• Cykelhjul

Försöker bli gravid fått Provera

Jag behöver ventilera mig, eller få råd för att just nu så känns allt så hopplöst.

Jag har en väldigt oregelbunden menscykel. Den har blivit oregelbunden dom senaste två åren efter experiment för att hitta ett bra p/mellan piller samt uppehåll av och till. Men sedan ett år tillbaka så bestämde jag att nu orkar jag inte plåga kroppen mer utan vi kör hormonfritt och blir det barn så blir det.
    Det har av förklarliga skäl vart väldigt svårt att veta när dom säkra perioderna vart och nu när vi aktivt försöker skaffa barn så är det otroligt svårt att veta när dom fertila är istället.
    Jag har nu sökt vård på grund av mina blödningar, jag blöder innan vad jag tror är min riktiga mens, jag blöder efter vad jag tror är mens, vid samlag och även när jag går på toa och gör nummer två. Jag är inte hård i magen eller krystar men det kan rinna blod ur slidan vid toabesök.
    Idag på undersökningen gjordes ett ultraljud och hon såg vätska i livmodern men kunde inte säga vad det var, inte heller varför jag blöder (började blöda vid undersökningen också) dock såg mina ägg bra ut, men hon nämnde inte om det såg ut som jag har eller haft ägglossning.
     Jag blev innan undersökningen ombedd att kissa och efter undersökningen ombedd att kissa igen för att ta ett gravtest som visade sig negativt.
    Men utöver det fick jag inte veta eller så mycket mer eller någon förklaring utan fick provera utskrivet för att stabilisera blödningarna. 
    Men jag är så jäkla rädd att experimentera med kroppen igen. Jag har i dagsläget jämt mensvärk, uppblåst och känner mig svullen. 
    Fan jag känner mig så trött, känner mig inte heller lyssnad på av läkaren som viftade bort mina frågor gällande vätskan i livmodern och slemhinnan utan sa mer "du behöver inte oroa dig du är ung"
    Jag borde väl vara glad jag fått provera som kanske kan hjälpa men jag kan inte hjälpa att känna mig så avfärdad.
    Är det någon som ätit dessa och dom har funkat, fick ni en menscykel och blev ni gravida efteråt ?
    Förlåt för en lång tråd, hoppas någon orkade läsa igenom.
    Hjärta
  • Svar på tråden Försöker bli gravid fått Provera
  • Jag är bara jag

Du borde få ta blodprover för att kolla hur det står till med hormonerna. Nåt är ju vajsing nånstans. Hon borde också upplyst om hur många och hur stora äggblåsor hon såg (äggen syns absolut inte) och hur tjock slemhinnan var. Svaret på de frågorna hade blivit var nånstans i en menscykel du befinner dig.

• Cykelhjul
    Jag är bara jag skrev 2022-04-01 18:06:30 följande:

Du borde få ta blodprover för att kolla hur det står till med hormonerna. Nåt är ju vajsing nånstans. Hon borde också upplyst om hur många och hur stora äggblåsor hon såg (äggen syns absolut inte) och hur tjock slemhinnan var. Svaret på de frågorna hade blivit var nånstans i en menscykel du befinner dig.

Jaa jag känner det också, känner i hela kroppen något är tokigt. Men jag blev lite bortviftad och fick halvdana förklaringar. 

Aha så det är äggblåsorna man ser, vad synd hon inte nämnde mer då än att dom såg fina ut så man fick veta som du säger.

Jag har ändå skinn på näsan och kan ställa frågor rakt ut och stå på mig, men jag blev riktigt bort kollrad haha.

Tack så mycket för ditt svar, jag ska be om blodprover när det är dags för återbesök om allt inte reder ut sig :) 
  • Jag är bara jag

Kräv lite mer svar nästa gång. Att bli bortviftad pga ålder är inte rätt. Ang. äggblåsorna är det ju så att de är pyttesmå direkt efter mensen, sen växer de på sig och vid minst 20 mm släpper de ägg. Så hade hon tex sett en äggblåsa på låt säga 17 mm hade du vetat att äl var nära. Slemhinnan växer också på sig så även där hade hon sett hur det står till.

Svar på tråden Försöker bli gravid fått Provera