• Anonym (Linfröolja)

    Neuroleptika-svårt att bli gravid?

    Hej!
    Hoppas det finns någon mer därute i liknande sits som kan hjälpa mig. 


    Jag är bipolär typ 1 och den enda medicinen som hjälper mig är neuroleptika. Av denna medicin får jag väldigt höga prolaktinvärden vilket i sin tur gör det svårt att bli gravid. 


    Det finns mediciner som tar ner prolaktinnivåerna men dessa ökar risken för psykos och det är det som är problemet. Har alldeles nyss skrivit till psykiatrin och bett om hjälp. 


    Någon med liknande erfarenhet? Finns det NÅGON medicin som kan sänka prolaktinvärdet utan att öka risken för psykos? Har ni som äter neuroleptika haft svårt att bli gravida?

  • Svar på tråden Neuroleptika-svårt att bli gravid?
  • Soryu

    Du borde diskutera detta med din läkare istället för här på internetforum. Jag råkar ha kompetensen för att kunna ge dig råd om detta, men jag vill inte sitta här på ett internetforum och ägna mig åt rådgivning och ta ansvar för att det blir rätt för just dig. Det är ju en komplex helhetsbild där många faktorer spelar in, och det är inte så enkelt som att bara byta till ett annat läkemedel som inte har lika stor påverkan på prolaktinnivåerna. 

  • Anonym (Linfröolja)

    Äter aripiprazol, Abilify. Har varit i kontakt med psykiatrin och de säger att mina värden är inom ramarna för normalt, jag har 472 och gränsen för normalt ligger på 496. Sååå. Vad göra, liksom.

  • Soryu
    Anonym (Linfröolja) skrev 2022-04-11 20:35:05 följande:

    Äter aripiprazol, Abilify. Har varit i kontakt med psykiatrin och de säger att mina värden är inom ramarna för normalt, jag har 472 och gränsen för normalt ligger på 496. Sååå. Vad göra, liksom.


    Aripiprazol är ett av de antipsykotiska läkemedel som ökar prolaktinnivåerna minst. Faktum är att i en del studier så minskar det faktiskt prolaktinnivåerna gentemot placebo. Du ligger ju ändå under gränsvärdet för när man anser att det är för högt, så det torde ju inte vara det som gör att det är svårt för dig att bli gravid tänker jag mig. Men jag är knappast expert på fertilitet och graviditet.
  • Anonym (Linfröolja)

    Ok, ja jag kan tänka mig och hoppades att Abilify ökade prolaktinnivåerna minst av olika antipsykotiska mediciner. Jag gillar verkligen Abilify och vill fortsätta med den.
    Nej det är väl kanske så, jag ligger inom vad som anses vara ett normalt prolaktinvärde, blev bara orolig att det ändå räknades som väldigt högt.
    Har bara försökt i några månader så det kanske går vägen snabbare än jag tror, jag får hoppas på det. 


     

  • Anonym (Linfröolja)

    Fick mina nya provsvar nu; jag ligger på 789 och gränsen för normalt ligger på 496. Jag visste att det var nåt. 

    Blir man ens gravid med så höga värden? 
    Vad kan man göra för att sänka prolaktinvärdet om man är bipolär och har risk för psykos?

    Någon som vet?

    Ska få prata med sjuksköterska (som har pratat med läkare) till veckan förhoppningsvis men vill veta lite mer själv.

Svar på tråden Neuroleptika-svårt att bli gravid?