Gnälliga kollegor
Jag arbetar inom vården och känner att mina kollegor börjar bli allt mer griniga mot just mig. Jag har nyligen kommit tillbaka efter lite drygt 1 års föräldraledighet och jag tänkte ta ut FL hela sommaren, dvs juni, juli och augusti. Sedan tänkte jag ta ut FL hela julen också. Detta verkar irritera mina kollegor något sjukt mycket, eftersom chefen tydligen nekat dem de veckorna de helst vill ha under sommaren. Det är min lagliga rätt att ta ut FL när helst jag känner för det så länge jag meddelar chefen i tid. Jag känner att om mina kollegor inte får semester i sommar så är det liksom inte mitt problem. Detta verkar irritera dem och de har börjat bli griniga mot mig. De är inte lika kyliga mot varandra som mot mig. Detta gör mig ledsen. Jag grinar inte när de nyttjar sina rättigheter. Det är liksom inte mitt fel känner jag att vi är underbemannade och chefen nekar de ledighet under de veckorna de vill. Man har inte rätt att bete sig som skit mot någon som nyttjar sina rättigheter, det tyder bara på att de är bittra och avundsjuka tycker jag. De får väl gnälla till chefen om de är missnöjda. Och detta är inga undgomar utan bittra kvinnor i ca 50-årsåldern. Jag vantrivs att arbeta med just de här kollegorna men jag gillar brukarna väldigt mycket så vill inte gärna byta arbetsplats heller. Någon som har tips på hur jag kan lösa situationen så jag börjar trivas på jobbet igen?