• mcs1988

Sjuk 2 dagar. Hur funkar det?

Någon som vet? 

Jag skulle vara föräldraledig ons - torsdag men det är kaos på jobbet så löst barnvakt så jag kan jobba ändå men nu blir jag troligtvis magsjuk (barnen är sen i söndags) tar jag det som sjukanmälan då? Ifall jag blir det alltså.

• Svar på tråden Sjuk 2 dagar. Hur funkar det?
  • Anonym (Dina)
    mcs1988 skrev 2022-03-29 06:35:59 följande:
    Sjuk 2 dagar. Hur funkar det?

Någon som vet? 

Jag skulle vara föräldraledig ons - torsdag men det är kaos på jobbet så löst barnvakt så jag kan jobba ändå men nu blir jag troligtvis magsjuk (barnen är sen i söndags) tar jag det som sjukanmälan då? Ifall jag blir det alltså.

Det beror på om du redan fått föräldraledigheten beviljad?
    I så fall ska du vända dig till Försäkringskassan och göra sjukanmälan. Din arbetsgivare skulle kunna tycka att du ska fortsätta vara föräldraledig för då belastar du inte dem med några kostnader, medan om du är sjuk så får du sjuklön from dag 2 (dag 1=karens).
    Föräldraledig och sjuk (forsakringskassan.se)
  • mcs1988

Jag är inte föräldraledig. Jag jobbar men tagit föräldraledigt för förskolan är stängd. 

• Anonym (Dina)
    mcs1988 skrev 2022-03-29 07:54:29 följande:

Jag är inte föräldraledig. Jag jobbar men tagit föräldraledigt för förskolan är stängd. 

Då är du ju föräldraledig. Antingen så är man föräldraledig eller så är man inte det, de aktuella datumen. 
    Och är man beviljad föräldraledighet så har man inte rätt att dra tillbaka den om inte arbetsgivaren går med på det. Och uppstår det då sjukdom så anmäler man det till FK.
  • mcs1988
    Anonym (Dina) skrev 2022-03-29 15:32:29 följande:
    Då är du ju föräldraledig. Antingen så är man föräldraledig eller så är man inte det, de aktuella datumen. 
    Och är man beviljad föräldraledighet så har man inte rätt att dra tillbaka den om inte arbetsgivaren går med på det. Och uppstår det då sjukdom så anmäler man det till FK.
    Jag bytte föräldraledigheten till att jobba som jag skrev i inlägget men nu blir det vab istället så 
  • Anonym (Dina)
    mcs1988 skrev 2022-03-29 16:07:18 följande:
    Jag bytte föräldraledigheten till att jobba som jag skrev i inlägget men nu blir det vab istället så 
    Då förstår jag inte frågan. Om du redan har fått tillåtelse att dra tillbaka föräldraledigheten så är det inte relevant överhuvudtaget.
    Utan då ska du jobba men har sjuka barn, eventuellt (men kanske inte) blir du sjuk själv?
    Är barnen sjuka = vab
    Är du sjuk = sjukanmälan
Svar på tråden Sjuk 2 dagar. Hur funkar det?