• Anonym (Kluven)

Han vill verkligen inte behålla

Jag och sambon har varit tillsammans sedan 4 år och vi har tre barn, ett som är mitt sen tidigare och han har två sen innan.
    Vi har verkligen inte haft tankar på fler barn och vi har 2 aborter i bagaget som gjorts pga vi varit oense- han har inte velat medan jag känt mig otroligt osäker men ändå valt abort.

Nu till saken, igår plussade jag efter att jag ett tag mått ganska dåligt med trötthet, minskad aptit och huvudvärk. Helt oplanerat ännu en gång! Jag känner dock att jag inte kan genomgå ännu en abort, de de tidigare tagit otroligt mycket på mitt psyke. Han vill såklart inte behålla då han verkligen inte vill ha fler barn, att oavsett vad vi väljer är han osäker på om vår relation kommer hålla. Båda har fast jobb, bor i hus osv. 

vad hade ni gjort? Någon som varit med om samma? Jag är så jävla kluven och ledsen, vill ju inte behöva göra det ensam samtidigt som jag inte kommer klara ännu en abort.

• Svar på tråden Han vill verkligen inte behålla
  • Gameofthrones

Preventivmedel 

• Anonym (Svårt läge)

Din sambo verkar ju verkligen inte vilja ha ett till barn eftersom han vill att du genomgår ytterligare en abort. Märkligt att han inte skyddad sig bättre. 

Vad vill du? Jag förstår att det känns oerhört tungt att göra ytterligare en abort när de två tidigare varit jobbiga. Men är det ett tillräckligt skäl för att behålla barnet? Vill du behålla även om du till stora delar kommer att få ta hand om barnet själv? Tror du att ni kommer kunna samarbeta kring barnet även om ni separerar?

Kan det vara så att du råkat bli gravid för att du innerst inne vill ha ett till barn men vet att din sambo inte vill? Jag måste ärligt säga att det känns lite märkligt att du ännu en gång blivit oplanerat gravid, men det finns kanske en rimlig förklaring. 

• Anonym (Jag)

I det här läget ska du inte bry dig om vad han vill, gå efter ditt hjärta. 

• Anonym (I)

Ni är dumma i huvudet båda två. Hur svårt ska det vara att skydda sig! 

• Anonym (lll)

Så du har behövt göra två aborter och nu är du gravid igen? Varför använder ni inte preventivmedel? Eller ännu hellre - varför han har inte steriliserat sig? 

• Kotten23

Håller med, det finns skydd det är 2022 om man inte vill ha barn så skyddar man sig eller struntar i sex. Jag vill påstå att ni får skylla er själv när ni beter er som 15 åringar. 

• Anonym (Mman)

Hur i hela friden kan ni inte skydda er???
    Ställ er den frågan istället för rådfrågande kring en tredje abort. 

Mitt svar, trivs du i relationen och inte vill riskera den så hade jag gjort abort en sista gång sedan hade jag sett till att han använde preventivmedel alternativt gjorde en vasektomi. 
    Om han inte vill ovan och din kropp inte mår så bra av hormoner då hade jag helt enkelt slutat ha sex med honom. 

Dock så är ju jag en man, så mitt råd kr7ng att göra en sista abort ät ju baserat på mitt tycke och inte hur en kvinna mår efter en abort. 

• Anonym (MnM)

Som övriga varit inne på känns det en aning märkligt att ni blivit gravida tre gånger trots att ni gemensamt verkar ha bestämt att ni inte ska ha barn. Min första tanke blir givetvis om det ändå funnits någon bakomliggande tanke kring att ni inte skyddat er. 

Om jag var i dina skor hade jag valt att inte behålla, hur jobbig en abort än känns. Detta pga att jag vill att barnet jag sätter till världen ska vara önskat av båda sina föräldrar och ha bästa möjliga förutsättningar vilket barnet, utifrån det du beskriver, inte kommer ha i den situation ni är i nu. Att ett barn från start ska växa upp med föräldrar på varsitt håll, eller med en pappa som inte vill veta av en, är i mitt tycke inte rättvist mot barnet. 

Jag brukar alltid säga att man inte ska tänka på varken pappan eller ens sig själv, utan istället tänka på barnet. Kan jag ge barnet de bästa förutsättningar jag önskar för mitt barn? Skulle barnet få växa upp under de förhållanden jag önskar för mitt barn? Har jag ensam de bästa förutsättningarna socialt, ekonomiskt etc för att ge mitt barn det jag önskar? 

Även om barnet är önskat av båda från start finns det såklart aldrig några garantier för att man kommer leva tillsammans för all evinnerlig tid eller att barnet kommer få den bästa möjliga uppväxten. Men om man redan från start vet med sig att ingångsvärdena inte innebär bra förutsättningar tycker jag att man ska ha respekt för det och väga in det i sitt beslut. 

Jag önskar dig all lycka till och hoppas att du landar i ett beslut som känns bra! Hjärta

• fjanten

Du får ju basera ditt val på om DU vill ha ett till barn eller inte, plus att du ska klara av att vara själv denna graviditet med allt det innebär (plus eventuell flytt då), och sedan efteråt. Sedan meddelar du denna karl hur du kommer göra. Du är ju redan osäker på om relationen kommer hålla hur du än gör, så det är ju lika bra att planera för att du kommer vara ensamstående om du behåller graviditeten.

• Anonym (Skaffa skydd)

Mycket bättre att skydda sig!! 
    jag stör mig så fruktansvärt på sånna som er!! Vi har kämpat, genomgått jobbiga behandlingar och betalt massor av pengar för att få våra älskade barn! Att människor beter sig som er är så fruktansvärt dåligt!!! 

Man hade hoppas ni får betala aborterna själva men tyvärr är vårat land inte där än eller blir steriliserade! 

Svar på tråden Han vill verkligen inte behålla