• Anonym (Ledsen kollega)

Gnälliga kollegor

Jag arbetar inom vården och känner att mina kollegor börjar bli allt mer griniga mot just mig. Jag har nyligen kommit tillbaka efter lite drygt 1 års föräldraledighet och jag tänkte ta ut FL hela sommaren, dvs juni, juli och augusti. Sedan tänkte jag ta ut FL hela julen också. Detta verkar irritera mina kollegor något sjukt mycket, eftersom chefen tydligen nekat dem de veckorna de helst vill ha under sommaren. Det är min lagliga rätt att ta ut FL när helst jag känner för det så länge jag meddelar chefen i tid. Jag känner att om mina kollegor inte får semester i sommar så är det liksom inte mitt problem. Detta verkar irritera dem och de har börjat bli griniga mot mig. De är inte lika kyliga mot varandra som mot mig. Detta gör mig ledsen. Jag grinar inte när de nyttjar sina rättigheter. Det är liksom inte mitt fel känner jag att vi är underbemannade och chefen nekar de ledighet under de veckorna de vill. Man har inte rätt att bete sig som skit mot någon som nyttjar sina rättigheter, det tyder bara på att de är bittra och avundsjuka tycker jag. De får väl gnälla till chefen om de är missnöjda. Och detta är inga undgomar utan bittra kvinnor i ca 50-årsåldern. Jag vantrivs att arbeta med just de här kollegorna men jag gillar brukarna väldigt mycket så vill inte gärna byta arbetsplats heller. Någon som har tips på hur jag kan lösa situationen så jag börjar trivas på jobbet igen?

• Svar på tråden Gnälliga kollegor
  • Klippan89

Jag tror att dina kollegor irriterar sig över din attityd snarare än dina rättigheter. När jag läser din text ser jag nästan bara "jag, jag, jag" och vilka rättigheter du har. Visst har du laglig rätt att ta ut fl som du säger, men om du inte bryr dig om dina kollegor något alls utan bara kör ditt eget race får du räkna med att inte bli populär.

Klippan89 skrev 2022-04-04 23:06:52 följande:

Jag tror att dina kollegor irriterar sig över din attityd snarare än dina rättigheter. När jag läser din text ser jag nästan bara "jag, jag, jag" och vilka rättigheter du har. Visst har du laglig rätt att ta ut fl som du säger, men om du inte bryr dig om dina kollegor något alls utan bara kör ditt eget race får du räkna med att inte bli populär.

Som sagt är det min rättighet enligt lag att ta ut FL när jag vill och chefen kan inte neka. Det är fortfarande inte mitt problem om kollegorna inte får de semesterveckorna de vill ha. Varför ska jag bry mig om det liksom? Det är chefens uppgift. Men man kan ändå behandla varandra med respekt tycker jag och inte bete sig avundsjukt och elakt.
  • Anonym (.)

Man har inte bara rättigheter. Du har visst "glömt" att det finns massor av skyldigheter också, formella och informella.
    Vill man ha ett kollegialt samarbete så måste man uppföra sig som en god kollega med alla de krav de innebär.

Rådet är att byta arbetsplats. Du vill inte ha dem som kollegor och de vill inte ha dig. win-win.

• Anonym (Precis)
    Anonym (Ledsen kollega) skrev 2022-04-04 23:09:19 följande:
    Som sagt är det min rättighet enligt lag att ta ut FL när jag vill och chefen kan inte neka. Det är fortfarande inte mitt problem om kollegorna inte får de semesterveckorna de vill ha. Varför ska jag bry mig om det liksom? Det är chefens uppgift. Men man kan ändå behandla varandra med respekt tycker jag och inte bete sig avundsjukt och elakt.
    Precis, men tänk så du!

Sen kan du dra åt..  tänker dina kollegor!
    Anonym (.) skrev 2022-04-04 23:10:59 följande:

Man har inte bara rättigheter. Du har visst "glömt" att det finns massor av skyldigheter också, formella och informella.
    Vill man ha ett kollegialt samarbete så måste man uppföra sig som en god kollega med alla de krav de innebär.

Rådet är att byta arbetsplats. Du vill inte ha dem som kollegor och de vill inte ha dig. win-win.

Just när det gäller FL har jag ganska mycket rättigheter, jag har valt att ta ledigt hela sommaren. FL varar inte för evigt så tycker kollegorna kan unna mig detta. De har själva haft småbarn och FL, nu är det min tur. Det är fortfarande inte mitt problem hur och när de kan ha sin semester. Det är chefens jobb Att lösa.
  • Anonym

Det du beskriver är ett arbetsmiljöproblem
    Ta upp med din chef

Anonym (Precis) skrev 2022-04-04 23:12:49 följande:
    Precis, men tänk så du!

Sen kan du dra åt..  tänker dina kollegor!
    De får gärna tänka så men de kan inget göra. Det är chefen som får säga upp mig isåfall men han kan inte göra det då jag inte misskött mig utan bara nyttjat det jag har laglig rätt till.
  • Anonym (Bry dig inte om dom!)

Vilka konstiga svar du fått. Varför är det ditt ansvar att dina kollegor ska få semester? Dom får väl säga upp sig om dom är missnöjda eller ragga sommarvikarier. Låter som att dom är missnöjda med sitt jobb, det har inget med dig att göra. Vem i hela världen skulle välja att jobba så att ens kollegor ska få semester framför att spendera sommaren med sina barn. 

Lycka till TS! Hoppas du får en underbar sommar. Bry dig inte om dom konstiga svaren du fick. 

• Klippan89
    Anonym (Ledsen kollega) skrev 2022-04-04 23:09:19 följande:
    Du får nog bli lite mer ödmjuk. Ja, du har rätt till FL,men för att visa på samarbetsförmåga och förhoppningsvis bli lite mer uppskattad av kollegorna så skulle du nog behöva ändra attityd och sluta tänka "inte mitt problem". Har du mycket vabbat mycket och/eller är sjuk mycket själv utöver FL?
    Anonym (Bry dig inte om dom!) skrev 2022-04-04 23:20:48 följande:

Vilka konstiga svar du fått. Varför är det ditt ansvar att dina kollegor ska få semester? Dom får väl säga upp sig om dom är missnöjda eller ragga sommarvikarier. Låter som att dom är missnöjda med sitt jobb, det har inget med dig att göra. Vem i hela världen skulle välja att jobba så att ens kollegor ska få semester framför att spendera sommaren med sina barn. 

Lycka till TS! Hoppas du får en underbar sommar. Bry dig inte om dom konstiga svaren du fick. 

Tack för ditt fina inlägg. Håller med dig, känner inte riktigt att det är mitt ansvar utan chefens. Hade jag fått bestämma så hade vi absolut kunnat sätta in vikarier så alla blir nöjda, men som sagt så är det chefen som bestämmer det. Men exakt, trivs de inte med jobbet kan de alltid söka nytt. Jag känner mig mindre villig att kompromissa när de behandlar mig illa. Och barn är ju bara små en gång så den tiden vill man ju inte missa heller, arbeta ska man göra (nästan) hela livet. Tack för din fina kommentar! 
Svar på tråden Gnälliga kollegor