Min kusin jämför sig ständigt med mig själv och klagar/leker martyr
Jag har en kusin som redan när vi började i samma klass i högstadiet har jämfört dig med mig på ett negativt sätt. "Jag fick sämre betyg än du" var vanligt. "Har du en ny tröja? Den är snygg, jag får aldrig en sån". Osv. Detta pågick genom gymnasiet. Sen gick det några år utan vi sågs pga högskola flyttar osv. Nu har vi sedan i höstas av någon underlig slump jobbat på samma företag i en del av landet vi inte kommer ifrån och hon är igång igen. Det är nästan så jag tror att jag triggar henne.
Hon klagar på att hon inte bor i ett fint hus lantligt utanför stan, som jag gör. Hon klagar på att hon inte kan äta så stora portioner som jag utan att "bli fet". Hon klagar på att hennes barn inte är lika väluppfostrade som mina. Hon klagar på att hon inte är lika välklädd. Hon klagar på att hennes kontor är lika hemtrevligt som mott. Osv osv osv.
Hittills har jag mest bara hummat med och sagt saker som att, ja, det är synd. Idag blev jag dock tvungen att gå ifrån lunchen för jag höll på att koka över och ge henne err riktigt svar på klagosången. Påpeka att min stora portion trots att jag är rätt liten och nätt kanske beror på att jag cyklar 40 minuter till stan och till badhuset, simmar 20 minuter, innan jag går resterande 15 minuter till jobbet, när hon, som bor vid badhuset, aldrig satt sin fot där för egen del och tar bussen de tre hållplatserna till jobbet.
Hade ni tagit något slags snack med henne och i så fal vad hade ni sagt?