• Um Hamza

Kan man använda graviditetstest för att se om graviditeten går bra?

Hej!
    Undrar om det är ide att köpa på sig billiga stickor för att kunna kolla så inte strecket blir svagare? Blir det i så fall svagare även innan själva missfallet?
    Anledningen att jag undrar är för att jag är i v 6 och känner mig totalt ogravid. Jag kan inte glädjas eller se framåt. Jag har hsft missfall i v 8 och 13 och båda var redan avslutade sen länge innan det kom ut något. Vill inte bli så lurad igen, det är väl därför jag funderar på det där med tester. Den i v 13 mådde jag jätteilla, hade halsbränna och svårt för lukter, ända fram till missfallet. Jag har också tre barn pch med dem har jag mått jätteilla, men nu känner jag absolut ingenting. 

• Svar på tråden Kan man använda graviditetstest för att se om graviditeten går bra?
  • Jag är bara jag

Nej, de funkar inte så. Vissa påstår det, men sjukvården skulle aldrig påstå att man utifrån ett gravtest kan bedöma hur graviditeten fortskrider. Det enda som ger ett säkert svar är VUL v.8. Då ska nämligen hjärtat synas slå. Hcg-blodprov varje/varannan vecka kan ge en indikation, men är inte bergsäkert heller.
    Man kan inte heller bedöma en graviditet utifrån symptom eller brist på symptom. De kan nämligen variera massor även i graviditeter som slutat med barn.
    Kanske statistik kan lugna dig lite? Det är nämligen väldigt ovanligt med 3 m.f. Det drabbar bara ca 3% av alla gravida.

• Um Hamza
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 17:16:34 följande:

Nej, de funkar inte så. Vissa påstår det, men sjukvården skulle aldrig påstå att man utifrån ett gravtest kan bedöma hur graviditeten fortskrider. Det enda som ger ett säkert svar är VUL v.8. Då ska nämligen hjärtat synas slå. Hcg-blodprov varje/varannan vecka kan ge en indikation, men är inte bergsäkert heller.
    Man kan inte heller bedöma en graviditet utifrån symptom eller brist på symptom. De kan nämligen variera massor även i graviditeter som slutat med barn.
    Kanske statistik kan lugna dig lite? Det är nämligen väldigt ovanligt med 3 m.f. Det drabbar bara ca 3% av alla gravida.

Tack för tröstande ord! Det spelar väl också in att jag känner flera som fått det upprepat. Kanske ska försöka få ett vul då. Eller bara vänta, det kan ju hända ändå. Och jag har fått för mig att ultraljud inte är så bra
  • Min älskade dotter

Det kommer du inte kunna gå efter. Boka istället ett vul privat vecka 8. Det finns privata gyn som är landstingsfinansierade så då kostar det som ett vanligt läkarbesök ca 260 kr. Det har jjag gjort i mina graviditeter pga oro då jag tidigare haft mf och ma.

Lycka till! 

• Jag är bara jag
    Um Hamza skrev 2022-03-29 19:16:51 följande:
    Tack för tröstande ord! Det spelar väl också in att jag känner flera som fått det upprepat. Kanske ska försöka få ett vul då. Eller bara vänta, det kan ju hända ändå. Och jag har fått för mig att ultraljud inte är så bra
    ULär helt ofarligt- annars skulle det ju inte få användas. Boka ett v.8 du.
  • Um Hamza
    Min älskade dotter skrev 2022-03-29 21:04:37 följande:

Det kommer du inte kunna gå efter. Boka istället ett vul privat vecka 8. Det finns privata gyn som är landstingsfinansierade så då kostar det som ett vanligt läkarbesök ca 260 kr. Det har jjag gjort i mina graviditeter pga oro då jag tidigare haft mf och ma.

Lycka till! 

Ah okej, tack för tipset :) 
Svar på tråden Kan man använda graviditetstest för att se om graviditeten går bra?