• Sandig

    Gravid med partner som mår psykiskt dåligt (Skåne)

    Jag befinner mig i en knepig situation. Jag är inte ensam vad gäller att befinna mig i en parrelation. Jag känner mig däremot oerhört ensam. Min partner har en psykossjukdom som, i hans fall, innebär att han får tankestörningar som får honom att må väldigt dåligt. Han är stabil och har koll på verkligheten. Hans mående går i perioder av bra och dåligt (nej, inte bipolär eller borderline). När han mår dåligt är han helt ofunktionell och kan bara sitta i soffan hela dagarna. Jag blir så otroligt påverkad och börjar tänka på vilken hemsk situation jag befinner mig i. Börjar må otroligt dåligt och vill fly min situation. Samtidigt är han världens bästa person och jag tror ändå på att han kommer bli bättre, som läkaren säger. Men det är väldigt svårt att inte påverkas när det är dåligt. Nu när jag är gravid (v.13) känns allt mycket mer hemskt. Jag drömmer mig bort och vet inte om jag borde stanna eller lämna. Jag väljer alltid att stanna men jag har också tendens att stanna för länge i dåliga relationer (det här är ju egentligen ingen "dålig" relation - han bara mår dåligt). Hursomhelst, jag kan inte tänka klart när han mår dåligt och är mest orolig för hur det ska gå.. Jag socialt isolerar mig och har gjort det sedan pandemin. 
    Jag skulle verkligen vilja träffa någon annan som är gravid och känner sig ensam och i behov av stöd. Jag är väldigt duktig på att hjälpa andra, men inte så mycket för mig själv. Hoppas på att hitta en god vän.
    Jag befinner mig i västra mellersta Skåne och skulle vara bra om du befinner dig i närheten.
    Kram

  • Svar på tråden Gravid med partner som mår psykiskt dåligt (Skåne)
  • Anonym (Anhörig)

    Skulle råda dig att överväga abort faktiskt. Nu skriver du inte vilken psykossjukdom det gäller, men eftersom din sambo inte verkar må så bra så har han uppenbarligen inte hittat medicinering och terapi som hjälper tillräckligt.

    Många av dessa individer kan ha fullt upp med att hålla sin vanliga vardag med jobb och vanliga vardagssysslor flytande (städa, handla, laga mat mm). Ytterligare ansvar kan bli övermäktigt och att fullt ut axla ett föräldraansvar kanske inte alls fungerar.

    Så tänk dig noga för nu. Hur bra klarar han er vardag idag? Har han ett bra jobb som fungerar? Har han sjukdomsinsikt, vårdkontakt, medicinering? Kommer han klara av att axla föräldrarollen? Kommer du att vara trygg med att han har hand om barnet?

Svar på tråden Gravid med partner som mår psykiskt dåligt (Skåne)