• Elfel

    Var hitta 105-110 cm maxikjol i A-linje strl 54/56?

    Jag har den ärftliga sjukdomen lipödem. Dvs min kropp lägger på sig fett på vissa delar av kroppen. Fett som inte beror på livsstil, Även anorektiker kan ha dessa fettdepåer. Fettet går inte att banta bort och inte heller försvinner det med gastric bypass. 


    För min del innebär det att jag är EXTREMT päronformad. Om jag inte mäter min byst utan bara själva bröstkorgen är jag 85 cm i omkrets. Runt höfterna är jag 155 (!) cm i omkrets. Så mitt fett sitter på kroppen från midjan och nedåt. Timmerstockar till ben  


    Nu råkar jag dessutom ha ärvt att jag har fått en gigantisk byst. Dvs det har inget med sjukdomen att göra. Är ett annat anlag. Så jag har K/L- kupa. Därför ser jag inte lika extremt päronformade ut som jag egentligen är. Så maxikjolar och maxiklänningar får mig att se mer balanserad och proportionerlig ut plus även lång  


    Nu till mitt problem:

    Jag är 170 cm med hög midja. Pga av att mina höfter och min rumpa stå ut, så äts längden på kjolen upp och stannar på halva vaden. Så jag behöver den här typen av maxikjol som är EXTREMT svår att hitta.

    - En längd på 105-110 cm
    - A-linje 
    - Helst stretch, så midjan inte glipar eller är för stor. 
    - Trikå/jersey brukar funka bäst. Men andra tyger går också bra så länge de är skrynkelfria, inte behöver strykas. Viskos brukar inte funka.

    Färger jag gillar:
    - Svart
    - Marin eller mörkblått
    - Rött eller vinrött
    - Ceriserosa eller korall
    - Mörklila
    - Mörkgrön
    - Bränd orange

    Men jag är öppen för andra färger också. Fasr gärna enfärgat. Inte ljusa färger eller beige och vitt.


    Jag är helt värdelös på att sy. Det finns dessutom bara en sömmerska i stan. Hon har mycket att göra och tar 1500-2000 kr för att sy upp en kjol (plus tyget). En kjol som jag inte ens är säker på att jag kommer att gilla. Jag gillar att köpa färdiggjort, så jag kan lämna tillbaka eller skicka tillbaka. 


    Vet nån här var jag kan få tag i en kjol som passar just min kropp? Glad


    Jag har testat HotSquash hos Zalando, men midjan är konstig (bulkig och gott om tyg) och fickorna skapar en ansamling av tyg under min topp. Kjolen ser säkert bra ut om man stoppar toppen innanför, men det passar inte riktigt min kropp. 

  • Svar på tråden Var hitta 105-110 cm maxikjol i A-linje strl 54/56?
  • Jag är bara jag

    Rackarns, det var just sy själv jag tänkte föreslå. Jag lärde mig av nödvändighet själv- i alla fall att sy om kläder. Känner du ingen som kan sy? Jag hade en bekant som var 187 lång och gravt överviktig som sällan hittade kläder som passade så hon sydde själv.
    Jag hoppas verkligen du får nåt bra tips! Kanske finns nån grupp på F.B för dom med samma sjukdom där du kan få tips? Finns ju grupper för allt där tycker jag.

  • Elfel
    Jag är bara jag skrev 2022-04-11 13:59:31 följande:

    Rackarns, det var just sy själv jag tänkte föreslå. Jag lärde mig av nödvändighet själv- i alla fall att sy om kläder. Känner du ingen som kan sy? Jag hade en bekant som var 187 lång och gravt överviktig som sällan hittade kläder som passade så hon sydde själv.
    Jag hoppas verkligen du får nåt bra tips! Kanske finns nån grupp på F.B för dom med samma sjukdom där du kan få tips? Finns ju grupper för allt där tycker jag.


    Jag förstår hur du tänker. Glad Men orsaken till att jag skriver här är för att jag inte har nån som kan sy åt mig. Likaså att andra med sjukdomen inte är lika långa eller sällan använder maxikjolar. Många med lipödem brukar använda kortare kjolar med tajts. Inte min grej  Jag gillar damigt eller bohemiskt  Och till det passar maxikjolar perfekt. 

    Alla märken som har ?tall? har inte så stora storlekar.  Annars hade deras kjolar varit perfekta för mig. 


    Så.orsaken till att jag skriver här är för att jag inte fått hjälp från annat håll. Hade jag kunnat få hjälp från annat håll hade jag inte skrivit här. 


    En maxikjol är så perfekt. Man kan ha olika toppar till den. Så jag skulle älska att hitta såna som passar mig. Jag har en svart som är helt utsliten. Och en vit-svart  Skulle vilja ha en ny svart. Och en mörkblå. Och gärna en mörkbrun. 

  • Elfel
    Joyho skrev 2022-04-12 01:42:23 följande:

    Nu vet jag att detta inte är rätt storlek men kolla efter såna här strandklänningar med smock upptill och inga eller löstagbara axelband. Den går lika bra att använda som kjol som klänning och kan vara lättare att hitta rätt längd på. 


    https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0987128004.html?gclid=EAIaIQobChMI37vR4JWN9wIVHQfmCh3w3wQGEAkYASABEgIG-fD_BwE


    Vi tänker i samma banor. Jag trodde också att det där kunde vara nåt för mig, därför testade jag nämligen en sån från HM+ innan jag startade den här tråden. Men det blev inte bra. 


    1) För kort. 


    2) Smocken hamnade över mage, höfter, rumpa. Den fick töjas ut väldigt mycket vilket inte var skönt eftersom den ju är knottrig och trycker mot hullet som jag har ont i.

    3) När toppen låg över de områdena ?bubblade? det av knottrighet under toppens tyg  Det såg väldigt märkligt ut. Meningen är väl att man ska ha den i midjan (sett andra som använt såna här både som kjol och klänning), men det blir alldeles för kort för mig. jag måste dra ned smocken fullständigt på höfterna, dvs inte ha den i midjan alls och ändå räcker det inte till. Kanske det hade gått om det varit en kort smock. Men smocken är väldigt lång på såna klänningar  och dessutom är själva klänningarna utan axelband alldeles för korta  


    Jag har många gånger tänkt att jag skulle vilja göra om för korta maxiklänningar till maxikjolar  Sätt in en bred, mjuk resår för att öka på längden. Men jag kan inte sy. Verkligen inte. Gått flera kurser och det är helt kört. Jag och symaskiner är som olja och vatten.

    Stadens enda skräddare tar dessutom stora summor för nåt sånt. Och han har ju fullt upp nu.  


    Tack för att du försökte! ??

  • Elfel
    Joyho skrev 2022-04-12 01:42:23 följande:

    Nu vet jag att detta inte är rätt storlek men kolla efter såna här strandklänningar med smock upptill och inga eller löstagbara axelband. Den går lika bra att använda som kjol som klänning och kan vara lättare att hitta rätt längd på. 


    https://www2.hm.com/sv_se/productpage.0987128004.html?gclid=EAIaIQobChMI37vR4JWN9wIVHQfmCh3w3wQGEAkYASABEgIG-fD_BwE


    Oj, frågetecknen i slutet av mitt svar hörde inte dit. Tvärtom är jag glad att du försökte. :)
Svar på tråden Var hitta 105-110 cm maxikjol i A-linje strl 54/56?