• Mariina

Badbalja eller handfat?

Jag kom på att det kanske inte är så nödvändigt med en badbalja de första 2 månaderna, utan man kanske lika gärna kan använda handfatet och bada bebben i? Eller är det ingen bra idé?

• Svar på tråden Badbalja eller handfat?
  • pattisza

Jag hade tyckt det var väldigt svårt att bada sprattlisen i handfatet, de är längre och sprattligare än man tror. Badbalja.

• sicksack

Jag röstar också för badbalja.

• BrideOf Rocky

Jag tycker att badbaljan är MYSIG, men absolut inte nödvändig.
    det är mest en mysig fredagsritual för oss, men vi tvättar henne hellre i handfatet så att man kan skölja ordentligt.

• batgirl

Min syster som bor i USA har en badbalja med ett nät i som bäbin ligger i när den är liten. Så att man kan tvätta och pyssla med båda händerna.

Verkar rätt bra tycker jag men har inte sett nån sån i Sverige. Är det nån annan som har det?

• BrideOf Rocky

Annars finns det ju badhink!!

Såg det på babyland, ser helt sjukt ut.

• Mariina

Om man har en badbalja, har man den i badkaret då eller?

• annabus

jag har badat mina små i diskhon trots att jag från början köpte en badbalja.. tyckte den var otymplig.. o bara jobbig att använda... så det var bra mycket smidigare att bada i diskhon i köket...

• kansas

Vi har badbaljan i duschkabinen. Man kan väl ha den på badrumsgolvet också.. Tyvärr är det ju inte så bra för ryggen att ha den på golvet, men säkerheten går före tycker jag. Det är en ganska kort tid trots allt. Det blir lättare när de kan sitta sjäv! Vi använde handfatet den första månaden men sen blev det jobbigt att hålla koll på sprattlande armar och ben, det är så lätt att de slår i kranen.

• BrideOf Rocky

Vi har vår på toastolen.
    Sen är det bara att tömma ner i toan.
    (mycket skönt för ryggen )

• musli

Vi har ett stort handfat och där badade Hanna när hon var liten bebis. Tyckte det var en onödig utgift att skaffa en balja bara för att ha några få månader....
    Annars så fungerar ju diskhon alldeles utmärkt!!!

//musli som jobbar på bebis nr. 2...
  • Mia83

Vi köpte en billigare balja, men använde oss iaf utav diskhon tills hon blev stor nog att bada i badkaret. Om man köper an balja med ställning och urtappningshål så är det nog jättesmidigt, särskilt om man ställer den i badkaret/duschen, men det var väldigt tungt att bära en balja med vatten......
    Förr oss blir det ingen ny balja till det här barnet, utan vi kommer att fortsätta med diskhon, tycke det är jättesmidigt och arbetshöjden är ju perfekt.

• Jojo77

Vår son som är 20 mån använder fortfarande sin balja nästan varje dag. Men i början använde vi handfatet eller hon i tvättstugan.

• vår andra

Har hört att kanterna på handfat kan kännas kalla för barnet så jag skulle nog satsa på en badbalja.

Svar på tråden Badbalja eller handfat?