• Fri 1 Apr 2022 06:23
    2477 visningar
    0 svar
    0
    2477

    Bacillskräck

    Hej!
    Jag undrar om någon i gruppen har erfarenhet av ett barn som har/har haft extrem bacillskräck?
    Min 5-årige son har den senaste månaden utvecklat sådan bacillskräck så det påverkar hans vardag enormt.
    Han vill knappt gå till förskolan. Så fort han nuddar något måste han tvätta händerna. Han går inte nära andra människor. Drar ner tröjärmarna när han ska öppna dörrar, även hemma. Han drar ut srolar med fötterna. Han kan inte längre krama farmor och farfar (mamma och pappa går fortfarande bra). Han kan inte se att man nuddar hans tallrik/bestick/glas då måste han ha nytt. Kan inte röra toalettsitsen eller spolknappen. Mm mm.
    Han säger att orsaken är att han är rädd för att bli sjuk och kräkas.
    Jag har kontaktat BVC som meddelade att det är lång kö till deras psykolog som hänvisade mig till BUP. På BUP sa de att de inte tar sig an barn under 6 år och hänvisade mig till en specifik BUP för tidiga insatser. Där säger de att man måste ha remiss från psykolog och då är man tillbaka till BVC där man får ställa sig i den långa kön ???? Jag känner att vi behöver hjälp snarast för att detta beteende inte ska rota sig och bli värre samt att vi föräldrar måste få råd i hur vi ska hantera detta.
    Någon som har tips eller erfarenhet av detta? Kan det vara en fas i denna åldern som går över? Tacksam för alla former av stöd och tips!
    Med vänlig hälsning,
    Desperat och smått panikslagen mamma
Svar på tråden Bacillskräck