• AllGoodNamesRGone

    Blöder lite 6 dagar efter äl

    Hej! Jag började blöda lite 6 dagar efter ägglossning. Trodde först att det kunde vara en nidblödning men nu har det fortsatt hålla på till och från med dessa blödningar i 7 dagar. Det slutar och sedan börjar det igen, varit uppehåll någon dag och sen kommit tillbaka. Är absolut inga mängder och behöver inget skydd för detta. Blir mest lite rosa på papperet. Har tagit graviditetstest men det visar negativt, tror dock det är för tidigt att visa då det ?bara? gått 12 dagar sen positivt ägglossningstest. (Har inte heller haft möjlighet att testa på morgonurin pga arbete) Jag har lång menscykel så ska inte ha mens på länge. har någon varit med om liknande? Tycker mig ha mer ömma och spända bröst men annars inga direkta graviditetssymtom. Blir tokig på denna eviga väntan på att få mens? min kropp har aldrig betett sig såhär med blödningar förut och det är så typiskt att det ska hända när man börjar försöka skaffa barn. Vill höra lite erfarenheter! Kan detta vara tecken på graviditet eller är det bara min kropp som spökar?

  • Svar på tråden Blöder lite 6 dagar efter äl
  • Jag är bara jag

    Jo, mens ska du ju ha snart om du nu inte blivit gravid. 12 dagar sen positivt äl-test innebär 11 dagar sen äl och 3 dagar till BIM om du har 14 dagars lutealfas. Men 6 dagar efter äl + 7 dagar blir 13 dagar så nånstans har du nog räknat lite fel. Det kan vara en nidblödning och det kan vara mellanblödning eller sköra slemhinnor. Det går inte veta riktigt. Ta ett gravtest om nån dag igen och helst med morronkisset.

  • AllGoodNamesRGone

    Ja precis hade positivt ÄL test den 17 mars, blödning till och från sen den 23 mars. Har en cykel på 52 dagar genomsnitt och har nog inte haft ?normal? längd sen jag var tonåring (är nu 23 år) får helt enkelt vänta och se. även fast tålamodet tryter!

  • Jag är bara jag
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-03-29 18:49:28 följande:
    Ja precis hade positivt ÄL test den 17 mars, blödning till och från sen den 23 mars. Har en cykel på 52 dagar genomsnitt och har nog inte haft normal längd sen jag var tonåring (är nu 23 år) får helt enkelt vänta och se. även fast tålamodet tryter!
    Cykler på 52 dagar är oftast utan äl. Men eftersom äl styr när mensen kommer så får du mens 14 dagar efter äl nu såvida du inte blivit gravid.
  • AllGoodNamesRGone
    Jag är bara jag skrev 2022-03-29 21:22:30 följande:
    Cykler på 52 dagar är oftast utan äl. Men eftersom äl styr när mensen kommer så får du mens 14 dagar efter äl nu såvida du inte blivit gravid.
    Okej tack för svaren! Då har jag lärt mig lite mer Glad
  • Symetrical

    Vill bara inflika att man kan ha positivt ältest utan att faktiskt ägglossa. Enda säkta sättet att veta om något ägg släppt är att tempa. Sen kan tiden mellan mens och äl ibland variera mycket hos samma individ, medan lutealfasen (tiden mellan äl och mens) i princip alltid är konstant. Vanligast är 12-16 dagar, men vissa kan ha betydligt kortare med, ifall det föreligger någon hormonell obalans. Längre än 17 dagars lutealfas är dock i princip omöjligt, så vet man med säkerhet att äl inträffat kan man räkna med att man är gravid om inte mensen kommer inom 18 dagar

  • AllGoodNamesRGone

    Tyvärr kom mensen nu exakt 14 dagar efter positivt äl test. Har också läst att det inte alltid betyder att ett ägg faktiskt släpper. Får fortsätta försöka och hoppas på bättre lycka nästa månad, tredje månaden gillt kanske. Vi får se. 

  • Jag är bara jag
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-03-31 14:03:25 följande:
    Tyvärr kom mensen nu exakt 14 dagar efter positivt äl test. Har också läst att det inte alltid betyder att ett ägg faktiskt släpper. Får fortsätta försöka och hoppas på bättre lycka nästa månad, tredje månaden gillt kanske. Vi får se. 
    Då kan du anta att du hade äl. Vid utebliven äl kan det dröja länge innan mensen kommer. Att du mest troligt hade äl är ju positivt i sig.
Svar på tråden Blöder lite 6 dagar efter äl