• Noahsbutt

    Mönster till Gardinkappa

    Hej, jag heter Noah. Jag är 19 år och ska försöka sy gardinkappor till min lilla lägenhet. Jag vill inte ha dom räta för gillar hur "fria" och nästan fluffiga dom ser ut när dom hänger och svänger!

    Men jag kan inte hitta något sy-mönster eller nån hjälp alls för hur jag ska göra! Jag är lite lätt jätte dålig på att föröka se hur de gardiner jag har är gjorda, det ger mig bara mer frågor än svar... 
    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Mönster till Gardinkappa
  • Kodia

    Är det en gardinkappa du menar? Alltså en sådan som bara går längs översidan på fönstret? (bildgoogla gardinkappa) Jag blir lite osäker eftersom du skriver att den hänger och slänger...
    Man kan köpa färdiga gardinkappor på metervara. Då behöver du bara fålla på sidorna. Annars kan du så klart sy en gardinkappa av vanligt tyg, men då blir det mer att sy.
    Innan du köper/bestämmer dig är det bra att veta vilken sorts gardinstång du har eller vill ha, och hur gardinen ska hängas upp. Du måste också veta hur brett fönstret är. Om du vill ha långa gardiner (längder) istället för kappa måste du också veta hur långa gardinerna ska vara.

    Om du googlar "sy gardinkappa" så hittar du nog en hel del tips. 

  • Jag är bara jag

    Hmm... Jag har sytt många gardiner i mina dar. Både kappor och längder. Alla hänger naturligtvis, men ingen har nånsin "svängt". Du får nog förklara lite bättre vad du är ute efter. Fluffiga- då tänker jag bara på puffgardiner som var poppis för ca 30 år sen.

  • Noahsbutt

    Hej och tack för alla tips! Jag inser nu hur flummigt jag skrev, jag menar en gardinkappa, inte en rät utan en sån som är lite större så man får det som jag kallar "svänget"! 
    Jag har sökt på "sy gardinkappa" i olika varianter, men hittar inget nybörjarvänligt..
    Jag har hjälp i och med min farmor, som är mycket duktig på att sy, men skulle så gärna göra det själv. Lite bevisa gör mig själv att jag kan, samtidigt som jag vill ha en snygg gardin! 
    Ursäktar för min flummiga beskrivning! :)

    Mvh 
    Noah

  • Kodia
    Noahsbutt skrev 2022-03-30 20:00:46 följande:

    Hej och tack för alla tips! Jag inser nu hur flummigt jag skrev, jag menar en gardinkappa, inte en rät utan en sån som är lite större så man får det som jag kallar "svänget"! 
    Jag har sökt på "sy gardinkappa" i olika varianter, men hittar inget nybörjarvänligt..
    Jag har hjälp i och med min farmor, som är mycket duktig på att sy, men skulle så gärna göra det själv. Lite bevisa gör mig själv att jag kan, samtidigt som jag vill ha en snygg gardin! 
    Ursäktar för min flummiga beskrivning! :)

    Mvh 
    Noah


    Ok! Det är alltid kul att utmana sig själv och lära sig något nytt!
    Då kommer några frågor:
    Har du symaskin och kan använda den?
    Hur brett är fönstret? Eller är det flera fönster?
    Finns det gardinstänger? Hurdana?
    Vill du sy själv av vanligt tyg på metervara?
    Ska det bara vara en rynkad kappa, utan extra volanger eller annat?
  • Jag är bara jag

    Du menar en kappa med vågor istället för platt antar jag? Det är superlätt att sy.  Man måste ha betydligt mer tyg än vad fönstret är brett. På längden behöver man minst 15 cm extra tyg beroende på hur mycket kant du vill ha ovanför gardinstången. Mät fönstret och bedöm hur bred och lång gardinen ska vara. En kappa kräver endast 4 sömmar totalt. 2 på vardera kanten och 2 för kanalen man trär stången i. Hoppas du hittar ett mönster. 

  • Noahsbutt
    Jag är bara jag skrev 2022-03-30 21:33:31 följande:

    Det fanns massor med instruktioner steg för steg när jag googlade och även film. 


    Jasså? Jag kunde verkligen inte hitta något hjälpsamt alls..?
  • Jag är bara jag
    Noahsbutt skrev 2022-03-30 21:58:32 följande:
    Jasså? Jag kunde verkligen inte hitta något hjälpsamt alls..?
    Jag googlade "sy gardinkappa" och fick upp massor.
  • Kodia
    Jag är bara jag skrev 2022-03-30 21:33:31 följande:

    Det fanns massor med instruktioner steg för steg när jag googlade och även film. 


    Jag har inte tittat på några av filmerna som kom upp, men när jag läste instruktionerna med "okunniga" ögon hittade jag massor med ord som TS kanske inte kan: fålla, rynkhuvud, stadkant, mönsterrapport, osv. Om man dessutom inte redan vet ungefär hur man gör är det inte så enkelt som man kanske tänker om man gjort det själv innan... Man vet inte vad som är relevant och inte.
    All heder till TS som vill lära sig! Att titta på några av filmerna kanske ger en bra förförståelse?
  • Jag är bara jag
    Kodia skrev 2022-03-30 22:05:59 följande:
    Jag har inte tittat på några av filmerna som kom upp, men när jag läste instruktionerna med "okunniga" ögon hittade jag massor med ord som TS kanske inte kan: fålla, rynkhuvud, stadkant, mönsterrapport, osv. Om man dessutom inte redan vet ungefär hur man gör är det inte så enkelt som man kanske tänker om man gjort det själv innan... Man vet inte vad som är relevant och inte.
    All heder till TS som vill lära sig! Att titta på några av filmerna kanske ger en bra förförståelse? smile1.gif
    Jag kom inte in på alla, men nån måste väl skriva hur man gör från själva grunden? Eller också får man kombinera med en film. Jag minns när jag ville lära mig sy. Hade inte sytt sen mellanstadiet och lånade en kompis maskin. Jag sydde en paradhandduk helt på egen hand. Principen är ju densamma som för gardin. 
  • Anonym (Kusin Vitamin)

    Mät upp hur bred gardin du vill ha (fönstrets bredd plus lite till på varje sida) och multiplicera med 1,5. Då har du ett bra mått på hur brett tyg som behövs för en veckad gardinkappa.

    Köp "multiband" som du kan sy fast på baksidan. Då kan du hänga gardinen på lite olika sorters gardinstänger.

    Kan du använda en symaskin och fålla kanter? Kan du skarva ihop två tygstycken sida vid sida? Om inte så be din farmor lära dig det. Det är så mycket enklare att lära sig när någon visar och sedan är med och kollar så att man gör rätt.

  • Noahsbutt
    Anonym (Kusin Vitamin) skrev 2022-03-31 16:16:45 följande:

    Mät upp hur bred gardin du vill ha (fönstrets bredd plus lite till på varje sida) och multiplicera med 1,5. Då har du ett bra mått på hur brett tyg som behövs för en veckad gardinkappa.

    Köp "multiband" som du kan sy fast på baksidan. Då kan du hänga gardinen på lite olika sorters gardinstänger.

    Kan du använda en symaskin och fålla kanter? Kan du skarva ihop två tygstycken sida vid sida? Om inte så be din farmor lära dig det. Det är så mycket enklare att lära sig när någon visar och sedan är med och kollar så att man gör rätt.


    Jag har och kan använda en symaskin, men har mest sytt lite nallebjörnar och enkla kuddfodral.. 
    Jag kan tyvärr inte fålla eller skarva kanter. 
    Så jag får nog ta hjälp av min farmor och lära mig rätt av henne!
    Tack för all jätte fin hjälp och alla fina svar!

    Mvh
    Noah
  • Jag är bara jag
    Noahsbutt skrev 2022-03-31 21:17:38 följande:
    Jag har och kan använda en symaskin, men har mest sytt lite nallebjörnar och enkla kuddfodral.. 
    Jag kan tyvärr inte fålla eller skarva kanter. 
    Så jag får nog ta hjälp av min farmor och lära mig rätt av henne!
    Tack för all jätte fin hjälp och alla fina svar!

    Mvh
    Noah
    Fålla gör man kanten på allt man syr. Vik bara in kanten dubbel, nåla eller håll fast själv och sy en raksöm. Har du sytt kuddfodral kan du garanterat sy en gardin. Det är jättelätt. 
  • Kodia
    Noahsbutt skrev 2022-03-31 21:17:38 följande:
    Jag har och kan använda en symaskin, men har mest sytt lite nallebjörnar och enkla kuddfodral.. 
    Jag kan tyvärr inte fålla eller skarva kanter. 
    Så jag får nog ta hjälp av min farmor och lära mig rätt av henne!
    Tack för all jätte fin hjälp och alla fina svar!

    Mvh
    Noah
    Om du har sytt saker tidigare kommer du att klara att sy en gardinkappa!
    Vad är det för gardinstång? Hur tänker du hänga upp gardinen?
    Ett förslag är att du tar ett vanligt papper och viker och låtsassyr en gardin av det, så att du ser vad som ska göras och i vilken ordning.
Svar på tråden Mönster till Gardinkappa