• Anonym (Hur mycket kvar?)

Kvar efter fasta kostnader

Vad har ni kvar efter fasta kostnader. 

jag tänker då inte på mat och annat som tillkommer efter räkningar är betalda. Inte heller tex saker på avbetalning utan sånt som ni betalar regelbundet och inte kan undkomma. 

vi ska köpa hus och jag panikar över höjda räntor osv. Även fast kalkylen ser okej ut.... behöver nog lite perspektiv! 

tsck! 

• Svar på tråden Kvar efter fasta kostnader
  • Anonym (sparande)

Tänker du före eller efter sparande?

• Michael 310

Skulle nog säga att vi har någonstans mellan 30-35000kr kvar när alla måste utgifter  är betalda. Lite beroende på hur sambons ob tillägg och ev extra pass faller ut. Sen har vi en hel massa onödiga utgifter och mat på det så landar någonstans runt 15000 när allt valfritt är betalt. 

Anonym (sparande) skrev 2022-04-05 13:24:58 följande:

Tänker du före eller efter sparande?

Före såklart. Sparande är väl ingen kostnad heller 

Kom igen nu, lite fler svar kan man väl få?

• Anonym (....)
    Anonym (Hur mycket kvar?) skrev 2022-04-05 14:05:59 följande:

På ett sätt är sparande en kostnad. 
  • Anonym (sparande)

Jag är ensamstående med en tonåring och bor i ett äldre hus. Har ca 34 000 kvar efter lån (inkl ränta och amortering), CSN och andra fasta kostnader. 

När man bor i äldre hus så känns sparande som en fast kostnad faktiskt, eftersom man måste ha en rejäl buffert för saker som kan gå sönder och för renoveringar. Det var därför jag frågade om du tänkte före eller efter sparande. Jag sparar 5000 per månad för såna kostnader. (Utöver det sparar jag långsiktigt i fonder/aktier och kortsiktigt till resor, julklappar osv.)

• Anonym (H)
    Anonym (Hur mycket kvar?) skrev 2022-04-05 14:05:59 följande:

Jag har en lite annan syn än du på vad som är fasta kostnader. Såklart kan lite lyxigare mat och utemat vara en rörlig utgift men mat är absolut en fast utgift, likaså eventuella avbetalningar (försök att inte betala dem så får du se).

Efter boendekostnader, mat (utemat hamnar på nöjeskontot), transport, försäkringar, telefon/internet etc. så har vi 22 000 kr kvar att lägga på nöjen/sparande.
    Vi är två vuxna och 2 hundar med boendekostnader på 12 000 kr och ganska frikostig mat och transportbudget som i teorin skulle kunna kapas. 
  • Anonym (Anna)

Bostad inkl drift, telefoner, netflix, internet, csn: 15 000
    bilen, inkl bensin: 5 000

Kvar: ca 40 000

• Anonym (bd)

Jag har väl en sisådär 800kr kvar. Och maten kostar ca 2500 så går back. Går på a kassa. 

• Anonym (87oola)

Ca 35000 
    Två vuxna varpå en jobbar heltid och en deltid.
    Skulle säga att vi har ganska låga fasta kostnader. Dyrast är hyran, sedan hundförsäkringen :p 

• Anonym (snus)

Vi har fasta avgifter på ca 15.000
    Handlar mat (2 vuxna 2 barn) för ca. 5000
    Sen sätter jag över 3000 till familjens "nöjeskonto" (till resor o äventyt.) 
    2000 var till mig o maken i fickpengar.

Resten sparas nästan alltid. Utom en gång i kvartalet då jag uppdaterar våra garderober. 

• Anonym (Myran)

Fasta kostnader(för oss är det kostnader som kommer varje månad så samma summa)Bostad, lån, driftkostnader, mobil, bilar, medlemskap, förskoleavgift, internet. Hamnar vi på 15 tusen/månaden. Övriga kostnader mat 5tusen. Nöjen/shopping/alla övriga utgifter i genomsnitt 10 tusen månaden. Så totalt 30 tusen månaden. 

Två inkomster jag ca 32000 tusen sambon, ca 26tusen totalt 58 tusen. Kvar efter räkningarna 28 tusen som går till sparande. 

Anonym (Myran) skrev 2022-04-05 14:58:37 följande:

Fasta kostnader(för oss är det kostnader som kommer varje månad så samma summa)Bostad, lån, driftkostnader, mobil, bilar, medlemskap, förskoleavgift, internet. Hamnar vi på 15 tusen/månaden. Övriga kostnader mat 5tusen. Nöjen/shopping/alla övriga utgifter i genomsnitt 10 tusen månaden. Så totalt 30 tusen månaden. 

Två inkomster jag ca 32000 tusen sambon, ca 26tusen totalt 58 tusen. Kvar efter räkningarna 28 tusen som går till sparande. 

Går allt ni har kvar till sparande? Ingen mat, nöje eller övrigt? 
  • Anonym (Olika)

Lite olika om vi vabbat eller inte, men om all håller sig friska har vi ca  54 000 kvar efter att alla fasta kostnader är betalda, räknar då med lån, försäkringar, skatter, elen, förskoleavgift osv, men inte mat. Då vi är 6 pers i familjen handlat vi mat för 8-10 t per månad.

• Anonym (K)

Ca 15 700 kr. Då återstår alltså fickpengar, sparande och mat. 

• Anonym (K)
    Anonym (bd) skrev 2022-04-05 14:38:21 följande:

Jag har väl en sisådär 800kr kvar. Och maten kostar ca 2500 så går back. Går på a kassa. 

Kan du inte dryga ut med ekonomiskt bistånd?
Svar på tråden Kvar efter fasta kostnader