• Per195

Tips på jobb

Hej!

Det är så att jag jag har en enskild firma inom IT som visserligen är roligt och går väldigt bra, men det är ett ganska asocialt hemmajobb där jag sitter stilla väldigt mycket.

Jag har därav kommit fram till att jag skulle behöva kombinera detta med något annat, helst ett rörligt, fysiskt jobb där jag helst är ute 2-3 dagar i veckan. Lönen spelar ingen roll, utan det är mer som ett komplement till ovanstående.

Så min fråga är om ett tips på jobb där följande gäller:

- Ett rörligt, fysiskt jobb men inte alltför fysiskt krävande (typ risk för slit skador och liknande)

- Helst utomhus.

- Man har kollegor (och gärna trevliga sådana) i jobbet.
    - Även om jag inte är så kräsen av mig, får det gärna vara ett någorlunda stimulerande arbete, eller viss grad av kreativitet i det, alt/eller möjligheter till personlig utveckling.

Bartender är något jag testat/kollat på, men är ofta förlagt till helger då jag gärna vill vara ledig.

Om jobb tiderna varit förlagda till måndag-onsdag hade det varit perfekt, men jag gissar det är en sak för utbud/efterfrågan.

Mvh,
    Per

• Svar på tråden Tips på jobb
  • snedtak

Det är visserligen ingen fysisk jobb, men du kanske kan testa att hyra en kontorsplats i ett co-working space? Rätt vanligt bland egenföretagare som vill ha ett socialt sammahang (eller kanske inte kan ha ett hemmakontor). Om du pendlar till jobbet med löpning eller cykling blir det moment med fysisk aktivitet också.

Annars kan kanske olika typer av säsongsjobb vara något, typ parkarbetare, grönsaksodling eller trädgårdsanläggning. Nackdelen är kanske att jobben antingen kräver viss utbildning (mer kvalificerat trädgårdsarbete) eller är rätt fysiskt krävande.

• Per195

Snedtak: Tack så mycket för svaret!

Jag har faktiskt testat hyra en kontorsplats, men skall jag vara ärlig så funkade det rätt dåligt just för mig. Jag hyrde då ett eget rum, vilket jag kände jag behövde (tycker det stör koncentrationen att sitta i ett öppet kontorslandskap), men jag kände att det inte blev så socialt då man delvis inte hade kollegor man jobbade med direkt, samt så tror jag endå att just för mig sitta stilla så mycket 5 dagar i veckan funkar rätt så dåligt.. samt tyckte jag att hyran var såpass hög att det summa summarum inte var värt det..

Så jag tänkte att jobba med detta hemifrån kanske 2-3 dagar/vecka, och något annat jobb 2-3 dagar vecka skulle vara det som funkade bäst för mig.

Ja, precis, tex. jobba i trädgård är något jag gillar, och skall se om jag hittar något där. Trädgårdsarbete är ju även lite kreativt hur man skall klippa buskar mm, och inte helt totalt monotont.

Tow2Mater: Ja, skidliftvärd, eller framförallt skidlärare hade vart väldigt intressant. Nu bor jag dock inte nära fjällen, men kan kanske som säsongsjobb söka nästa år. Kan ju alltid ta med mig laptopen dit och jobba samtidigt på plats så att säga, om jag ordnar ett boende.

Sen är det som sagt också viktigt att arbetsgivaren är öppen med att jag kan jobba max 2-3 dagar per vecka och gärna under veckodagar, så jag även kan sköta mitt företag.

Svar på tråden Tips på jobb