• Hedda04

Diabetes 2

Hej! Misstänker att jag har diabetes 2. Hur behandlas det? Vilken kost är den bästa?

• Svar på tråden Diabetes 2
  • Gameofthrones

Smaksatta saker inte helst. Exempel, inte vilken müsli som helst, nyckelhålsmärkta. Smaksatt fil/ yougurt köp original och köp när till nyttigare. Mackor nyckelhålsmärkt. 

Cornflakes original inte Frosties ex. 

Kolhydrater och socker ska m a n undvika. 

Ta blodprov,(stickprov) ofta ha koll på det. Men du ska veta om du har diabetes. Gör ett läkarbesök. 
    M a n ska inte gissa sig till sjukdomar 
    Detta är väldigt lite info det är bättre att du googlar upp på tillförlitlig webbplatser. 

• Gameofthrones

Det ska stå köp bär med fil yougurt *

• Kiyah

I första hand behandlas den med tabletter, funkar inte det så blir det sprutor med insulin. Blodsockermätare så att man själv kan hålla koll på sockernivåerna.

Undvika socker så mycket det går, men det brukar gå bra att dricka alkohol ibland, äta godis nån gång om året osv. Beror lite på hur allvarlig diabetesen är.
    Långsamma kolhydrater, typ fullkornspasta om du vill äta pasta, grövre mörkt bröd etc.

• Gameofthrones

Använd inte Lätta som bredbar på mackor det ska vara Bregott.
    När du ska steka använd ej margarin utan riktigt smör och rapsolja i nga droppar (riktig)

Mindre stärkelse, äter du tre potatisar ät en och enhalv om du vill verkligen ha sidorätt. Sallad mej ej s mkt vatten i kanske? 

• Anonym (.)

Mycket okunnighet i tråden av sådana som gissar men inte kan ett skit. Det är direkt farligt. Ni som svarat så huvudstupa idiotiskt dumt i tråden bör läsa på om diabetes idag med ny, relevant forskning.
    Kom inte drällandes med råd som ligger 30 år bakåt i tiden!

Varför misstänker du det?
    Prediabetes behandlas med kost och motion.
    Först när det inte hjälper börjar man eventuellt med tabletter. Eventuellt. Men det tar månader att komma underfund med och inget som görs lättvindigt.

Den som haft diabetes2 i 10 år eller mer kan behöva gå över till insulin i injektionsform.

Vad man kan eller ska äta är helt individuellt. En del mår bra av GI-kost, andra inte. Det finns inga generella kostråd! utan det är något du själv måste komma underfund med genom att noga följa det du äter och hur du mår.

• Anonym (Typ 2)

För det första ska du kontakta vården och kolla upp om du faktiskt har diabetes. Om det visar sig att du drabbats av typ 2, då brukar dietist och diabetessjuksköterska sättas in för att utbilda dig. MÅNGA klarar av att hålla blodsockernivåerna bra enbart på kosten, andra behöver tabletter eller sprutor, men det är inget som sätts in dag 1.

Vilken kost som är bäst för just ditt blodsocker är inte nödvändigtvis samma som för grannen. Jag har bäst blodsocker genom en låg-kolhydratkost, där den låga nivån kolhydrater jag får i mig är främst från grönsaker. Det i kombination med ganska strikt träning.

Är f.ö. smal och vältränad, och ung, så att jag drabbades av typ 2-diabetes var förvånande. Har tyvärr hög ärftlighet i min släkt.

• Kiyah
    Anonym (.) skrev 2022-04-07 08:30:19 följande:

Mycket okunnighet i tråden av sådana som gissar men inte kan ett skit. Det är direkt farligt. Ni som svarat så huvudstupa idiotiskt dumt i tråden bör läsa på om diabetes idag med ny, relevant forskning.
    Kom inte drällandes med råd som ligger 30 år bakåt i tiden!

Varför misstänker du det?
    Prediabetes behandlas med kost och motion.
    Först när det inte hjälper börjar man eventuellt med tabletter. Eventuellt. Men det tar månader att komma underfund med och inget som görs lättvindigt.

Den som haft diabetes2 i 10 år eller mer kan behöva gå över till insulin i injektionsform.

Vad man kan eller ska äta är helt individuellt. En del mår bra av GI-kost, andra inte. Det finns inga generella kostråd! utan det är något du själv måste komma underfund med genom att noga följa det du äter och hur du mår.

Om du anser att jag är en av dem som gissar och inte kan någonting så har du fel. Jag har själv diabetes typ 2. 
    självklart ska man vända sig till vården. jag svarade mer allmänt om vad som händer EFTER konstaterad diabetes.

Gällande kosten så ja, man är olika, man generellt är fullkornsalternativ bättre då det blir långsamma kolhydrater i kroppen och inte snabba som har en tendens att höja sockret ordentligt.
    Anonym (Typ 2) skrev 2022-04-07 09:18:59 följande:

För det första ska du kontakta vården och kolla upp om du faktiskt har diabetes. Om det visar sig att du drabbats av typ 2, då brukar dietist och diabetessjuksköterska sättas in för att utbilda dig. MÅNGA klarar av att hålla blodsockernivåerna bra enbart på kosten, andra behöver tabletter eller sprutor, men det är inget som sätts in dag 1.

Vilken kost som är bäst för just ditt blodsocker är inte nödvändigtvis samma som för grannen. Jag har bäst blodsocker genom en låg-kolhydratkost, där den låga nivån kolhydrater jag får i mig är främst från grönsaker. Det i kombination med ganska strikt träning.

Är f.ö. smal och vältränad, och ung, så att jag drabbades av typ 2-diabetes var förvånande. Har tyvärr hög ärftlighet i min släkt.

Jag fick tabletter från dag 1, och knappt någon information alls tyvärr, så det är lite olika. Bytte län och får hur bra hjälp från min nya diabetessköterska, men det är ingenting man kan räkna med. Jag fick som sagt tabletter direkt, en blodsockermätare, uppmaning att hålla mig undan från socker och prova själv bara.
Svar på tråden Diabetes 2