• blivandeförälder

    Aurora i Göteborg eller Borås?

    Hej,

    MIn sambo lider av oerhörd förlossningsrädsla (det här är vårt första barn) och vi ska få en remiss till en Aurora-mottagning. Frågan är vad folk har för erfarenheter av Aurora i Göteborg respektive Borås? 

    Vi kommer göra allt i vår makt för att få till ett kejsnarsnitt. Är det ena stället bättre än det andra? Vad har folk för erfarenheter?

    Mvh

  • Svar på tråden Aurora i Göteborg eller Borås?
  • kazoo

    Hej,

    Jag har fått igenom kejsarsnitt på SÄS pga förlossningsrädsla för första barnet.

    Det gick till så att jag först fick träffa en aurorasköterska och prata igenom hur jag kände och varför jag var rädd.Jag var väldigt påläst, hade underlag för mina "argument" som styrkte mina rädslor. Sköterskan bokade in mig för att träffa en förlossningsläkare, vilket är den som bestämmer om man får snitt eller ej. Under det samtalet förklarade jag igen varför jag var livrädd för att genomgå en vaginal födsel och i slutändan sa läkaren mer eller mindre att "vi kan inte tvinga dig" så jag fick igenom det. 


    Upplevde hela processen som en stor övertalningskampanj för att få mig att vilja föda vaginalt men jag var säker på min sak och vek mig inte. I första hand ville de att jag skulle gå med på ett förlossningskontrakt, vilket kanske kan vara ett alternativ för din partner? Det innebär alltså att man låter förlossningen komma igång av sig själv men om man under förlossningens gång känner att det går inte så ska de ordna med ks. För mig kändes det alldeles för osäkert och skulle vara som ett akut kejsarsnitt, dvs förenat med större risker.

    Hoppas att det löser sig för din partner, antingen med hjälp att överkomma rädslan, eller ett snitt!

  • kazoo

    Hej, sonen är lite över året så det var ett tag sedan nu. Fick det dock beviljat och genomfört mitt under (vilken våg det nu var) covid så kan inte tänka mig att de är mer strikta nu än då.

    Nu spekulerar jag men jag tror att det har mycket att göra med hur man själv framstår och hur "tur" man har med sköterskan och sedan läkaren. Jag antar att min beslutsamhet och rädsla syntes tydligt vilket hjälpte mig på traven.

    Hur långt gången är din sambo? Tyvärr skickas inte remissen till aurora förrän ganska sent i graviditeten och att jag skulle få beviljat snitt blev inte klart förrän kanske två månader innan. Det var många ångestfyllda nätter.

  • blivandeförälder

    Hej!

    Ja, vi har ju hört att man måste tjata sig till sådant, trots att man tycker att det borde vara möjligt för alla. Vi har bestämt oss för att vara beslutsamma från början, men det är jobbigt att inte veta om det kommer hjälpa oss eller inte.

    Hon är i vecka 20 nu, barnmorskan sade att hon skulle skriva en remiss när vi kommer till henne i juni.

    Tack för dina svar!

Svar på tråden Aurora i Göteborg eller Borås?