• vithea

    Sover er hela natten?

    Hej!
    Som rubriken lyder, Sover er 3-5 åringar hela natten?

    Jag gar en liten grabb på 3.5 år, visserligen med ADHD. Han har det tufft med insomnia men det blir bättre och bättre. Det som ör vår problem är att han vaknar flera gånger per natt (allt från 3-7/8 gånger) och vill sedan gå upp vid 5. Vilket vi inte har annat val än att acceptera, då han inte somnar pm oavsett hur länge han ligger kvar, med elr utan oss. Han sover 45 min på dagis och det behöver han verkligen ofta är han trött långt innan det är dags att vila vilket medför bråk,tjafs osv. Då ADHDn blir än värre. 

    Har ni tips, råd, egna erfarenheter? 
    //desperat Halvsovande förälder dygnet runt

    /Halvt so

  • Svar på tråden Sover er hela natten?
  • TrolletsMor

    Nu är min äldsta 7 år och har autism, men han sov dåligt förr och tog en halv evighet på sig att somna på kvällarna och sov allmänt oroligt. Skulle upp tidigt på morgonen också. Det blev bättre kring 5 års ålder och att lyckas få honom att sova och somna själv gjorde mycket då han är väldigt lättstörd, detta var dock inget han var riktigt redo för innan ca 4-5 års ålder.

    Men numera somnar han själv och sover sen då 5 års ålder nätterna igenom för det mesta, sover dock fortfarande ganska oroligt och rör sig mycket och pratar mycket i sömnen något jag tror är något som gjort att han stört sin egen sömn förr men som numera inte gör det, eller åtminstone klarar han av att somna om själv för det mesta, så jag märker inte av det så mycket. Mycket morgonpigg är han fortfarande men numera kan han ju gå upp själv. Så hopp om att det blir bättre finns ;) och det gör ju mycket ju mer självständiga de blir. 

  • fjanten

    Min 2,5-åring hade stora problem fram tills i december ungefär. Extremt svår att få att somna, vaknade flera, flera gånger per natt, sedan upp vid 04-05. Segt! Men sedan vände det ganska plöstligt i julas. Han fick en ny säng, som han ÄLSKAR. Den biten gjorde att han som VILLE sova, för han ville vara i sin nya säng med de nya sängkläderna i den nya pyjamasen (med favoritkaraktären från favoritbarnprogrammet). Så sakta men säkert somnade han tidigare och snabbare. Sedan började han vakna färre gånger per natt. ...vips är det april och han sover 19-06 utan ett enda uppvaknande.

    Vågar inte ropa hej än, men jag hoppas att detta kanske har vänt för honom.

    Mina äldre barn (plus yngsta på 1 år) sover hela nätter, så det är bara 2,5-åringen vi haft sömnstrul med.

  • vithea
    mamma 86 skrev 2022-04-04 21:52:10 följande:

    Ett barn på 3,5 år har inte en adhd diagnos. 


    Hur menar du nu? 

    Min son är diagnoserad med ADHD och Autism. Det blev han månaden efter att han hade fyllt 3.
  • cotlettis

    Jag har ingen erfarenhet av autistiska barn men vi har en sömnklocka som hjälpt oss sjukt mycket. 

    Man kan ställa in tiderna för läggdags och uppvak och alarm. Vi har ett alarm kl 19 när vi ska börja gå upp och göra oss redo för sängen. 19.40 somnar hunden och klockan blir röd. 6.30 vaknar hunden och blir grön, då får man komma in hos mamma och pappa. En halvtimme innan hunden blir grön är den orange och räknar ner med 10 stjärnor så barnet kan förstå att det närmar sig.

    Den funkade inte från dag 1 men om det blir något uppvak tidigt eller mitt i natten så säger vi alltid "shhhh, hunden sover. Hunden är röd, då sover mamma och pappa". Den funkar fantastiskt bra och är ett så bra stöd vid både läggning och vaknande.

    www.jollyroom.se/barnrummet/barnlampor-belysning/nattlampor/zazu-somntranare-davy-taupe&gclid=Cj0KCQiAj_CrBhD-ARIsAIiMxT8KE3aWMK3aSdawkwvpPvQ9t06_plQeBW_Aq6vCNVpZG3n7XTcby1QaAnAWEALw_wcB

Svar på tråden Sover er hela natten?