• ccsk

Planerar barn, men inget händer

Hej allihopa, har precis skapat denna profil för jag tänker att det kan vara skönt att ventilera sina tankar och känslor.

Jag har två barn sedan innan (dom fyller 10 och 8 i år) och jag själv blir 30 i oktober.

jag och min kille har varit tillsammans i 1år och vi planerar barn, lite tidigt kanske men vi har känt varandra betydligt längre än vad vi har varit ihop och vi båda är helt säkra på detta.

nu till saken, jag tog ut min spiral i början av oktober 2021 och mensen kom igång redan i slutet av samma månad, jag har kört med ägglossnings tester i några månader nu men blir inte gravid, jag blir så besviken varje gång men försöker att inte tänka på det. 

Jag har verkligen sett fram emot att planera en graviditet och bebis och allt då mina två första barn inte va planerade och jag åt p-piller med ena och minipiller med andra så detta är verkligen så spännande tycker jag. Jag börjar bli orolig att något är fel på mig eller min sambo då jag inte blir gravid och nu har vi försökt i snart 7 månader. Någon som vet om man kolla upp detta och hur går man tillväga Isf?

Jag vill även tillägga att jag inte vet om jag är gravid denna gång, ska få mens på söndag så vi får väl se men jag har en känsla av att det inte är något denna gång heller tyvärr.

• Svar på tråden Planerar barn, men inget händer
  • Anonym (Nia)

Jadu?vad ska man säga. Jag sitter i precis samma sits som du. Slutade med mina p-piller i oktober/november som jag ätit i 5 år. började med dom efter att min dotter föddes. 

Nu planeras syskon, men ingenting händer. Har haft precis samma tankar som du. Att något kanske är fel, men jag försöker tänka positivt. suck ????

Mensen kom en vecka för tidigt den här månaden..som en smäll i ansiktet ????

• ccsk
    Anonym (Nia) skrev 2022-04-07 23:17:29 följande:

Jadu?vad ska man säga. Jag sitter i precis samma sits som du. Slutade med mina p-piller i oktober/november som jag ätit i 5 år. började med dom efter att min dotter föddes. 

Nu planeras syskon, men ingenting händer. Har haft precis samma tankar som du. Att något kanske är fel, men jag försöker tänka positivt. suck ????

Mensen kom en vecka för tidigt den här månaden..som en smäll i ansiktet ????

Ja, min mens kom precis som planerat..igår alltså *suck*

jag har läst rätt mycket om natural cycles och tänkte faktiskt testa med det.. har du testat det något?

pratar du och din sambo om detta eller håller du alla tankar osv för dig själv?

• Anonym (Ferten)

Det är ju normalt att det tar upp till ett år att bli gravid. Men det känns ju som en oändlighet när man försöker. Man har ju inte rätt till utredning förrän man försökt i ett år. Sedan kan man ju söka sig privat för att ta lite prover och så om man vill.

• Anonym (Nia)

Jag kunde inte citera dig av någon anledning :/

jag skulle också vilja testa men har inte riktigt gett mig in i det. Vi pratar väl om det men kommer liksom inte riktigt ?överens?? jag tycker det är väldigt jobbigt och ledsamt med mens varje månad medan ha är mer avslappnad om det. Säger att ?det kommer när det ska? och ?vadå? Vi har ju bara försökt 3 månader??*suck* inget tidsperspektiv har han. Och det sårar när man redan är lite känslig i ämnet liksom 

• ccsk
    Anonym (Nia) skrev 2022-04-11 19:39:20 följande:

Jag kunde inte citera dig av någon anledning :/

jag skulle också vilja testa men har inte riktigt gett mig in i det. Vi pratar väl om det men kommer liksom inte riktigt ?överens?? jag tycker det är väldigt jobbigt och ledsamt med mens varje månad medan ha är mer avslappnad om det. Säger att ?det kommer när det ska? och ?vadå? Vi har ju bara försökt 3 månader??*suck* inget tidsperspektiv har han. Och det sårar när man redan är lite känslig i ämnet liksom 

Jag har inte helt gett mig in i det men jag beställde en på apoteket (dom hade bäst pris på den)

min sambo va också rätt avslappnad och jag upplevde honom som ganska ?obrydd? i början men jag tog upp detta för någon månad sedan och då förstod han vad jag menade och efter det så öppnade han upp sig för mig och delade även med sig om hur ledsen han blir varje gång jag får mens och längtan till vårt gemensamma barn så nu kan vi prata om allt och det känns väldigt skönt.

jag förstår att det sårar dig för precis som du säger så är man redan väldigt känslig, har du försökt sätta dig med honom i lugn miljö och förklara dina känslor kring detta så att han förstår och även dela med dig om att du är orolig att något kan vara fel osv?

jag kontaktar mvc för 2 dagar sedan och sa att jag är orolig och fick då till svar att dom kan skicka remiss till fertilitetskliniker när man försökt 1år men att man även kan söka privat för det inom 1år också.

Jag och sambon kom då överens om att testa med NC fram tills oktober för då har vi försökt i 1år och händer inget så får vi söka hjälp via mvc så vi kan få en remiss 
  • Anonym (Jessica)

Man måste nog ha försökt i minst ett år innan man kan få hjälp i din ålder.
    Lycka till! 

• ccsk
    Anonym (Jessica) skrev 2022-04-14 01:21:47 följande:

Man måste nog ha försökt i minst ett år innan man kan få hjälp i din ålder.
    Lycka till! 

Ja jag förstod också det men att det går att söka privat om man vill göra det tidigare, vi har bestämt oss för att försöka o ett år och sedan söka hjälp!

tack så mycket! 
Svar på tråden Planerar barn, men inget händer