petflaskor.

Tack för era svar, men oj vad olika bud - en vecka give or take enligt livsmedelsverket, och tre månader enligt Avenia... Avenia, vad baserar du 3 månader på? Jag menar alltså inte att kritisera dig, utan undrar verkligen :)

• Tow2Mater

Droppa i ett par droppar klorin så håller det sig drickbart i minst ett år. Det är ju skillnad mellan om du vill ha fräscht vatten med dig typ till stugan en vecka på sommaren eller om du vill ha drickbart vatten i beredskap när inget annat vatten finns.

• Anonym (Vatten)
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 18:40:01 följande:

Droppa i ett par droppar klorin så håller det sig drickbart i minst ett år. 

Klorin?? Är det verkligen bra att dricka klorin? Även om det bara är lite grann?
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 18:40:01 följande:

Det är ju skillnad mellan om du vill ha fräscht vatten med dig typ till stugan en vecka på sommaren eller om du vill ha drickbart vatten i beredskap när inget annat vatten finns.

Ah, det är ju sant :)
  • fjanten

Beror på dunken också, mörk dunk ger längre hållbarhet på vattnet än en genomskinlig. Du får nog smaka, lukta och se. Prova efter en vecka - ok smak och lukt? Prova efter en vecka till. O.s.v. 

• Tow2Mater
    Anonym (Vatten) skrev 2022-03-28 18:44:56 följande:
    Klorin?? Är det verkligen bra att dricka klorin? Även om det bara är lite grann?
    Ah, det är ju sant :)
    Det tillsätts i vatten där jag bor, vi lever.

Vill du ha vatten som går att dricka när du har det i dunkar for att det inte finns i kranen har du andra problem att oroa dig for än några droppar klorin.
  • nnnnnnnn

Ett vanligt tips är att man fyller ett par 1,5 l pet-flaskor och lägger i frysen. Det håller länge + att det håller fryst mat fryst längre om strömmen går + går lätt att tina om man ställer det i solen eller tar fram i hyfsat god tid sen går det  att dricka även om det är ganska gammalt.

• Anonym (H2O)
    Tow2Mater skrev 2022-03-28 19:44:17 följande:
    Det tillsätts i vatten där jag bor, vi lever.

Vill du ha vatten som går att dricka när du har det i dunkar for att det inte finns i kranen har du andra problem att oroa dig for än några droppar klorin.
    Vad jag vet så tillsätter de klor till dricksvattnet(där jag bor), är det inte det du menar!?
Svar på tråden Hur länge håller sig vatten?