• Anonym (Osäker mamma)

    P-piller till unga tjejer

    Jag har en dotter på 14 år som har frågat mig om hur man skaffar p-piller. Jag vill ju inte att hon ska råka ut för någon olycka. Samtidigt vet jag att det här med kondom är något de vågar ta upp med killen. Innan jag tar upp det igen med henne tänkte jag höra om det finns nådon här som har varit i en liknande situation och som kanske har egna erfarenheter. Mina frågor.
    1 Är hon för ung för att börja med p-piller?
    2 Finns det bättre eller sämre piller, dvs ger de olika bra skydd
    3 Vilket märke eller fabrikat är bäst
    4 Vilka biverknigar kan man få av pillren
    5 Är p-piller receptbelagda 

  • Svar på tråden P-piller till unga tjejer
  • Anonym (Maria)

    Ppiller är receptbelagda. Man kan få dem hos ungdomsmottagningen dock. Barnmorska kan skriva ut. 
    Tycker det låter tidigt att börja med p-piller. Man kan få mycket biverkningar av dem, men det är väldigt olika. Vissa mår bättre med p-piller andra, sämre. Noll sexlust, huvudvärk, acne t ex är vanligt. 
    15 år är väl gränsen för att ha sex egentligen. 
    Samtidigt är det bra att hon pratar med dig och frågar. Boka en tid på ungdomsmottagningen och rådgör med proffsen. 

  • Anonym (Osäker mamma)
    Anonym (Maria) skrev 2022-04-11 09:31:17 följande:

    Ppiller är receptbelagda. Man kan få dem hos ungdomsmottagningen dock. Barnmorska kan skriva ut. 
    Tycker det låter tidigt att börja med p-piller. Man kan få mycket biverkningar av dem, men det är väldigt olika. Vissa mår bättre med p-piller andra, sämre. Noll sexlust, huvudvärk, acne t ex är vanligt. 
    15 år är väl gränsen för att ha sex egentligen. 
    Samtidigt är det bra att hon pratar med dig och frågar. Boka en tid på ungdomsmottagningen och rådgör med proffsen. 


    Tack för dina synpunkter
  • Anonym (Xxx)

    1. Hon är för ung för att ha sex. 


    2. Hon är för ung för p-piller. 


    3. Hon ska absolut inte ha sex utan kondom alltså behöver hon inga p-piller. 


    Börja om från början och berätta om blommor och bin. Låter som att ni har missat det samtalet. 

  • Gameofthrones
    Anonym (Osäker mamma) skrev 2022-04-11 09:19:10 följande:
    P-piller till unga tjejer

    Jag har en dotter på 14 år som har frågat mig om hur man skaffar p-piller. Jag vill ju inte att hon ska råka ut för någon olycka. Samtidigt vet jag att det här med kondom är något de vågar ta upp med killen. Innan jag tar upp det igen med henne tänkte jag höra om det finns nådon här som har varit i en liknande situation och som kanske har egna erfarenheter. Mina frågor.
    1 Är hon för ung för att börja med p-piller?
    2 Finns det bättre eller sämre piller, dvs ger de olika bra skydd
    3 Vilket märke eller fabrikat är bäst
    4 Vilka biverknigar kan man få av pillren
    5 Är p-piller receptbelagda 


    14 år är inte en tidig ålder.

    Det är ungdomsmottagningen. För hennes del. Det är recept. 

    Kolla upp med 1177 hemsida. Tillförlitligt. Sök på ungdomsmottagning. 
  • Gameofthrones
    Anonym (Xxx) skrev 2022-04-11 10:32:25 följande:

    1. Hon är för ung för att ha sex. 


    2. Hon är för ung för p-piller. 


    3. Hon ska absolut inte ha sex utan kondom alltså behöver hon inga p-piller. 


    Börja om från början och berätta om blommor och bin. Låter som att ni har missat det samtalet. 


    Har man mens då är det inga problem. 14 år. 
  • Gameofthrones

    Prata om just p - piller hur det ska användas och regelbundet. Men låt en barnmorska. Berätta det med.

    Ja, berätta om sexliv. Hur det kan påverkas.

    Är hon sexuellt aktiv? Bör du berätta konsekvenser.

    Men det tror jag att ni har gjort? 

  • Anonym (Mja)
    Gameofthrones skrev 2022-04-11 10:35:35 följande:
    Har man mens då är det inga problem. 14 år. 
    Dock är det väl ett lagbrott om killen är bara något äldre där, vilket är högst relevant att vara medveten om.
  • Gameofthrones
    Anonym (Mja) skrev 2022-04-11 10:39:44 följande:
    Dock är det väl ett lagbrott om killen är bara något äldre där, vilket är högst relevant att vara medveten om.
    så fall kan till exempel p-piller, p-ring eller p-plåster passa dig. Tycker du däremot att det vore skönt att få mindre blödningar eller rentav slippa ha mens över huvud taget? Då kan exempelvis hormonspiral, p-stav eller minipiller vara ett alternativ.
  • Anonym (Lina)

    Har ni risk för blodpropp i släkten? Då ska minipiller vara ett bättre val. 


    Ta med henne till ungdomsmottagningen och prata om vad som är bäst. Prata om sjukdomar och skydd och allt det där. Så hon får all information och har bra information. 

  • Anonym (Kimchi)

    Som flera säger så är hon olovlig för sex. 


    Det där vet hennes kompisar mer om. De kvistar iväg till ungdomsmottagningen och ordnar preventivmedel och journalen är låst för målsman från de att de fyllet 13 år.


    Bättre att förklara olämpligheten i att vara sexuellt aktiv vid så tidig ålder. Både emotionellt och lagmässigt.  

  • Anonym (Seriöst)
    Anonym (Osäker mamma) skrev 2022-04-11 09:19:10 följande:
    P-piller till unga tjejer

    Jag har en dotter på 14 år som har frågat mig om hur man skaffar p-piller. Jag vill ju inte att hon ska råka ut för någon olycka. Samtidigt vet jag att det här med kondom är något de vågar ta upp med killen. Innan jag tar upp det igen med henne tänkte jag höra om det finns nådon här som har varit i en liknande situation och som kanske har egna erfarenheter. Mina frågor.
    1 Är hon för ung för att börja med p-piller?
    2 Finns det bättre eller sämre piller, dvs ger de olika bra skydd
    3 Vilket märke eller fabrikat är bäst
    4 Vilka biverknigar kan man få av pillren
    5 Är p-piller receptbelagda 


    Hur kan du tro att de inte är receptbelagda? 
    Hur kan du tro att främlingar på FL kan berätta om vilket märke som.är bäst? 

    Hur har du själv  klarat av det här? Har du aldrig varit till en barnmorska och lärt dig sånt här? 
  • Anonym (Seriöst)

    Jag tror det är du som är tjejen. En vuxen kvinna vet redan det du frågar om.
    Gå till ungdomsmottagningen om det finns. Annars boka tid hos barnmorska. Det är gratis och de säger inget till dina föräldrar. 

  • Anonym (Glid)

    Säg åt henne att prata med skolsköterskan eller Ungdomsmottagningen. De hjälper henne, min barn lyckades få p-stav. Tycker egentligen det är sjukt att man kan få det utan att föräldrarna får reda på något. Dock så berättade hon det själv men man behöver inte och barnmorskan och barnet får man väll utgå har en bra dialog.

  • fjanten

    Nog är det ju betydligt bättre att en 14-åring har en p-stav i armen eller liknande än att hon ska bli mamma vid 14 eller gå igenom en abort.

Svar på tråden P-piller till unga tjejer