• Anonym (Kvinna33år)

Splittra familjen efter 14 år

Jag har precis (2månader sedan) blivit lämnad av min sambo sedan 14år tillbaka. Vi har 2 småbarn på 4 år och bor i villa. Han har som han säger förlorat känslorna. Men attraktionen finns där och vi har fortsatt haft sex. Dessutom grymt mycket bättre sex än någonsin (innan låg vi 1ggr/v halvtrist sex) nu varje eller varannan dag där vi utforskar, provar nya saker osv. Grymt med andra ord. Vi har också enligt honom roligt i hop och är som bästa vänner.

För mig som blir lämnad tycker jag det känns märkligt att han ska splittra vår familj trots att vi har grymt sex, han är attraherad av mig och vi har kul ihop.. Det där nyförälskelse pirret har man ju inte direkt varje dag såhär 14 år in i förhållandet ??????? om det är det han saknar, det är ju något man får jobba på och hålla vid liv genom att ge varandra tid och gör roliga saker ihop.
    Han säger att han inte har någon annan men det har framkommit att han snapar med nån annan brud lite random (mer än så får jag inte veta) det har han börjat med efter han gjorde slut (enligt han). Han har ingen brådska att skilja oss åt utan enligt han skulle han kunna leva så här. Att vi inte är tillsammans med fortsatt bor ihop. Enligt mig lite som att äta kakan och ha kakan kvar ???? men slipper kraven och uppoffringarna som medför i ett förhållande.. Han vill även ha friheten att göra lite som han vill då han inte har barnen. Han känner sig med andra ord lite låst just nu. Jag har påtalat att jag verkligen inte hoppas att han splittrar vår familj och ett 14 års förhållande för att få mer egentid. Grejen är att vi blev tillsammans när vi var 18 år. Han hade haft ett kort förhållande innan på någon månad (där han oxå förlorat oskulden) därefter är det jag. Han har alltså aldrig legat runt och hela den biten vilket jag hann med??????? är det en ålderskris?? (fyller 33 iår). Han säger också att han mått jättedåligt psykiskt en längre tid och känt att det här är enda utvägen då han känner att han inte har dom rätta känslorna för mig och att en stor sten lossnade när han berättade det här.. Sån soppa alltihop.. På ett vis verkar han inte riktigt veta vad han vill, som sagt äta kakan men också ha den kvar trots att han gång på gång säger att det är rätt beslut.

Vi bor fortfarande ihop. Han verkar inte direkt driven i att komma fram till en lösning utan som sagt tycker att det är bra såhär vilket bara gör mig förvirrad och har ett hopp om ändring hela tiden. Det har blivit att jag som absolut inte vill det här blivit den drivande i det. Har nu bokat tid hos familjerådgivningen, mest för att få hjälp i att göra det bästa för barnen men från min sida hade jag gärna fått hjälp att reda ut allt kring hans känslor och tankar (han är kass på att prata).

Alltså, vad tror ni? Tror ni han kommer få en kris när båset är tomt och kon är borta? Kan jag ha något slags hopp om ändring?

• Svar på tråden Splittra familjen efter 14 år
  • Anonym (Norma Jean)

Jag svarade dig i den andra tråden... 

• Anonym (*)

Be honom flytta ut om han inte vill ha ett förhållande med dig. Känns som ett utnyttjande så att du kan ta barnen när han vill ha egentid osv. Skulle han ''behöva'' bo själv så skulle han behöva ta mer ansvar och ha mer omkostnader. Men om ni trivs ihop och vill bo så, kör. 

Jag skulle nog säga att det är kört men som du sa, att han vill äta kakan och samtidigt ha den kvar. Kan ju vara en kris... Försök och få honom säga varför han vill göra slut. Det kanske går att lösa? Om det är känslorna som spökar så kanske det inte är så mycket att göra åt. Han kanske har blivit förälskad i någon annan och det släppte när han äntligen tog steget och slapp sitt dåliga samvete för att han pratar med någon annan. 

Det är mina tankar och betyder således inte att det är så det är. Om han vill ligga med andra kanske ni kan ha ett öppet förhållande men personligen skulle jag be honom flytta ut och faktiskt förlora det han hade innan. Då kommer du veta och inte behöva fundera sen. Just nu har han kvar det han lämnade så det känns konstigt att han inte vill gå ifrån dig om han vill göra slut. För mig känns det som att han vill ha kvar allting men kunna vara fri och prata/ligga med andra tjejer och ha det lyxigt med själva vardagslivet. 

• Anonym (Lio)

Ja, det är väl klart att han är nöjd. Han krossade ditt hjärta och du svarade med att börja ha mer och bättre sex, sköter om barnen, hemmet och ger honom all frihet och egentid han vill ha samtidigt som han får strula runt med vem han vill. Vem skulle inte gilla det. Han kommer självklart inte komma till insikt sålänge han får äta kakan och ha den kvar. Men varför du förnedrar dig själv genom att gå med på det förstår jag inte. Han har lämnat dig, dumpat dig. Du torterar dig själv genom att vägra gå vidare.

• Anonym (Kvinna33år)

Exakt min tanke. Han är rädd för ansvaret som blir med barnen 50% osv och därför tar det lätta att bo kvar och fortsätta leva familjeliv men inte ha kravet att vara trogen.. Vi kommer inte bo tillsammans. Funderar dock på varianten att vi har kvar huset som barnen får bo i och så växelbor vi föräldrar. Endera i ett varsitt annat boende de veckorna vi är barnfria eller något gemensamt men något gemensamt låter risky då jag inte vill bo i en lgh som han ev drar hem en massa andra brudar till ????  dock tillåter nog inte ekonomin att vi har huset och sen en lgh var. Grejen är att vi har byggt vårat hus nästintill på egen hand (alltså ingen entreprenad) så det är vårt skötebarn, så inget vi bara vill sälja. Sen känner jag lite att jag inte vill sälja för att han sen efter 1 år då han lekt av sig komma tillbaka.. Vill verkligen inte ha ett öppet förhållande heller. Hatar tanken på att han ska se efter nån annan tjej.  Vill oxå att han ska få känna vad det är han lämnar och förlorar. Därmed är det ju jävligt gött att vi har grymt sex just nu ???????????

• Anonym (Norma Jean)

Här är mitt svar från andra tråden:

Jag är ingen relationsexpert, men han måste få känna på att han faktiskt har valt bort dig. Med andra ord - ut med karln, sluta ligg med honom och minska kommunikationen till ett minimum. Nu får han allt han vill och du får hålla dina behov tillbaka, samt leva i limbo utan att veta om ni har en relation eller inte. 

Om han mot förmodan kommer tillbaka/ändrar sig så kommer han aldrig att göra det under nuvarande omständigheter. Det enda som er nuvarande situation kan leda till är att han hittar någon annan och flyttar ut - på sin egen tidsplan. 

Med minska kommunikationen menar jag - svara inte på sms, telefonsamtal om du kan undvika det. Bara korta svar som har med barnen att göra. Stryp tillgången till dig. Han har gjort sitt val. 

• Anonym (Kvinna33år)

Alltså, vilket wakeupkall jag fick nu. Ni har ju helt rätt. Det är egentligen jag som varit drivande i att fortfarande ha sex och närhet då jag tyckt mig behöva det. Men ni har så rätt i det ni säger. Han lever ju guldlivet nu. Ingen begränsning i kontakt med andra (förrutom att jag bett honom att inte göra de fören vi rett ut allt kring boende osv vilket han gått med på) vilket oxå gör att det är liite märkligt att han är så initistivlös i frågan om flytt om det skulle finnas någon annan. Aja faan det gör så ont i mig att inte få hans närhet. Har så himla svårt att strypa den.. Han är ju min livskamrat och människa.. Men jag förstår att jag borde försöka fasa ut det för jag fattar ju att han tycker det funkar nu och att han utnyttjar mig. Han har dock varit noga med att jag ska vilja och att det inte förändrar något i hans beslut.. 

• Anonym (Man50)

min teori av egen erfarenhet?..

Sista meningen 
    du skriver att han är kass på att prata 
    där har du grejen 
    hur har han vuxit upp på för vis ? Bra ? Dåligt ? 
    Troligen inte känslomässigt så bra 
    2 små barn , kanske saker som kommer upp när man får egna barn fast han inte har förstått det än utan har en massa olust känslor och ångest som han inte vet vad han ska göra med. 
    Kan man bara få honom att öppna sig att börja prata på riktigt , släppa loss alla inre känslo mässiga knutar som han bär på så kan det lossna 
    att få en man att grina och börja prata ?.då händer det grejer 
    han söker nåt som han inte vet själv 
    men han tror att det ska bli bättre 
    än vad har nu , men det sitter bara i hans huvud 

jag lärde mig prata känslor vid 36-37 års ålder
    familjerådgivning en psykolog
    men jag ville själv och var öppen att ge det en chans
    det gick bättre för varje möte och sen dess går min mun i ett och gråta kan jag t o m vid tv n  

• Anonym (Kvinna33år)

Svar till (man50) 

Hans uppväxt har väll varit bra i överlag men en familj med sjukskrivna föräldrar och alltså dålig ekonomi som satte barnen i en situation där det inte förekom presenter eller julklappar när kompisarna fick överflöd. Kläder fick de ärva och laga om de gick sönder. Inget fel i det men det kan ju till viss del sätta sina spår. Jag vet också att det vid vissa tillfällen förekom "övervåld", en hårlugg här å där.. Han säger att han gärna vill överrösta sina barn med presenter och överraskningar när han själv inte fick uppleva det

Kan vara något i det du säger. Han har även en hel del depressioner och andra psykiska åkommor i släkten. Och Ulf har under flera år påtalat att han inte mår helt ok i sitt psyke men bara vid ett tillfälle i fjol sommar bokade han en tid hos kurator via sin hälsocentral. Det blev ett möte sedan avbokade han. När han berättade att han ville lämna mig berättar han ju även att han mått fruktansvärt dåligt i en längre period, men vet inte varför. Kan inte sätta finger på det vad han säger till mig iallafall. Men att det lättat när han berättade för mig att han vill lämna mig. 

• Anonym (Stina)

Helt rätt att han vill äta kakan och ha den kvar. Som det är nu har han tagit ett beslut där du får alla konsekvenser. Det är inte ovanligt att man får en nytändning i sex och känslor när man gör slut - många känslor på en gång hettar upp. Men det försvinner. Att han bor kvar och sitter och snappar med nån tjej är fullständigt respektlöst. Han får ta konsekvenserna av att göra slut och det kan nog vara en bra idé att prata med familjerådgivningen, om inte han vill gå så gå själv. 

och slutligen tror jag tyvärr att det handlar om att han träffat någon. och den dag hon säger att hon vill att han på riktigt flyttar ut och satsar på henne kommer han göra det. Just nu kan han säkert gömma sig ett tag bakom att:
    barnen är små
    huset måste tas om hand
    hans sambo är väldigt skör och kommer gå sönder om han lämnar. 

Det är liksom standardförfarande. Tycker du ska tänka på att detta är en möjlig grej som pågår och fundera över hur du vill se tillbaka på den tiden. Vill du vara den han kan kalla sitt knäppa ex som tvingar honom bo kvar (en ganska vanlig ursäkt) eller den som säger att nu är det slut och går ur relationen rakryggad? 

Det enda som är helt säkert är att ingenting kommer förändras till det bättre för DIG om du finner dig i detta. 

Svar på tråden Splittra familjen efter 14 år