• Anonym (?)

Sjukskrivning, gravid, jobbar på kontor?

Har extrem ryggvärk, och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jobbar på kontor och har försökt härda ut, jag klarar ju att sitta på en stol, men att sitta 9 timmar varje dag enbart har inte gjort gott för min rygg utan snarare värre. Jag känner att ryggen blir bättre av att vara uppe och röra på mig, utan böj/lyft. Har en två åring hemma och tre månader kvar av graviditeten, och är orolig nu för hur det ska bli då jag vet att det inte kommer bli lättare och lättare..

Har försökt härda ut, men jag känner mig ledsen och frustrerad nu över att det inte blir bättre. Hur är det med sjukskrivning när man jobbar på kontor? Är det ens möjligt? jag vill egentligen inte bli sjukskriven, men jag vill heller inte att detta ska bli värre än vad det redan är.. 

• Svar på tråden Sjukskrivning, gravid, jobbar på kontor?
  • Anonym (Hind)

Börja med att höra med arbetsgivaren - du kan tex få ett höjbart skrivbord, så att du kan stå och jobba, eller variera mellan stå/sitta. En av den administrativa personalen på mitt jobb har dessutom ett rullband, så att hon går och jobbar.

Du kan även prata med läkare om sjukskrivning - det finns inget förbud mot att bli sjukskriven för graviditetsbesvär, men min erfarenhet är att läkare är ganska restriktiva.

• Anonym (?)
    Anonym (Hind) skrev 2022-04-04 07:37:16 följande:

Börja med att höra med arbetsgivaren - du kan tex få ett höjbart skrivbord, så att du kan stå och jobba, eller variera mellan stå/sitta. En av den administrativa personalen på mitt jobb har dessutom ett rullband, så att hon går och jobbar.

Du kan även prata med läkare om sjukskrivning - det finns inget förbud mot att bli sjukskriven för graviditetsbesvär, men min erfarenhet är att läkare är ganska restriktiva.

Jag har höj och sänkbart skrivbord. Problemet är att jag inte kan stå upp enbart utan att gå, då jag får blodtrycksfall och håller på att svimma. Hade samma i min förra graviditet, men inga ryggbesvär då. Nu är det svårare med en 2 åring som behöver lyftas och bäras.. 

Jag får prata med min barnmorska, och se vad hon säger. Lär ju inte vara ett ovanligt problem som gravid.. 
  • Gameofthrones

Det finns bra mattor för fötterna, se till att du har bra skor och kunna stå, gå och sitta. 

Kolla med din arbetsgivare om köpa in kontorsmatta ny stol? 

• Anonym (?)
    Gameofthrones skrev 2022-04-04 08:03:10 följande:

Det finns bra mattor för fötterna, se till att du har bra skor och kunna stå, gå och sitta. 

Kolla med din arbetsgivare om köpa in kontorsmatta ny stol? 

Kanske kan vara något. Tror dessvärre inte att det kommer hjälpa så mycket då jag tror problemet är att jag sitter hela dagen, och ryggen säckar ihop efter ett par timmar. Blir ju inte riktigt att man sitter helt rak i ryggen i 9 timmar i sträck.. men en bra stol hade nog iallafall inte varit fel. 
  • Anonym (Frida)

Din arbetsgivare är skyldig att anpassa så att du klarar av ditt jobb. Variera mellan att sitta och stå, ha bra skor så att du kan stå på ett bra sätt och med bra stöd, rör dig regelbundet.
    Bra också om du via barnmorskan eller en fysio får hjälp med övningar som avlastar där du har ont samt stärker ryggen. Det blir inte enklare sen när du redan har ett litet barn och ska bära runt på en nyföding (samt kanske sitta och amma nästan dygnet runt i knasiga ställningar).

• Gameofthrones
    Anonym (?) skrev 2022-04-04 08:09:18 följande:
    Kanske kan vara något. Tror dessvärre inte att det kommer hjälpa så mycket då jag tror problemet är att jag sitter hela dagen, och ryggen säckar ihop efter ett par timmar. Blir ju inte riktigt att man sitter helt rak i ryggen i 9 timmar i sträck.. men en bra stol hade nog iallafall inte varit fel. 
    Jag såg till att få in stöd för handlederna när man skriver på tangentbordet hela dgr. Riskuddar. Eller vad det kallas. Sen jag står lite bredbent med bra gympaskor på en matta som har lite bubbligt sercut som bubbelplast i formen på mattan. 

Sen på mitt jobb har jag finare skor för möta upp klienter /kunder/chefer.

Men en arbetsgivare ska se till att du har en bra arbetsmiljö.

Jag tror att det skulle gynna dig med ny kontorsstol och kontorsmatta. :) 
  • Räkan77

Har ni något vilorum på jobbet? Tror det skulle vara bra om dj kan lägga dig och vila några gånger under dagen. Kanske att du kan göra visst jobb liggande? 

Boka in dig hos en sjukgymnast så fort som möjligt, kolla upp om det finns någon som är bra på på gravifitetsrelaterade besvär. 

• Anonym (Andra)

Som andra skriver - det finns hjälpmedel och du kan ev bli sjukskriven av läkare men det är nog hos f.kassan du kan få problem om att bli beviljad sjukpenning.

dom kommer nog genom sina läkare mena på att du kan först och främst söka hjälp hos fysioterapeut för att få hjälp med övningar och ex tens eller massage.

Sen tycker jag att det låter konstigt att du bär din 2åring om du har så pass ont.

jag är sjukskriven sen mitten av graviditeten pga ryggvärk och foglossning som gör att jag måste använda kryckor och jag bär inte min 2åring. Och hon förstå varför jag inte kan. 

börja på den fronten och se om ryggen blir bättre.

jag går på akupunktur samt fått låna hem en tensapprat och ryggvärken är betydligt bättre.

dessvörre har jag svårt att göra övningar pga foglossningen men det finns ju jättebra anpassade övningar 

• Hotelliggaren

Det är ju inte allt eller inget. Kolla om möjligheten att jobba deltid sista tiden. Halvtid kanske? Du kan troligen få sjukskrivning för resterande tid.

• Gameofthrones

Vet du TS, 

Jag vet att det finns speciella genomskinliga kuddar platta syns knappt tror att de är vatten i  man kokar upp dom eller lägger i micron. Nått sånt är det. Min bekant har en sådan för att hon fryser lätt och hon brukar ha de för ryggen med hon sitter mycket på dagarna med hon mår bättre.

Svar på tråden Sjukskrivning, gravid, jobbar på kontor?