Hur länge håller sig vatten?
Nu har jag äntligen sett till att skaffa några dunkar att ha vatten i hemma (som krisberedskap altså), men nu undrar jag hur ofta man bör byta vatten i dunkarna? Alltså, hur länge håller sig vatten fräscht?
Nu har jag äntligen sett till att skaffa några dunkar att ha vatten i hemma (som krisberedskap altså), men nu undrar jag hur ofta man bör byta vatten i dunkarna? Alltså, hur länge håller sig vatten fräscht?
Ett par timmar
I frysen, länge. I rumstemp, 3 mån. Jag vattnar blommorna med det innan jag fyller på igen. Har petflaskor.
Ett par timmar
I frysen, länge. I rumstemp, 3 mån. Jag vattnar blommorna med det innan jag fyller på igen. Har petflaskor.
Droppa i ett par droppar klorin så håller det sig drickbart i minst ett år. Det är ju skillnad mellan om du vill ha fräscht vatten med dig typ till stugan en vecka på sommaren eller om du vill ha drickbart vatten i beredskap när inget annat vatten finns.
Droppa i ett par droppar klorin så håller det sig drickbart i minst ett år.
Det är ju skillnad mellan om du vill ha fräscht vatten med dig typ till stugan en vecka på sommaren eller om du vill ha drickbart vatten i beredskap när inget annat vatten finns.
Beror på dunken också, mörk dunk ger längre hållbarhet på vattnet än en genomskinlig. Du får nog smaka, lukta och se. Prova efter en vecka - ok smak och lukt? Prova efter en vecka till. O.s.v.
Ett vanligt tips är att man fyller ett par 1,5 l pet-flaskor och lägger i frysen. Det håller länge + att det håller fryst mat fryst längre om strömmen går + går lätt att tina om man ställer det i solen eller tar fram i hyfsat god tid sen går det att dricka även om det är ganska gammalt.