• Paeonia123

    Kolla så allt är ok hos gyn när man försöker?

    Har en känsla att jag kommer få svårt att bli gravid? kan/får man boka tid hos gyn för att ta lite prover och kolla upp sig bara så där? Eller måste man ha försökt i ett år innan de låter en ta tester? 

  • Svar på tråden Kolla så allt är ok hos gyn när man försöker?
  • Symetrical

    Jag skulle tro att det varierar från landsting till landsting, samt om man har regelbunden cykel och vilken ålder man är i. Jag fick kolla upp mig hos gyn efter bara fyra månader, då jag hade äl extremt sent och sen kort lutealfas och fick direkt letrozol utskrivet för att hjälpa äl på traven. Detta var dock för typ 7 år sedan i Sthlm, så vet inte hur det går till nu och på andra ställen. Dock kan man nog alltid kolla upp sånt hos privat gyn, om man känner att man har de ekonomiska förutsättningarna :)

  • Paeonia123

    Ok. Jag har regelbunden cykel med en lutealfas på 10 dagar ungefär, har använt natural cycles och enligt appen har jag haft ägglossning.
    Men jag har en känsla att något kan behöva fixas lite.

  • Paeonia123

    Jag kanske borde ringa och fråga om man kan få komma på typ, rutinkoll inför skapande av barn, haha. Annars är väl som du skriver Jag är bara jag att man får söka sig till en privat klinik.

  • Jag är bara jag
    Paeonia123 skrev 2022-04-11 21:24:13 följande:
    Jag kanske borde ringa och fråga om man kan få komma på typ, rutinkoll inför skapande av barn, haha. Annars är väl som du skriver Jag är bara jag att man får söka sig till en privat klinik.
    Via regionen får du inte göra det. Det krävs 1-2 års försök för en utredning- eller 6 månader om man är över 35. Går du privat kan du ta alla prover och göra VUL. Sen kan det ju ändå vara så att allt ser bra ut och det ändå inte går och då kan ju felet vara mannens. Eller nåt annat fel som inte går upptäcka vid en vanlig utredning.
Svar på tråden Kolla så allt är ok hos gyn när man försöker?