• raketpappan

    Trött på att ta hand om huset

    Vi har bott i samma hus i snart 20 år. Ett gammalt hus, många (små) rum, källare, uterum, garage, carport, pool och poolrum, ett fristående förråd och en hyfsat stor tomt på det? kort sagt det finns en hel del att sköta om och ta hand om. 

    Jag lagar, bygger, renoverar och när ett projekt är klart så väntar två nya. Jag är väl hyfsat händig men inte särskilt snabb så jag kommer inte ikapp. Varenda semester sedan vi flyttade in har jag hållit på med huset. Dessutom har vi tre barn och hundar som gör sitt bästa för att riva stället.

    JAG ORKAR INTE MER! Det är tråkigt och det är dyrt. Det handlar om tiotusentals och ibland hundratusentals kronor årligen som jag hela tiden pumpar in i huset. Nytt kök. Badrum. Ny garageport. Dränering. Nytt tak. Elektriker. De löpande utgifterna om vi köpte ett nytt hus skulle förmodligen halveras eller mer (även om det till viss del kanske kamofleras av högre lån).

    Ni som har ett äldre hus och samtidigt familj med barn, hur hinner ni? Hur orkar ni? Hur har ni råd? Jag vill verkligen flytta men min fru vill absolut inte flytta utan tycker att vi har det bra där vi är med argumentet att man inte blir lyckligare någon annanstans, att jag bara försöker fly problemen istället för att ta tag i dem.

  • Svar på tråden Trött på att ta hand om huset
  • Tow2Mater

    Tja, anlita hantverkare. Låt frun gora mer av renoveringen om hon inte vill betala hantverkarna. Skulle inte heller vilja lägga all semester på huset, har nog med sommarstuga som kräver sitt de få gånger jag kan använda den.

  • raketpappan

    Vi tar hjälp med el och VVS, allt annat försöker jag fixa själv eftersom vi helt enkelt inte har råd annars. Vi bor bättre än vad vi tjänar och det beror såklart på att jag gör mycket själv. Men det är på bekostnad av min tid och nu känner jag att det inte är värt det. Jag skulle mer än gärna bo mindre och enklare.

    Dessutom har jag dålig erfarenhet av hantverkare, om man ens får tag på någon så blir det ofta inte bra gjort. Det slarvas och det är mycket inkompetens där ute nuförtiden. Jag gör det ofta bättre och mer noggrant själv.

  • Kvittning

    Är det arbete du gör verkligen nödvändigt eller är vissa saker av typen göra det snyggare bara? 

  • nernu

    Vi är inte så händiga så vi köper in hantverkare eller tar hjälp av familjen. 


    Om det är du som gör allt jobb så måste givetvis ditt ord väga Tyngre. Säg till din fru att du inte orkar hanä det så här. Den här semestern orkar du inte renovera. Vill hon ha något gjort får hon göra det själv. 

Svar på tråden Trött på att ta hand om huset