• Cherri123

    Vågar man?

    Hej! Jag behöver lite input just nu känner jag.
    I maj ska jag och några kompisar resa till Polen. Men jag känner mig lite osäker över detta pga läget i världen, allt med Ukraina, covid mm. 
    Ingen av mina kompisar verkar bry sig om detta.
    Så min fråga är hur hade du gjort? Hade du röstkort? Eller stannat hemma?

  • Svar på tråden Vågar man?
  • Gameofthrones

    Jag skulle ha rest till annat land än Polen. Det är fint där men skulle nog ha valt annat europeiskt land /utanför EU.

    Tror inget skulle hända men man vet aldrig. 

    Covid är ingen samhällsfara längre. Men andra länder har regler. Så ta med dig munskydd uppdaterat Covidpass (om du har tagit vaccination)

    Kika in Polens restriktioner. Om det där du vill åka.

    Om dina polare inte bryr sig så mycket borde det se över regler, restriktioner när ni är där och övriga saker och ha koll på. 

  • Cherri123
    Gameofthrones skrev 2022-04-12 12:06:50 följande:

    Jag skulle ha rest till annat land än Polen. Det är fint där men skulle nog ha valt annat europeiskt land /utanför EU.

    Tror inget skulle hända men man vet aldrig. 

    Covid är ingen samhällsfara längre. Men andra länder har regler. Så ta med dig munskydd uppdaterat Covidpass (om du har tagit vaccination)

    Kika in Polens restriktioner. Om det där du vill åka.

    Om dina polare inte bryr sig så mycket borde det se över regler, restriktioner när ni är där och övriga saker och ha koll på. 


    Tack för svar! 
    Är väl egentligen inte så orolig för covid, är vaccinerad och har haft det. 

    Resan är tyvärr redan bokad sen länge så står mellan alternativen att åka eller att strunta i det. Något annat resmål blir det inte, då får pengarna brinna inne.
  • BuoBä

    Jag tänker att det beror på vart i Polen ni ska, och hur ni ska resa. Vissa städer kämpar hårt med att ta hand om alla flyktingar som kommer, och även om det inte direkt är farligt för turister så är det en kaotisk situation med överfulla tågstationer och vilsna människor överallt. Kanske inte det man önskar hamna i på en semester...
    Beroende på vad som händer i Ukraina kan ju situationen lugna ner sig innan maj, men det vet man såklart inte än. Så se om du kan hitta information om den staden ni ska till, när resan närmar sig. Jag vet att städerna i sydöstra Polen kämpar just nu, men jag kan tänka mig att det märks mindre uppe i nordväst.

  • Gameofthrones
    Cherri123 skrev 2022-04-12 12:29:43 följande:
    Tack för svar! 
    Är väl egentligen inte så orolig för covid, är vaccinerad och har haft det. 

    Resan är tyvärr redan bokad sen länge så står mellan alternativen att åka eller att strunta i det. Något annat resmål blir det inte, då får pengarna brinna inne.
    Åk och försök njuta av Polen. :)

    Jag tycker att du läser tillförlitligt webbplats för uppdateringen om Polen. Känner du trygg av det så njut. 
  • Cherri123
    BuoBä skrev 2022-04-12 12:58:23 följande:

    Jag tänker att det beror på vart i Polen ni ska, och hur ni ska resa. Vissa städer kämpar hårt med att ta hand om alla flyktingar som kommer, och även om det inte direkt är farligt för turister så är det en kaotisk situation med överfulla tågstationer och vilsna människor överallt. Kanske inte det man önskar hamna i på en semester...
    Beroende på vad som händer i Ukraina kan ju situationen lugna ner sig innan maj, men det vet man såklart inte än. Så se om du kan hitta information om den staden ni ska till, när resan närmar sig. Jag vet att städerna i sydöstra Polen kämpar just nu, men jag kan tänka mig att det märks mindre uppe i nordväst.


    Tack för input!
    Vi ska till Krakow, tänker att det är väldigt nära Ukraina.

    Men ska definitivt leta mer ju närmre det kommer, tyckte det var svårt att hitta något konkret bara.
  • Gameofthrones

    Krakow är fiin stad. Men det ligger nära Ukraina. 

    Kan ni inte skjuta upp resan? 

  • BuoBä
    Cherri123 skrev 2022-04-12 14:32:47 följande:
    Tack för input!
    Vi ska till Krakow, tänker att det är väldigt nära Ukraina.

    Men ska definitivt leta mer ju närmre det kommer, tyckte det var svårt att hitta något konkret bara.
    Jag hittade en 6 dagar gammal artikel som sa att Krakows befolkning ökat med 20% sedan flyktingströmmen började. Det lär märkas. Men som sagt, håll koll på läget generellt när det närmar sig. 
  • Cherri123
    Gameofthrones skrev 2022-04-12 14:42:02 följande:

    Krakow är fiin stad. Men det ligger nära Ukraina. 

    Kan ni inte skjuta upp resan? 


    Ja, lite så jag tänker.
     Skjuta upp tror jag inte att de andra är så sugna på. Men jag håller koll på läget längre fram. Ser det ut som nu eller värre struntar jag i det. 
  • Gameofthrones
    Cherri123 skrev 2022-04-12 17:21:49 följande:
    Ja, lite så jag tänker.
     Skjuta upp tror jag inte att de andra är så sugna på. Men jag håller koll på läget längre fram. Ser det ut som nu eller värre struntar jag i det. 
    Avbeställningsskydd? - men ser kanske ni inte har.

    Men jag skulle också strunta i det. Du kommer få göra resor sen. Men förstår dig när man har bokat. 
Svar på tråden Vågar man?