• Lättarsitthjärta

Jag känner mig snål mot min mamma

Hjälp.
    Jag känner mig snål mot min mamma och känner att jag tvingas ge mer än vad jag egentligen känner mig bekväm med.

För att göra en lång historia kort.
    Jag äger en häst, vara mamma är min mammas gamla älskade tövkingshäst som idag inte lever. 
    Jag vill inte längre ha kvar min häst utan sälja henne. Jag har lagt ca 130 000 kr på denna hästen och säljer jag henne får jag idag ca 200 000 kr.
    Rätt mycket pengar. 

Min mamma är dock sugen på att köpa henne men vill inte betala mer än ca 100 000 kr för henne. Vilket gör att jag går back. Hon har inte heller bestämt om hon vill köpa henne utan har i stället krävt att få låna hästen i 6 månader. 
    Min mamma är inte en särkilt duktig ryttare så under denna tid kommer min häst bli sämre. Och därmed förlora i värde.
    Uooepp det så lånar hon all min utrustning till j hästen, vilket är rätt mycket pengar där med. Tillexempel är sadeln hon rider i heeelt ny sadel som kostade 36 000 kr!! En sadel jag hellre hade sålt sin oanvänd än att sälja den on 6 månader använd och begagnad. 
    Min mamma har ingen förståelse alls för detta.
    Vet inte hur jag ska få henne att förstå att detta gör mig ledsen och orolig då det är mina pengar och min ekonomi det handlar om. 
    Det kanske låter som att jag är rik, men så är inte fallet. Utan jag har bara satsat väldigt hårt på mitt hästintresse, men har ju tänkt om (pga graviditet) och vill prioritera annat i livet och därmed även lägga mina pengar på annat. Nu är de låsta i min häst och mina saker.

Hur hade ni gjort?

• Svar på tråden Jag känner mig snål mot min mamma
  • Anonym (Solo)

Säg att du inte har råd att sälja hästen för mindre än 200 000 kr, och att detta inte är fickpengar rakt ut i luften, utan det är investerade pengar som du nu behöver ha tillbaka för att exempelvis kunna förlänga föräldraledigheten eller ha till barnet eller vad som helst.

• Anonym (C)

Har du fått hästen av din mamma eller varför tycker hon att hon har rätt till den nu? Det är ju jättemycket pengar det handlar om!

• Tecum

Säg att lån inte är aktuellt utan att du måste sälja hästen av ekonomiska skäl. Du kan ge henne ett förslag på t ex 180.000, då får hon den billigare och då gör du ändå en vinst. Samma med sadeln, antingen köper hon den av dig eller använder en billigare. Vill hon inte behålla hästen efter att provat kan hon sälja häst och sadel utan att göra någon större förlust. 

• Lättarsitthjärta

Anledningen till att hon kräver att få låna hästen är flera.
    1. Hon tror jag kommer ändra mig när bebis väl är född och att jag då kanske vill ha tillbaka hästen. Så på något sätt är drt missvisad välvilja tror jag. Men jag har försökt berätta för henne att jag inte längre är intresserad av att lägga den tiden som krävs för en fin tävlingshäst. Utan vill jag ha häst igen, är det en mysig ponny för hela familjen.

2. Eftersom hästen är efter hennes gamla avlida tävlingshäst har hon känslomässiga band till denna hästen

3. Det är även min egen uppfödning som jag ägt sedan föl och som därmed varit i familjen länge.

Men för mig är det dock en häst, som jag har investerat pengar i och som jag vill ha tillbaka. Klart jag tycker om hästen men jag har inte samma känslomässiga band till den som min mamma.
    Jag har erbjudit mamma att köpa den idag för 130 000 kr. Men hon kräver att först få låna den i 6 månader så hon kan få känna att det är rätt häst för henne. Jag gick tillslut med på detta. Trots att det är en risk. En häst kan lätt skada sig tex. Men jag hade inte räknat med att hon även skulle anvlnda alla mina saker inklusive min skitdyra nya sadel. Känns bara som det blir kaka på kaka på kaka där jag tvingas ge mer och mer och mer för att undvika bråk och konflikter 

• Anonym (Q)
    Lättarsitthjärta skrev 2022-03-31 17:21:12 följande:

KLIPP
    Jag har erbjudit mamma att köpa den idag för 130 000 kr. Men hon kräver att först få låna den i 6 månader så hon kan få känna att det är rätt häst för henne. Jag gick tillslut med på detta. Trots att det är en risk. En häst kan lätt skada sig tex. Men jag hade inte räknat med att hon även skulle anvlnda alla mina saker inklusive min skitdyra nya sadel. Känns bara som det blir kaka på kaka på kaka där jag tvingas ge mer och mer och mer för att undvika bråk och konflikter 

Säg bara att du har räknat på det och att det tyvärr inte går ihop ekonomiskt.
  • Studentpappa

Men sluta att vara så mesig då, du gör väl vad du vill med dina ägodelar? 

Ride it like you stole it
  • Lättarsitthjärta

Jag har inte fått hästen men jag har alltså, för några år sedan, fått låna min mammas gamla tävlingshäst för att ta ett föl som är min häst idag. Jag har själv stått för alla utgifter. Men har som sagt fått låna mammas häst för att få denna hästen. Men jag hade ju itne räknat med att jag skulle förlora typ 100 000 kr på det lånet... Då hade jag inte lånat hennes häst från första början. Men är såklart beredd på att ge henne rabatt. Men känner att det blir väldigt mycket i rabatt... 

• Studentpappa
    Lättarsitthjärta skrev 2022-03-31 17:36:47 följande:

Jag har inte fått hästen men jag har alltså, för några år sedan, fått låna min mammas gamla tävlingshäst för att ta ett föl som är min häst idag. Jag har själv stått för alla utgifter. Men har som sagt fått låna mammas häst för att få denna hästen. Men jag hade ju itne räknat med att jag skulle förlora typ 100 000 kr på det lånet... Då hade jag inte lånat hennes häst från första början. Men är såklart beredd på att ge henne rabatt. Men känner att det blir väldigt mycket i rabatt... 

Nu är jag långt ifrån något jag begriper mig på, men vad innebär det? Hade din mamma ett sto (heter det så?) som födde din häst eller hade hon en hästpappa som stod för en påsättning på en annan häst?

Det spelar väl ändå ingen roll, är det din häst idag så bestämmer du inte din mamma!
    Ride it like you stole it
  • Anonym (komigen)
    Lättarsitthjärta skrev 2022-03-31 17:36:47 följande:

väx upp nu din mor bestämmer inte och du behöver säkert pengarna nu när du ska bli förälder om inte så blir det ett bra start sparande till barnet! sälj hästen till högstbjudande eller släpp den till mor din för några tusen mindre.
Svar på tråden Jag känner mig snål mot min mamma