• Cookie9428

Låga järnnivåer!

Vad kan det innebära om jag har låga järnnivåer men normalt ferritin och hb? 

Jag har sökt vård för flera olika symtom som bland annat håravfall, koncentrationssvårighete, yrsel, restless legs, huvudvärk mm. Enligt mina blodprover hade jag normalt ferritin (85) och hb (137). Däremot låg s-järn på 5 (referens 10-34) och transferrinmättnad på 7% (10-50). Vad kan detta innebära?? Min läkare anser att allt är som det ska eftersom hon går på ferritin och hb. Men varför är mina andra värden så låga??? Och kan det vara därför jag mår dåligt? För övrigt tog jag b12 prov i höstas och då visade det 214 vilket jag förstått som ganska lågt? Läkaren sa inget om det då. Utöver det hade jag 21 i CRP nu som läkaren inte heller sa något om. 

Jag har även historia av att ha järnbrist utan anemi då jag för ungefär 2 år sedan hade 16 i ferritin. 

• Svar på tråden Låga järnnivåer!
  • Jag är bara jag

Jag hade 146 i Hb en gång, men endast 8 i järnvärde och blev ordinerad järntabletter. Åt Sideral forte eftersom de inte förstör magen och snabbt får upp värdet. Du mår ju uppenbarligen inte redigt bra så köp på dig b-vitaminer och järn och kanske magnesium för dina besvär och se hur det funkar. Annars får du söka hjälp igen.

• Cookie9428

Okej tack för svaret! Testade äta några olika typer av järntabletter för två år sedan men fick sluta då jag blev helt kass av dem.. ont i magen, hård i magen, fruktansvärt illamående (tom så jag spydde några gånger). Ska testa sideral forte och se om det blir någon skillnad. Har dock varit lite rädd för att ta tillskott av järn på egen hand eftersom läkaren säger att jag har bra järnvärden. Även nyligen börjat ta b12 och magnesium. 

• Jag är bara jag

Du har ju inte bra järnvärde. Köp Sideral du. Jag har pajat magen av de vanliga sorterna, men inte av den. Och fortsätt med de andra pillren också.

Svar på tråden Låga järnnivåer!