• Redheart

Tips på bra, nyttig och enkel mat att göra efter jobbet när man är trött?

Önskar gärna tips på vad man kan göra för mat, kan vara något lättare som är bra att göra när man kommer hem sent på kvällen och är aptrött efter jobbet.

Fram med alla era idéer

• Svar på tråden Tips på bra, nyttig och enkel mat att göra efter jobbet när man är trött?
  • clementine81

man kan köpa soppa på pulver (knorr)
    Och steka tex falukorv eller nåt annat att slänga i

• Redheart

Jo såna saker funkar ju, men menar ändp att jag vill laga maten.

• marlene23

hacka en purjolök och lägg den i en kastrull med smör eller olja (kastrullen ska stå på högstagraden på plattan) strö över lite salt, svartpeppar och mycket citronpeppar, rör om, häll av en burk tonfisk och häll ner tonfisken med purjolöken, rör om och häll sist i en burk créme fraiche med paprika/chilismak, rör om igen och låt puttra ca 3 min.. klart att ätas med pasta (Gärna Penne)

• clementine81

Oj glömde att det skulle va nyttigt oxå, men ta gröna slaktarns korv i stället.

• marlene23

Kan tillägga att den här maträtten tar ca. tio minuter med pastan att göra.. (max tio minuter)

• marlene23

Blodpudding med lingonsylt

• Signatur

Raggmunk eller rårakor (det har vi snöat in lite på här hemma just nu )

Har en superenkel fiskrätt också, som jag kan rekommendera (men det tar ju en halvtimme att fixa):

Johans älsklingsfisk:
    6 msk chilisås
    2 dl kaffegrädde
    ett fiskblock
    mjöl
    salt och peppar
    smör eller margarin
    ev dill och ost

Smörj en ugnsfast form. Skär fisken i skivor och strö över salt och peppar. Blanda chilisås och kaffegrädde och slå över. Strö ev över lite riven ost.
    I ugnen i 20 min, 225 grader. Strö över dill när det är klart. Servera med potatis.

Hur mycket halvfabrikat vill du använda?
    Man kan göra ganska enkel lasagne om man antingen gör köttfärssås själv i förväg eller kör med sådan på burk och ostsås (ev färdig).

Varma mackor (med t ex ost, skinka och annanas på)

Omelett med någon god stuvning och potatis

Ska fundera lite till på vad vi brukar äta...

Svar på tråden Tips på bra, nyttig och enkel mat att göra efter jobbet när man är trött?