• Anonym (No relations)

Har enbart 1 referens, så kan inte få arbete då minst 2 krävs.

Som rubriken lyder så har jag bara 1 fd arbetsgivare som ger mig fullgod referens. Men mer än så har jag inte.

Växte upp i en väldigt komplicerad trasig familj. Det har medfört att jag varit ensam hela livet i princip. Haft partners visst. Men har alltid varit jag som har avslutat dom. Och jag är ingen som har några som helst relationer med andra.

Varken med gamla lärare, kompisar, kollegor osv.

Arbetar i övrigt väldigt bra ihop med folk och har varit omtyckt på arbetsplatsen.

Har heller inte suttit inne eller misshandlat folk. utan det handlar om att jag inte orkar med relationer med någon förutom under arbetet. 

Annars är jag en som arbetar på och fokuserar på mitt arbete och vill hela tiden lösa alla problem och överstiga målen inom arbetet.

Jag har ingenting mer att gå på förutom 1 fd arbetsgivare.

Känns hopplöst ärligt talat.

• Svar på tråden Har enbart 1 referens, så kan inte få arbete då minst 2 krävs.
  • Um Hamza

Har du en kollega på samma arbetsplats som du vet ser ditt arbete så räcker det gott, det behöver inte vara en chef.

• Anonym (kollega)

Någon gammal kollega kanske kan vara referens? Även om ni inte har stadig kontakt nu, kanske det finns någon som kommer ihåg dig? Ibland ringer någon som jag inte har träffat på jättelänge till mig och ber mig vara referent, inga problem!

Det är tuffa referenskrav ibland och särskilt om det är en ung rekryterare som inte förstår att "livet kan hända", att människor är olika och så. Jag höll på ett missa ett jobb då jag hade haft sådan otur att mina två senaste chefer var avlidna och rekryteraren krävde en chefsreferens från minst ett av de två senaste jobben. Han insinuerade att cheferna skulle gett mig dåliga referenser, eftersom jag inte ville uppge dem som han uttryckte det. Jag fick argumentera ganska rejält för att få honom att göra ett undantag.

• Anonym (M)

Jag har också enbart en arbetsgivare efter universitetsexamen för drygt 10 år sedan men jag har bytt jobb inom företaget och angett då fler personer. Det har varit chefer, tidigare chefer och kollegor på olika nivåer. 

Du skriver att du kommit bra överens med kollegorna så fråga en av dem om de kan ställa upp. Välj den du tror är bäst på att förmedla dina förmågor. 

• Anonym (Chef)

Ta flera från samma arbetsplats.

Finns det någon annan än en chef på andra arbtetsplatser du kan använda, ,kollega, projektledare t ex?

• Anonym (No relations)
    Um Hamza skrev 2022-04-11 11:57:05 följande:

Har du en kollega på samma arbetsplats som du vet ser ditt arbete så räcker det gott, det behöver inte vara en chef.

Jag har 2 stycken. Men de tror att man måste vara chef för att vara referens. Så de säger nej till att vara referens. Lyckades få dom att ställa upp 1 gång var. Men inte mer än så då de verkar tycka att det känns läskigt.
  • Anonym (Chef)
    Anonym (No relations) skrev 2022-04-11 12:49:00 följande:
    Jag har 2 stycken. Men de tror att man måste vara chef för att vara referens. Så de säger nej till att vara referens. Lyckades få dom att ställa upp 1 gång var. Men inte mer än så då de verkar tycka att det känns läskigt.
    Vad säger de du söker hos när du förklarar läget? 
  • Anonym (C)
    Så du har alltså egentligen två referenser, en chef och någon av dina kollegor, men båda kollegorna tror att man måste vara chef för att vara referens, och tycker dessutom att det är läskigt? I så fall verkar de okunniga och ganska omogna också, faktiskt. Har du förklarat för dem att man inte alls måste vara chef? Det måste ju finnas info på t.ex. AF:s hemsida som kan backa upp det. Att de har någon sorts fobi för att vara referens är ju dock svårare att få bukt med. Har du inte ytterligare någon kollega som kan ställa upp?
  • Tow2Mater

Gå en kurs och fråga läraren om han/hon kan bli en ny referens (och forklara ditt problem).

• Anonym (.)
    Men vad är det för nollor som inte har koll? Tråkigt TS. Kan du fråga en annan fd kollega, gammal lärare, handledare? Från någon praktikplats kanske? Gör som redan föreslagits annars, läs en kurs och be att få referera till kursledaren.
  • Anonym (No relations)
    Anonym (Chef) skrev 2022-04-11 12:52:12 följande:
    Vad säger de du söker hos när du förklarar läget? 
    Dom är trevliga och säger att dom förstår. .Sen får man ändå mail om att dom har gått vidare med andra ansökningar. Nångång sa dom att det var enligt deras policy så de var tvungna att få minst 2 referenser.
  • Anonym (C)
    Anonym (No relations) skrev 2022-04-11 17:38:29 följande:
    Dom är trevliga och säger att dom förstår. .Sen får man ändå mail om att dom har gått vidare med andra ansökningar. Nångång sa dom att det var enligt deras policy så de var tvungna att få minst 2 referenser.
    Men har du förklarat för dina kollegor att man inte alls måste vara chef för att vara referens?
  • Anonym (No relations)
    Anonym (C) skrev 2022-04-11 17:43:44 följande:
    Men har du förklarat för dina kollegor att man inte alls måste vara chef för att vara referens?
    Flera gånger. Men dom ställde till slut upp inför varsin ansökan. Men måste fråga för varje jobb jag söker så känns inte hållbart. Och vill inte tjata ihjäl dom heller.
  • Anonym (A)
    Tow2Mater skrev 2022-04-11 14:56:33 följande:
    Gå en kurs och fråga läraren om han/hon kan bli en ny referens (och forklara ditt problem).
    Håller med
  • Anonym (C)
    Anonym (No relations) skrev 2022-04-11 17:50:07 följande:
    Flera gånger. Men dom ställde till slut upp inför varsin ansökan. Men måste fråga för varje jobb jag söker så känns inte hållbart. Och vill inte tjata ihjäl dom heller.
    Konstigt att de inte vill hjälpa en fd kollega. Jag hade inte velat ha på mitt samvete att någon gick arbetslös pga mig.
Svar på tråden Har enbart 1 referens, så kan inte få arbete då minst 2 krävs.