• Mimmiimimmii

Föräldradagar plugg

Hej
    Jag började plugga i Jan och feb 50 procent och så har jag varit hemma med liten medan mannen är hemma en dag för att jag är sjukskriven en dag.
    Min fråga är jag pluggade Jan o feb men i mars rasade det vi blev sjuk i covid och har inte hunnit med att plugga o vara fl. Har inte skrivit tentan. Ska jag vet tillbaka CSN för Jan och feb då eller hur blir det? Jag jag bara ansökt om 50 procent fl eftersom jag var med på alla kurserna mm,? Behöver jag meddela CSN och behöver jag ta ut mer dagar med fl?

• Svar på tråden Föräldradagar plugg
  • Mimmiimimmii

Jag har inte fått något studiebidrag men fick brev om att det var ok. Inga lån eller så. Får man behålla för Jan o feb då jag pluggade eller hur blir det? Vill ju inte att min sgi går ner?

• Anonym (Fanny)

Du bör nog prata med dels skolan och dels CSN. Kan du göra omtenta på det du missat så att du får dina poäng så ska du inte behöva betala tillbaka CSN men jag är osäker på hur lång tid man har på sig, hur långt det får släpa.
    Din SGI ska inte påverkas under barnets första år, den ska vara bibehållen tills barnets ettårsdag även om man inte tar ut någon fp.
    Men det är en allmän regel, det kanske du ska kolla med f-kassan så att det inte blir tokigt. Blir det en ekonomisk fråga så tror jag du kan söka fp 90 dagar bakåt så det är bara att du söker ut några dagar extra i så fall. 

• Mimmiimimmii

Barnet är ett år? Hur blir det då? Får jag tillgodoräkna mig Jan feb då jag pluggade?

• Anonym (Fanny)
    Mimmiimimmii skrev 2022-03-30 18:38:12 följande:

Barnet är ett år? Hur blir det då? Får jag tillgodoräkna mig Jan feb då jag pluggade?

Det kommer nog att bero på om du lyckas ta de poängen eller inte. Annars har du studerat på 50% men inte tagit några poäng. Då räknas det kanske som ett glapp. Men du ska helt klart fråga skolan om du har möjlighet att ta ikapp poängen och sen prata med CSN och säga att det finns en plan. 
Svar på tråden Föräldradagar plugg