• Thu 31 Mar 2022 14:45
    2060 visningar
    12 svar
    12
    2060

    Vet du vad friskolor är ? Do you know what are Free Schools ?

    Hello,


     


    Jag studerar statsvetenskap och i en av mina uppgifter fick jag skapa en kort podcast om friskolor. 


    Så om du är intresserad av ämnet eller är osäker på vad det är, tveka inte att kolla in den !


    Speciellt om du har ett litet barn som snart ska börja grundskolan ;)


    Du behöver bara veta att podcasten är på engelska. 


     


     


     


    I am studying welfare state policies and for one of my assignments, I had to create a short podcast about Free Schools. 


    So if you are interested in the topic or are unsure of what it is, don't hesitate to check it out !


    Especially if you have a young child who will soon start primary school ;)


    -> The podcast is in English

    soundcloud.com/honore-david/friskola-podcast&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing

  • Svar på tråden Vet du vad friskolor är ? Do you know what are Free Schools ?
  • Fri 1 Apr 2022 13:44
    #1
    +1
    Honore skrev 2022-03-31 14:45:00 följande:
    Vet du vad friskolor är ? Do you know what are Free Schools ?

    Hello,


    Jag studerar statsvetenskap och i en av mina uppgifter fick jag skapa en kort podcast om friskolor. 


    Så om du är intresserad av ämnet eller är osäker på vad det är, tveka inte att kolla in den !


    Speciellt om du har ett litet barn som snart ska börja grundskolan ;)


    Du behöver bara veta att podcasten är på engelska.  


    I am studying welfare state policies and for one of my assignments, I had to create a short podcast about Free Schools. 


    So if you are interested in the topic or are unsure of what it is, don't hesitate to check it out !


    Especially if you have a young child who will soon start primary school ;)


    -> The podcast is in English

    soundcloud.com/honore-david/friskola-podcast&utm_medium=text&utm_campaign=social_sharing


    Jag tycker det känns extremt oseriöst och ganska oroande att du studerar på högskola och har en sån låg nivå på dina språkkunskaper i både svenska och engelska. Och nu ska du skapa en podcast på engelska och kallar friskola för "free school". 
  • Fri 1 Apr 2022 14:35
    #2
    elsi skrev 2022-04-01 13:44:04 följande:
    Jag tycker det känns extremt oseriöst och ganska oroande att du studerar på högskola och har en sån låg nivå på dina språkkunskaper i både svenska och engelska. Och nu ska du skapa en podcast på engelska och kallar friskola för "free school". 
    Det var min första tanke också, men uttrycket "free schools" verkar användas i UK.

    www.gov.uk/types-of-school/free-schools
  • Fri 1 Apr 2022 15:16
    #3
    Tow2Mater skrev 2022-04-01 14:35:32 följande:
    Det var min första tanke också, men uttrycket "free schools" verkar användas i UK.

    www.gov.uk/types-of-school/free-schools
    Där ser man, jag trodde att Independent schools användes genomgående.
  • Fri 1 Apr 2022 15:50
    #4
    +1
    Tow2Mater skrev 2022-04-01 14:35:32 följande:
    Det var min första tanke också, men uttrycket "free schools" verkar användas i UK.

    www.gov.uk/types-of-school/free-schools
    Enligt wikipedia är free schools något annat. free schools are non-profit-making mostly independent of the local authority.

    en.wikipedia.org/wiki/Charter_school

  • Fri 1 Apr 2022 15:54
    #5

    Som andra säger, det är förjävligt att universitetsutbildningarna är så stadda i förfall att det här är vad som är resultatet.

    Läser man statskunskap bör man ha en viss koll på vad det är man pluggar. Men icke.
    Svenska friskolsystemet hittar man på en enda plats i världen - i Chile. I övriga världen kan man inte direktöversätta eftersom de alltid har annorlunda system som inte låter sig jämföras rakt av.

    Så TS. Jag anser att du ska göra din däringa podden på Chilenska. De är de enda som har en chans att begripa vad du babblar om.

  • Fri 1 Apr 2022 15:57
    #6
    LadyJane skrev 2022-04-01 15:50:07 följande:
    Enligt wikipedia är free schools något annat. free schools are non-profit-making mostly independent of the local authority.

    en.wikipedia.org/wiki/Charter_school

    Ok? Hur menar du det går emot vad jag sa?
  • Fri 1 Apr 2022 16:00
    #7
    Tow2Mater skrev 2022-04-01 15:57:01 följande:
    Ok? Hur menar du det går emot vad jag sa?
    Jag länkade till det. Och skrev varför.
    Hur menar du att det är samma sak efter att ha läst det jag skrivit och länkat?
  • Fri 1 Apr 2022 16:04
    #8
    LadyJane skrev 2022-04-01 16:00:12 följande:
    Jag länkade till det. Och skrev varför.
    Hur menar du att det är samma sak efter att ha läst det jag skrivit och länkat?
    I din link om charterskolor står "The Swedish system of friskolor ("free schools") was instituted in 1992. These are publicly funded by school vouchers and can be run by not-for-profits as well as for-profit companies".

    Vet inte vad det hade att gora med att jag sa att uttrycket "free schools" verkar användas i UK.
  • Fri 1 Apr 2022 16:13
    #9
    Tow2Mater skrev 2022-04-01 16:04:58 följande:
    I din link om charterskolor står "The Swedish system of friskolor ("free schools") was instituted in 1992. These are publicly funded by school vouchers and can be run by not-for-profits as well as for-profit companies".

    Vet inte vad det hade att gora med att jag sa att uttrycket "free schools" verkar användas i UK.
    Hade du läst lite om free-schools så är det mycket mer som skiljer och på grundläggande sätt.
    Man kan helt enkelt inte jämföra de två systemen rakt av.
  • Glinda från Oz
    Fri 1 Apr 2022 16:21
    #10
    elsi skrev 2022-04-01 15:16:51 följande:
    Där ser man, jag trodde att Independent schools användes genomgående.
    Man säger private schools (friskola), public school (kommunal skola) eller boarding schools (internatskola) i Storbritannien. 
  • Magica­l
    Fri 1 Apr 2022 16:50
    #11
    Glinda från Oz skrev 2022-04-01 16:21:12 följande:
    Man säger private schools (friskola), public school (kommunal skola) eller boarding schools (internatskola) i Storbritannien. 
    Exakt. 

    TS rubrik  är rent skrattretande.  Hur kan man skriva så här? 
    Vet du vad friskolor är ? Do you know what are Free Schools ?
  • Fri 1 Apr 2022 17:42
    #12
    LadyJane skrev 2022-04-01 16:13:28 följande:
    Hade du läst lite om free-schools så är det mycket mer som skiljer och på grundläggande sätt.
    Man kan helt enkelt inte jämföra de två systemen rakt av.
    och det har jag ju inte påstått.
Svar på tråden Vet du vad friskolor är ? Do you know what are Free Schools ?