• Tistar

Anmäla skola för förtal/falsk tillvitelse

Hej!
    Jag undrar om någon har anmält sitt barns skola för förtal eller falsk tillvitelse och hur det har gått?

Bakgrunden är att jag har i flera år kämpat för att synliggöra att mitt barn varit utsatt för mobbning, både av elever och en lärare. Som svar har de nu sänt in en orosanmälan till socialtjänsten där de bl a hävdar att jag misshandlar mitt barn. 
    Helt taget ur luften. 
    När socialtjänsten ringde till dem för utredning framkom det att de ljugit. Då presenterade de andra lögner för att berättiga sin anmälan. 
    Vissa av de här lögnerna har jag kunnat bevisa att de inte är sanna, men annat är svårbevisat. 

Sedan kan jag säga att det är svårt att hitta mer inkompetent personal på Socialtjänsten. 
    Jag undrar om de verkligen har fått utbildning i barnpsykologen, hur man pratar med barn samt hur man faktiskt gör en utredning. 

• Svar på tråden Anmäla skola för förtal/falsk tillvitelse
  • Anonym (SL)

Att få skolan dömd för förtal eller liknande tror jag blir svårt. De är ju skyldiga enligt lag att göra orosanmälan vid minsta misstanke om ett barn far illa på något sätt. De behöver alltså inte VETA hur det förhåller sig eller ha bevis. 
    Nu vet jag ju inte på vilket sätt de har ljugit men oavsett tror jag faktiskt att det kommer bli svårt för dig att driva förtal/falsk tillvitelse.

Du kan ju dock anmäla skolan till skolinspektionen om skolan inte fullföljer sitt uppdrag. Du skriver att att du kämpat kring mobbing etc.

Du skriver även om att socialtjänsten är inkompetent och undrar om de verkligen fått utbildning i barnpsykologi, prata med barn och hur man utreder.
    Min fråga till dig, har du sådan utbildning?
    Det låter inte så för annars så skulle du ju veta vad som ingår i en socionomexamen, som alla socialsekreterare som utreder barn/ungdomar måste ha.
    Om du inte har sådan utbildning, hur vet du att de inkompetenta och att de inte kan utreda?

Och även om du har en sådan utbildning är det ju stor skillnad att arbeta som proffessionell och att vara på andra sidan som förälder.

Försök att ha en ödmjuk inställning. Fråga kring det som du undrar eller som verkar ologiskt i deras arbete men på ett lugnt och ödmjukt sätt. 

Om du sen ändå känner dig tveksam kan du ju alltid be om att få prata med en chef/gruppledare.

• Anonym (Lärare)

Du ska definitivt göra en anmälan till SI, men du kommer få svårt att få någon dömd för förtal. Då är det inte skolan i sig du anmäler utan enskilda individer, och det kommer att finnas gott om utrymme för tveksamheter där iom anmälningsskyldighet och att du inte kan bevisa alla lögner.

Så, en anmälan till SI ang. både underlåtelse att ta hand om mobbningen samt att de ljugit i sin anmälan till soc. Det kan inte skada att försöka.

• Anonym (Soc.)

Skola har anmälningsplikt vid ORO. De behöver inte bevisa eller utreda något. De anmäler oro. Oro är såklart väldigt subjektivt. Du har inte en chans att få någon fälld. Släpp det och fokusera på dina barn istället. Ingen, särskilt inte du, vinner något på att utveckla ett rättshaveristiskt beteende där du slåss mot myndigheter och institutioner, utan minsta chans att vinna.

• Anonym (Päronkrus)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 12:34:04 följande:

Skola har anmälningsplikt vid ORO. De behöver inte bevisa eller utreda något. De anmäler oro. Oro är såklart väldigt subjektivt. Du har inte en chans att få någon fälld. Släpp det och fokusera på dina barn istället. Ingen, särskilt inte du, vinner något på att utveckla ett rättshaveristiskt beteende där du slåss mot myndigheter och institutioner, utan minsta chans att vinna.

Om du jobbar på soc borde du veta att SOL kap.14 innehåller inte ordet ?oro? överhuvudtaget. 

Anmälningsplikten gäller kännedom eller misstanke om att ett barn far illa. Notera FAR ILLA. 

Det är nåt helt annat än oro. Jag kan känna oro för alla barn som går över gatan på väg till vår skola på morgonen eftersom en del bilister inte respekterar 30-gränsen. Jag ska inte anmäla allihop till soc för det. 

Sluta bidra till att soc överbelastas genom att sprida dyngan att ?oro? ska anmälas. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Päronkrus) skrev 2022-04-09 16:35:25 följande:

Om du jobbar på soc borde du veta att SOL kap.14 innehåller inte ordet ?oro? överhuvudtaget. 

Anmälningsplikten gäller kännedom eller misstanke om att ett barn far illa. Notera FAR ILLA. 

Det är nåt helt annat än oro. Jag kan känna oro för alla barn som går över gatan på väg till vår skola på morgonen eftersom en del bilister inte respekterar 30-gränsen. Jag ska inte anmäla allihop till soc för det. 

Sluta bidra till att soc överbelastas genom att sprida dyngan att ?oro? ska anmälas. 

Läs och lär.

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2014-6-20.pdf
  • Anonym (Päronkrus)

Ja? Där står exakt det jag sa: anmälningsplikten gäller kännedom eller misstanke om att barn FAR ILLA. Att man använder ordet ?oro? i titeln på en broschyr ändrar inget i innehållet som är tydligt. Det är bara olyckligt och bidrar till att folk missförstår vad som ska anmälas och anmäler allt möjligt smått eller stort. infobroschyrer står heller inte över lagar. Det är SOL kap.14 som bestämmer vad som är anmälningspliktigt. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Päronkrus) skrev 2022-04-09 17:46:29 följande:

Ja? Där står exakt det jag sa: anmälningsplikten gäller kännedom eller misstanke om att barn FAR ILLA. Att man använder ordet ?oro? i titeln på en broschyr ändrar inget i innehållet som är tydligt. Det är bara olyckligt och bidrar till att folk missförstår vad som ska anmälas och anmäler allt möjligt smått eller stort. infobroschyrer står heller inte över lagar. Det är SOL kap.14 som bestämmer vad som är anmälningspliktigt. 

Du verkar faktaresistent. Orosanmälan är det man gör inget annat. Man anmäler sin oro. Om oron är befogad och barn far illa är det som socialtjänsten tar ställning till, inte anmälaren.
  • Anonym (Päronkrus)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 17:50:39 följande:
    Du verkar faktaresistent. Orosanmälan är det man gör inget annat. Man anmäler sin oro. Om oron är befogad och barn far illa är det som socialtjänsten tar ställning till, inte anmälaren.

Om du jobbar på soc så är det skrämmande. 

Menar du att vilken oro som helst ska anmälas? Oro för att ett barn blir kallt om fötterna om det råkade trampa i en vattenpöl utan stövlar? 

Var i SOL står det att det är oro, generellt och av alla slag, som ska anmälas? 

Ska jag som lärare anmäla 50 barn varje morgon för att de går över gatan här utanför skolan? Jag är orolig för många bilister håller inte 30-gränsen. 

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Päronkrus) skrev 2022-04-09 18:00:40 följande:

Om du jobbar på soc så är det skrämmande. 

Menar du att vilken oro som helst ska anmälas? Oro för att ett barn blir kallt om fötterna om det råkade trampa i en vattenpöl utan stövlar? 

Var i SOL står det att det är oro, generellt och av alla slag, som ska anmälas? 

Ska jag som lärare anmäla 50 barn varje morgon för att de går över gatan här utanför skolan? Jag är orolig för många bilister håller inte 30-gränsen. 

Du förefaller rätt trög på ren svenska. Tänker inte ens nedlåta mig till att diskutera huruvida plask i vattenpöl ska anmälas eller ej. 
  • Anonym (Päronkrus)
    Anonym (Soc.) skrev 2022-04-09 18:22:22 följande:
    Du förefaller rätt trög på ren svenska. Tänker inte ens nedlåta mig till att diskutera huruvida plask i vattenpöl ska anmälas eller ej. 

Bra om du nu till slut har fattat varför ?oro? inte håller som grund för anmälningsplikten. 

Svar på tråden Anmäla skola för förtal/falsk tillvitelse